Készült: 2024.09.21.02:18:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

104. ülésnap (2003.11.04.), 14. felszólalás
Felszólaló Molnár Gyula (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:12


Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MOLNÁR GYULA (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Megadva a lehetőséget Pettkó Andrásnak, valószínűleg én is több részletben kell hogy elmondjam a gondolataimat. Egymástól eltérő témák, tételek érintik ezt a vitaszakaszt, úgyhogy van lehetőség arra, hogy ha a képviselő úr most benyomja a gombot, akkor a következő öt percre is fel tud készülni.

Az egyik nagyon fontos rész ebben a vitaszakaszban, ami több módosító indítványt is érint, mint a 9., a 17., az 52., az 56. indítványokat, az az intézmény, amit nagyon nehéz csak és kizárólag ebben a törvényben meghatározni. Ez arról szól, hogy a szakma, a társadalom, a civil szféra hogyan, miképpen tudja a véleményét akár a jogalkalmazásban, akár a későbbiekben a piac változása során valamilyen formában érvényesíteni.

Megpróbáltunk erre a szakmára speciálisan jellemző szervezeteket, eljárási formákat megnevezni ezekben a módosító indítványokban, elfogadva bizonyos szempontból a kormány azon álláspontját, miszerint különböző jogszabályok, törvények szabályozzák azt, hogyan, miképpen lehet a társadalmi ellenőrzést, a társadalmi véleményeket figyelembe venni egy-egy törvény alkalmazása során. Mégis azt gondoljuk, hogy a távközlési területnek vannak speciális érdekegyeztető fórumai, speciális szervezetei, amelyeknek lehetőséget és szerepet kell kapniuk abban a szakaszban, amikor a törvény, a jogszabály hatályba lép, hogy utána hogyan, miképpen alkalmazódik.

(9.40)

A másik nagyon fontos tétel, ami érdekes vitára adott alkalmat a bizottságon belül, a 62. sorszám alatt szerepel. Akkor azt mondta az ellenzék, amely nem is támogatta ezeket az indítványokat, hogy semmi olyan felvetést nem támogat, amely valamilyen formában előállítja azt az esélyt, azt a lehetőséget, hogy a tanács vagy bármilyen erre jogosult személy, szervezet döntését halogathassa valamelyik érintett, amelyik számára kedvezőtlen lenne a döntés. E pont kapcsán ebben a törvényben szerepel a „ haladéktalanulö kifejezés. Mi azt mondtuk, ha a „ haladéktalanulö helyett fix - 10, 15 vagy 30 napos - határidőt szabunk, az lényegesen kevesebb mozgásteret jelent azok számára, akik egy adott döntést meg akarnának kerülni vagy nem kívánnának végrehajtani. Bizonyos szempontból úgy érzékeljük, hogy a látszólag határozott „ haladéktalanulö kifejezés, vagy bármilyen olyan időhatározó, amelyik nem fix időpontokat rögzít, több lehetőséget teremt - még egyszer mondom - azok számára, akik abban érdekeltek, hogy elkerüljék valamilyen döntés végrehajtását, mint ha fix, akár - még egyszer mondom - nagyon rövid határidőket határozunk meg.

A másik érdekes tétel - mellyel kapcsolatban szeretném a vitában elhangzottakat rögzíteni, valamint miniszter úr és a kormány figyelmét felhívni - az, hogy a 0,5 százalék vagy 0,1 százaléka az, amelyik a tanács, vagy ma a Hírközlési Főfelügyelet fenntartására fordítódik. Megnéztük a számokat. Gyakorlatilag azt lehet mondani, hogy Európában kimagasló bevételre tett szert az elmúlt esztendőben a Hírközlési Főfelügyelet. Egy picit talán a másik oldalról kellene ezt az egészet megvizsgálni és meg kellene nézni, hogy a működéséhez ténylegesen mennyi pénzre van szükség, hogyan, miképpen lehet és szükséges terhelni a szolgáltatókat, és legyünk őszinték, a szolgáltatókon keresztül persze a fogyasztókat, mert valakinek ezt meg kell fizetni. Tehát sokkal inkább azt kellene megnézni, hogy a felálló tanács milyen várható költségekkel fog majd működni, és ehhez képest meg kell nézni, hogyan, miképpen lehet ezt úgy pozícionálni, hogy ne jelentsen irreálisan magas terhet. Az hangzott el a bizottsági vitában és ezt szeretném most a plenáris ülésen megismételni, hogy a 0,5 százalék egy maximális limit, amit ma a kormány meghatároz, célszerű ezt támogatni, és a szándékok azok, hogy a 0,5 százalékon belül és lehetőség szerint lényegesen lejjebb legyen pozícionálva az a szám, amit a szolgáltatóknak kell majd azért fizetni, hogy a tanács működését finanszírozzák.

Még egy utolsó gondolatsor ebben az ötperces keretben. Azt mindenki tudja, hogy a következő évek vagy a következő hónapok egyik legérdekesebb kérdése az lesz az egyébként rendkívül precíz és mindenki által dicsért törvény végrehajtása során, hogy milyen tanács áll fel. Ez a tanács rendkívüli jogosítványokkal lesz felruházva. Itt tehát azt gondoljuk - és van néhány ilyen módosító indítványunk a csomagban, például a 27-es - és azt szeretnénk precizírozni, hogy hogyan, miképpen lehet a tanács elnökének és a tanács tagjainak a kiválasztását, megbízhatóságát, adott esetben a saját függetlenségét biztosítani, tehát például a visszahívhatóság intézményét milyen korlátok között lehet meghatározni. Még egyszer mondom, a tanács és annak működése rendkívül fontos szerepet tölt be.

Köszönöm szépen. Amennyiben Pettkó úr szól, utána még egy öt percet igénybe vennék. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai