Felszólalás adatai
221. ülésnap (2001.09.04.), 169. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Manninger Jenő |
Beosztás | közlekedési és vízügyi minisztériumi politikai államtitkár |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | interpelláció szóban megválaszolva |
Videó/Felszólalás ideje | 2:57 |
Felszólalások: Előző 169 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
MANNINGER JENŐ közlekedési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Mindenekelőtt el kell mondani, hogy a dél-alföldi régióban a Phare 2000 program keretében az önkormányzatok olyan összekötő utak építésére nyújtottak be pályázatot, melyeknek csak egy része tartozik az állami, országos kezelésben lévő közúthálózathoz. Ezért az építési pályázatokat nem a közlekedési tárca, hanem a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács fogta össze. Ebben a Phare-programban nyolc összekötő- és bekötőút megépítése szerepel, köztük a Tömörkény-Pusztaszer, valamint a Kiskunmajsa-Csengele közötti összekötőúté.
Valóban, a beruházási költségek emelkedtek, ezen belül az önkormányzati rész is, amely emelkedésnek számos oka van, ezek közé tartoznak a benyújtott pályázatok műszaki dokumentációjának hiányosságai. Sajnos nem számoltak az új útügyi előírásokkal, és a költségbecslések sem a kivitelezés várható időpontjára vonatkoztak. Az önkormányzatok által az előzetesen számítotthoz képest a beruházási költségek növekedése valóban nehezen kezelhető helyzet elé állította az érintett településeket.
Ugyanakkor kétségtelen, hogy a szóban forgó települések közötti összekötőutak megépítése mind a települések, mind a régió felzárkóztatását szolgálná. Éppen ezért a kormány segítséget kíván nyújtani az ilyen helyzetbe jutott önkormányzatok részére. Az FVM 156,5 millió forintot, tárcánk pedig további 100 millió forintot biztosít a Phare 2000 pályázaton részt vevő nyolc település számára. A beruházások megvalósítását segítheti emellett az is, hogy a szakmailag még támogatható esetekben, KiskunmajsaCsengele és Mezőberény-Délmegyer között a tervezett hatméteres burkolatszélesség helyett hozzájárultunk ahhoz, hogy az csak négy méter széles legyen.
A pályázatban szereplő utakra vonatkozóan ez év júliusában készült el az Európai Unió új előírásait tartalmazó tenderdokumentáció, melynek jelenleg folyik a felülvizsgálata. Az Unió részéről a jóváhagyás szeptemberben várható. Ezt követően kerülhet sor a vállalkozói felhívás közzétételére, az ajánlatok benyújtására pedig majd 90 nap áll rendelkezésre.
Mindezeket a határidőket és a rendelkezésre álló forrásokat figyelembe véve a Tömörkény-Pusztaszer és a Csengele-Kiskunmajsa közötti út kivitelezési munkái kedvező esetben a jövő év tavaszán elkezdődhetnek. Így valóban nemcsak a megvalósítás problémáiról, hanem a térségben régóta várt beruházásokról - a kormányzati intézkedéseknek köszönhetően - számolhat be majd a képviselő úr reményeink szerint.
Kérem ezért a képviselő urat és a tisztelt Házat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjenek. (Taps a Fidesz padsoraiból.)
Felszólalások: Előző 169 Következő Ülésnap adatai