Készült: 2024.09.22.03:17:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

211. ülésnap (2009.05.18.), 222. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:39


Felszólalások:  Előző  222  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Figyelemmel arra, hogy a gazdasági bizottság igen részletesen tárgyalta mind az általános vitában, mind a részletes vitában a módosítók tekintetében, engedjék meg képviselőtársaim, hogy csak két olyan módosító javaslattal foglalkozzam, ami talán jelentőségénél fogva túlmutat egy sajnos immáron évente rendszeresen előjövő vasúti törvénymódosításon.

(Az elnöki széket Harrach Péter, az Országgyűlés
alelnöke foglalja el.)

Az egyik a 3. pont, a törvény 2. § (2) bekezdéséhez benyújtott javaslatom, amely arra vonatkozik, hogy a törvény az országos vasúti pályahálózat működtetését is minősítse közszolgáltatásnak. Tudom, hogy ez áttörést jelent az eddigi gyakorlatban, ugyanakkor két olyan elem van, amelyik megítélésem szerint ezt indokolja.

Az egyik, hogy a vasúti forgalomban a pálya állapota, a pálya biztonságáért való felelősség, a pályafenntartás vagy a pályafejlesztés legalább olyan súllyal benne van a vasúti forgalomban, mint maga a gördülőállomány. Tehát akkor, amikor magát a szolgáltatást, a személyforgalom tevékenységét közszolgálatinak minősítjük, és mindent, ami ehhez tartozik, akkor a pályát mint ilyet figyelmen kívül hagyjuk. Praktikus oka is van, ugyanis az uniós szabályok az állami támogatás tiltásánál vagy megengedésénél a közszolgálatiságot határpontnak tartják. Tehát ami a nemzeti szabályozás szerint közszolgáltatásnak minősül, ott a költségvetési részvételt nem minősítik tiltott támogatásnak.

A másik, amire szeretném képviselőtársaim figyelmét felhívni és ahhoz a támogatásukat kérni, az a mozdonyvezetők minimális életkorára vonatkozik. Ez az autóbusz-közlekedésnél 20 év volt, ezt a tervezet 18 évre kívánta levinni az uniós ajánlás - hangsúlyozom, ajánlás és nem kötelező norma - figyelembevételével. Figyelemmel a mozdonyvezetői munkakörben való fokozott felelősségre és arra, hogy egy mozdonyvezető mögött esetenként 6-800 ember foglal helyet, és figyelemmel arra, hogy minden nemzeti törekvés, mondjuk, a forgalmi sebesség növelésére irányul, úgy gondolom, és ebben a gazdasági bizottságban ülő képviselőtársaim támogattak, lehetővé téve természetesen a képzésben és a gyakornoki munkában való részvételt, de a mozdonyvezetői tevékenység gyakorlását a 20. életév betöltéséhez kössük.

Ebben a két módosításban kérem elsősorban képviselőtársaim támogatását és a törvény szövegébe való beemelésüket.

Köszönöm figyelmüket. (Szórványos taps.)




Felszólalások:  Előző  222  Következő    Ülésnap adatai