Készült: 2024.09.19.00:26:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

276. ülésnap (2005.12.05.), 442. felszólalás
Felszólaló Domokos László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:25


Felszólalások:  Előző  442  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DOMOKOS LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Kísért a múlt, hiszen korábban is hosszú vitának voltunk részesei, amikor ezt a törvényt eredetileg tárgyaltuk. Úgy tűnik, a módosítás is késő éjszakába nyúlik, de talán kevésbé hosszú vitának lesz alávetve.

Elnök úr kérésének megfelelően jelzem, hogy a 8. és a 9. pontokhoz kapcsolódóan szeretnék szólni, illetve majd az ezekhez kapcsolódó módosító javaslatról, amely már benyújtásra került általam, illetve Babák Mihály képviselőtársammal közösen. Ahogy az várható is volt, a törvény jó néhány úgymond technikai kérdést most kíván tisztázni. Ezekre nem térnék ki, hiszen ezek valóban a másik részéhez kapcsolódnak. De a törvénynek azok a mellékletei, amelyek a megvalósításhoz és a tervezéshez kapcsolódó mellékleteket tartalmazzák, újból beterjesztésre kerültek. Egyébként technikailag nem nagyon világos, hogy miért lettek benyújtva, hiszen a kormány nem élt módosító javaslattal a korábbiakhoz képest, de mi úgy gondoltuk - és nyilván képviselőtársaim is, mind Lenártek András és társai, mind pedig Bebes István képviselő úr is -, hogy benyújtjuk ezt a módosító javaslatot.

A ma esti órákban benyújtásra került módosítás ezen javaslatok kapcsolódó módosításaként újból az M44-es út fejlesztése valamilyen szakaszának 2007-ig való befejezésére tesz javaslatot, hiszen a kormányzati levelezésünk eredményeképpen tudjuk, hogy 2006 őszére letervezett, előkészített szakaszról van szó, és miután a törvény melléklete ennek 2007 végi elkészültét jelzi, ezért egy 20, illetve 25 kilométeres szakasz megtervezésén túl a megvalósítását javasoljuk.

 

(2.00)

Talán az indokról érdemes többet szólni, mint magáról a konkrét témáról, hiszen azt az államtitkár úr is ismeri az esti vitából. A kapcsolódó módosító javaslat a Békéscsaba-Kondoros, illetve Szarvas-Kunszentmárton szakaszokat veszi elő. Egyik részről talán az elsőnél, amelyik a Békéscsaba-Kondorost jeleníti meg, közvetlenül a Békéscsabán található foglalkoztatási helyzet egyre tragikusabb állapotáról lehet szó. Az államtitkár úr főnöke, a miniszter úr is három hete járt Békés megyében. A Békéscsabán tartott tájékoztatójában elég világosan kifejtette, hogy gazdasági fejlődés ott nem lesz, ahol nincs autópálya, ez azonban egyre távolabbi időpontba csúszik, hiszen míg Medgyessy Péter 2002. augusztus végén 2006-ra a teljes befejezésről beszélt kétszer két sávban, most ott tartunk, hogy úgy tűnik, 2006 végéig el sem szeretné kezdeni a kormányzat.

Ezért azt javasoljuk, fontolja meg a kormányzat ezt a javaslatot, különösen azért, mert az elmúlt másfél év alatt jó néhány cég bezárta a kapuit. Kezdődött az István Malommal Békéscsabán, majd folytatódott a Barnevál mélyrepülésével, amely most jelenleg még működik, éppen a hét végén pedig az a bejelentés érte Békés megye lakosságát, hogy a tejüzem is bezárásra kerül, közvetlenül 110 ember elbocsátása kapcsolódik ehhez jövő márciusra. Ennek egyik fő indokaként pont a közlekedési fejletlenséget, az autópálya hiányát nevezte meg a gazdasági társaság vezetése a dolgozók előtt.

Azt gondoltam, a kormánypárti képviselők, közvetlenül Békéscsaba képviselői be fognak nyújtani ehhez kapcsolódóan módosítást. Be is nyújtottak, de azt az első hat ponthoz tették. Azt javasolom, hogy ezt a kormány fontolja meg; a kormánypárti képviselőknek javasolom, mérlegeljék, hogy egy ilyen kármentő javaslat a megye foglalkoztatási helyzetében nemcsak a fejlesztése, egyáltalán a megtartása érdekében legalább az egyik szakasz megépítését irányozza elő 2007 végére e törvény keretében is.

A Szarvas-Kunszentmárton szakasznál pedig azon lakossági igény bejelentését szeretném, amelynek kapcsán talán az államtitkár úr is ismeri azt a tranzit teherfuvarozási térképet, amelyik a 400-600 tehergépkocsi/nap adatokat tartalmazza, és ez az M1-esen kívül az M5-ös és az 5-ös két ága Szeged felé, illetve a 44-es út felé Kecskeméttől Gyuláig tartó szakasza, amelyen a legnagyobb teherforgalom van, és ezen belül Szarvas, Kondoros, Szentandrás számára a teherforgalom egyre nagyobb terhelése, elviselhetetlensége rávilágít arra, hogy ebben előrelépni szükséges. (Az elnök a csengő megkocogtatásával a hozzászólási időkeret leteltét jelzi.)

Még egyszer fogok jelentkezni, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  442  Következő    Ülésnap adatai