Készült: 2024.09.23.01:17:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

131. ülésnap (2011.11.08.), 52-54. felszólalás
Felszólaló Kontrát Károly (Fidesz)
Beosztás Belügyminisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 8:33


Felszólalások:  Előző  52 - 54  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: (Nem a saját mikrofonjába:) Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A közrend és a közbiztonság megteremtése, illetve fenntartása... (Közbeszólások, köztük: Nincs hang. - A másik mikrofont!) Köszönöm a türelmet.

ELNÖK: Az időkeretet kérem visszaállítani!

DR. KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Elnök Úr! A közbiztonság és a közrend megteremtése, illetve fenntartása az állam kizárólagos joga és kötelessége. Ebben az önkéntes állampolgári közreműködés olyan cél, amelyet a kormány elismer és támogat, azonban ennek a közreműködésnek a feltételeit és korlátait az állam jogosult meghatározni. Az egyesülési jog alapján 1991 márciusában jött létre a polgárőrség Magyarországon, amely napjainkra meghatározó közösségszervező erővé vált. A polgárőrség a közbiztonság érdekében működő legnagyobb létszámú mozgalom, cselekvési és önmegvalósítási lehetőséget nyújt a helyi bűnmegelőzés és rendfenntartás iránt elkötelezett, a környezetük biztonságáért felelősséget érző emberek számára.

A polgárőrök olyan lokálpatrióták, akik a helyi közrend fenntartásáért, a lakóhely közbiztonságáért tenni akarnak, és ennek érdekében közérdekű szolgálatot is ellátnak. Az Országos Polgárőr Szövetség taglétszáma jelenleg körülbelül 90 ezer fő. Jelentőségüket jól mutatja az, hogy a polgárőrök országosan mintegy 300 ezer intézkedést, jelzésadást végeznek évente. Katasztrófahelyzetekben több tízezer polgárőr vesz részt az árvízi védekezésben is. Tavaly 9 millió szolgálati órát teljesítettek, ezért itt, a tisztelt Ház előtt is köszönetet mondok nekik. Az állam által a költségvetésből biztosított 720 millió forintos költségvetési támogatást a 9 millió szolgálati órára vetítve megállapítható, hogy egy óra alig 78 forintjába került a költségvetésnek.

A hazánkban működő polgárőrség taglétszáma és tevékenysége tekintetében Európában egyedülálló. 2006-ban törvény született a polgárőrségről, azonban az elmúlt években bebizonyosodott, hogy a szabályozás nem teljes mértékben megfelelő. Az elmúlt években különféle, bizonyos pártokhoz, szélsőséges mozgalmakhoz köthető, a rendvédelem állami monopóliumát kikezdő álpolgárőrségek jelentek meg Magyarországon.

A hatékony és a társadalom érdekét, illetve a bűnmegelőzést szolgáló polgárőrségek érdekében jogszabály-változtatásra volt szükség. Ezt megvalósítottuk, törvényileg büntetve az egyenruhás bűnözést, így a későbbiekben a polgárőrség, amely visszatérve a 20 éves hagyományhoz, lakossági kezdeményezésként indul, a helyi és a területi rendőrkapitányságokkal teljes mértékben együttműködve, megfelelő technikai felszereltséggel tud működni. Az állam elsődleges feladata a polgárőrséggel kapcsolatban az, hogy olyan szabályozást alkosson, hogy a helyi bűnmegelőzésben és a közrend fönntartásában való önkéntes szerepvállalást az állami kötelező feladatellátással összehangolja.

Tisztelt Országgyűlés! Az új törvényi szabályozás célja, hogy a polgárőrség alapvető struktúrájának megtartása mellett a polgárőrség szervezetére és a polgárőri tevékenységre vonatkozó rendelkezéseket egységes szerkezetbe foglalja. Fontos elem, hogy megállapítja az állami támogatás, valamint a polgárőrök tevékenységének és a polgárőr-szervezetek működésének és nyilvántartásának szabályait. A polgárőri tevékenység leple alatt folytatott jogellenes tevékenységeket és az egyesülési joggal történő visszaéléseket a kormány már megakadályozta, és ezek a szabályok az új, egységes szerkezetbe foglalt szabályozásba is bekerültek.

A javaslat, a jelenlegi törvényjavaslat számos újdonságot tartalmaz, ennek köszönhetően a törvénytervezet elfogadása esetén növekedhet a polgárőr-szervezetek, illetve a polgárőrök száma. A közbiztonság közösségi védelmének lehetőségei is kiszélesedhetnek, ami a közbiztonság helyzetét javítja, és az emberek biztonságérzetére is kedvező hatással lesz majd. A polgárőri szolgálat ellátásának alapszervezete a polgárőr-egyesület, amelynek működése deklaráltan politikamentes. A törvényben meghatározott feladatait más társadalmi szervezet vagy egyéb célra létrejött egyesület nem végezheti. Ezzel a polgárőri tevékenység elkülöníthető minden más egyesület tevékenységétől.

Az új szabályozás a polgárőr-egyesület működésével kapcsolatban két feltételt határoz meg. Az első feltétel, hogy a speciális polgárőr-tevékenységek akkor végezhetők, ha az egyesület a rendőrséggel együttműködési megállapodást kötött. A második törvényi feltétel az, hogy a létrejött polgárőr-egyesületeknek az Országos Polgárőr Szövetség tagszervezetévé kell válnia. A polgárőrség középszintű szervezete az önkéntes alapon működő megyei polgárőrszövetség, amely koordinációs, képviseleti feladatokat láthat el. Mivel a szövetségek létrehozása az egyesülési jog alapján teljesen önkéntes, így a törvényjavaslat nem kíván beavatkozni a tevékenységükbe.

Tisztelt Országgyűlés! A polgárőrség országos szintű szervezete az Országos Polgárőr Szövetség, amely a polgárőrség működésével kapcsolatos állami feladatok ellátásában működik közre. Az állami működést elősegítő feladatok egységes és összehangolt ellátása érdekében a törvény csak egy Országos Polgárőr Szövetség működését teszi lehetővé. Ezzel a rendőrség és a polgárőrszervezetek együttműködése helyi és országos szinten is biztosítottá válik. A költségvetési támogatás felhasználása az egységesítéssel racionalizált módon történhet, egyben biztosítjuk a polgárőr-igazolványok és a kapcsolódó nyilvántartások működését.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslatban az új szerkezeti elemek a következők. A törvényjavaslat előírja, hogy a polgárőrszervezetek politikai tevékenységet nem folytathatnak, működésük a politikai pártoktól független. A polgárőrszervezetek polgárőri jellegét, valamint a tevékenység ellátásának jogosultságára utaló külön nyilvántartási adatot a bírósági nyilvántartásban fel kell tüntetni. A polgárőrszervezetek elnevezésének tartalmaznia kell a polgárőr megjelölést. Nyilvántartásba vett más társadalmi szervezet az elnevezésében a polgárőrséggel való összetéveszthetőségre alkalmas megjelölést és elnevezést nem használhat.

A törvényjavaslat meghatározza a polgárőr-egyesület által kizárólagosan végezhető alapfeladatokat. Ezek a következők: közterületi járőrszolgálat, figyelőszolgálat, jelzőőri feladatok. A törvényjavaslat előírja, hogy a polgárőrök kitűzhető igazolvánnyal rendelkezzenek, amivel azonosítani tudják magukat. A polgárőrszervezet képfelvevő eszközök működtetésében részt vehet. Az erre vonatkozó garanciális szabályozást biztosítani fogjuk. A törvényjavaslat bevezeti a polgárőri szolgálat ellátásával kapcsolatos panasz jogintézményét. Nevesíti a polgárőrszolgálat állami támogatásának formáit, az állam a polgárőrséget a Belügyminisztérium fejezeten keresztül pénzbeli, formaruházati eszközökkel támogatja.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat céljának és legfontosabb, leglényegesebb elemeinek felsorolásával, rövid bemutatásával kívántam önöket meggyőzni arról, hogy a javaslat társadalmilag hasznos, jó célokat szolgál. Kérem önöket, hogy a törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek. Köszönöm figyelmüket. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  52 - 54  Következő    Ülésnap adatai