Készült: 2024.09.22.17:30:22 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

14. ülésnap (2014.09.15.),  229-244. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 39:32


Felszólalások:   219-228   229-244   245-253      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőség.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a Magyarország Kormánya és az Európai Rendőrakadémia közötti Székhely-megállapodás kihirdetéséről szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. Az előterjesztés T/1127. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Tisztelt Országgyűlés! A vitában elsőként megadom a szót Kontrát Károly államtitkár úrnak, a törvényjavaslat előterjesztőjének. Öné a szó, államtitkár úr.

DR. KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az Európai Rendőrakadémia, a CEPOL az uniós tagországok rendőrtisztjeinek képzésében részt vevő uniós ügynökség. Célja a bűnözés leküzdése, valamint az, hogy a közbiztonság, jog- és közrend fenntartása érdekében elősegítse a jobb európai együttműködést. Feladatai az évek során jelentősen bővültek, és az ügynökség egyre fontos szerepet játszik az Unió biztonságának fenntartásához szükséges ismeretek terjesztésében. A CEPOL nagyon fontos intézmény, az Európai Rendőrakadémia költözik Magyarországra, vagyis Budapest lesz az európai rendőrképzés legfontosabb központja. A rendőr-akadémia egyik legfontosabb feladata például, hogy ösztönözze a határon átnyúló bűnüldözési együttműködést. Ez a siker egy több mint egyéves kemény tárgyalás eredménye. Ez a magyar kormány és a magyar európai parlamenti képviselők közös sikere, de nagyon fontos elismerés Magyarország számára.

Annak, hogy a CEPOL Magyarországra költözhet, több előzménye is volt az elmúlt években, évtizedekben. Magyarország hagyományosan jelentős szerepet játszik a nemzetközi és európai rendészeti képzésben, hiszen eddig is aktívan vettünk részt a CEPOL tevékenységében, ahogy a Közép-európai Rendőrakadémiában is, valamint a nemzetközi rendészeti akadémiának is helyszínt biztosítunk. A Belügyminisztérium Nemzetközi Oktatási Központja révén folyamatosan kiemelt figyelmet fordítunk erre a területre.

Tisztelt Országgyűlés! A német munkanyelvű KERA 1992 óta működik Budapesten. A KERA célja a közös továbbképzésekkel elősegíteni, támogatni a gyakorlati nemzetközi rendészeti együttműködést a szervezett és a határon átnyúló bűnözés elleni tevékenységben. Tagországai: Ausztria, Magyarország mint alapítók, Csehország, Németország, Svájc, Szlovákia és Szlovénia.

Magyarország ad otthont az ILEA-nak is, ezt a köznyelv FBI-akadémiának ismeri. Az akadémiát az amerikai fél által kinevezett amerikai igazgató vezeti, aki az FBI kiemelt különleges ügynöke és egyúttal a budapesti amerikai nagykövetség jogi attasé szintű diplomatája. 2013 nyarán világossá vált, hogy a tagállamoknak haladéktalanul székhelyet kell találniuk a CEPOL számára. A Belügyminisztérium ekkor a kormány által jóváhagyott előterjesztését követően Magyarország is pályázatot nyújtott be. A tapasztalatoknak köszönhetően igen komoly súllyal esett latba a pályázat elbírálásánál az, hogy Magyarország a nemzetközi együttműködésben igen jelentős eredményeket tudhat magáénak.

2013. október 8-ai ülésükön a tagállami belügyminiszterek hat másik pályázattal szemben a magyar pályázatot támogatták. Ezt a döntést az Európai Parlament is jóváhagyta, és 2014 májusában elfogadásra került az a rendelet, amely a CEPOL székhelyeként Budapestet mondja ki. A CEPOL székhelyeként a biztonsági követelményeknek és a XXI. század igényeinek megfelelően felújított Ó utca 27. szám alatti épületet biztosítjuk. Az épület felújítása befejeződött, és szeptember 1-jével a CEPOL azt birtokba is vette, ezekben a hetekben a működés folyamatosságának biztosítása mellett zajlik az ügynökség eszközeinek és állományának Budapestre költözése.

Az uniós rendelet és a szokásos gyakorlat szerint is az uniós ügynökségek a székhelyük szerinti tagállammal úgynevezett székhelyegyezményt kötnek. Ez tartalmazza a működésük alapvető szabályait, kiváltságaikat, és rögzíti mentességeiket. Jelen törvényjavaslat a magyar kormány és a CEPOL között 2014. augusztus 18-án aláírt székhelyegyezmény megerősítéséhez kéri az Országgyűlés jóváhagyását.

(19.10)

Az ügynökség székhelyének megszerzése jelentős siker Magyarország számára, tekintettel arra, hogy az Unióhoz történő 2004. május 1-jei csatlakozásunkat követően ez az első uniós ügynökség, amely Magyarországot választotta székhelyül. Ezért kérem a tisztelt képviselőket, hogy a törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Most a képviselői felszólalások következnek. Ezek első körében a vezérszónoki felszólalásokra kerül sor, képviselőcsoportonként 15 perces időkeretben.

Megadom a szót Demeter Mártának, az MSZP képviselőcsoportja vezérszónokának. Öné a szó.

DEMETER MÁRTA, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az MSZP üdvözli az Unió Tanácsának és az Európai Parlamentnek a döntését, amelynek eredményeként az Európai Rendőrakadémia, a CEPOL szeptembertől Budapesten folytatja működését. Ezt a fejleményt jelentős, Budapest és Magyarország szempontjából is fontos eredménynek tekintjük. Ez az eredmény szép példája a valódi nemzeti együttműködésnek, a közös munkának, hiszen az Európai Parlamentben bal- és jobboldali magyar képviselők egyaránt aktívan dolgoztak e cél elérése érdekében. Ebből is látszik, hogy támogatható ügyek érdekében közös munkával igenis képesek vagyunk az eredményeket felmutatni.

A benyújtott székhely-megállapodás a szükséges infrastruktúra és a diplomáciai képviseletekre jellemző mentességek biztosításával megteremti a CEPOL sikeres magyarországi működésének alapvető feltételeit. Európai ügynökségként a CEPOL célja, hogy előmozdítsa az Unió tagállamainak együttműködését a rendészeti képzés területén, ezáltal biztosítsa a szaktudás és a legjobb gyakorlatok átadását, cseréjét. A CEPOL ezzel segíti elő, hogy a lisszaboni szerződésben lefektetett célkitűzéseknek megfelelően az Európai Unió valóban egyre inkább a szabadságon, a biztonságon és a jog érvényesülésén alapuló egységes térséggé váljon.

E nemes cél megvalósítása a tagállamok igazságügyi és rendészeti szerveinek szoros és szakszerű együttműködését kívánja meg. A magas szintű közös tudás és ismeretanyag nagymértékben képes fokozni ezt a kívánatos együttműködést, és növeli annak hatékonyságát. Mivel a különböző tagállamok hatóságainak is az élet legkülönbözőbb területein kell együtt dolgozniuk, ennek megfelelően a CEPOL tanfolyami kínálata is nagyon széles körű: a terrorelhárítástól a kiberbűnözésig, a kábítószer-kereskedelemtől a katasztrófavédelemig, az igazságügyi szakértői ismeretektől a csalásokig terjed. A rendőrtisztek számára bentlakásos képzéseket és online tanfolyamokat egyaránt kínál.

A CEPOL működéséből uniós tagállamként Magyarország eddig is profitált, az akadémia Budapestre költöztetésével azonban hazánk további előnyökre tehet szert, így működésének egyik legnagyobb haszonélvezője lehet. A legnyilvánvalóbb előny, hogy a földrajzi távolság megszűnésével a magyar tisztek számára könnyebben elérhetővé válnak a CEPOL képzései, de ami ennél még fontosabb: az Unió legkiválóbb rendészeti szakembereinek és trénereinek egy jelentős része folyamatosan hazánkban fog tartózkodni, ezáltal a magyar rendészettudomány művelői és a magyar oktatói kar tagjai a jelenleginél sokkal könnyebben építhetnek ki személyes és szakmai kapcsolatokat a világ élvonalába tartozó szakemberekkel.

Biztos vagyok benne, hogy ezzel a kiváló lehetőséggel élnek a magyar szakemberek, ez pedig hosszú távon nagyon megtermékenyítően hathat a magyar rendészettudományra, és jelentősen emelheti a magyar rendészeti oktatás színvonalát, a magasabb minőségű, egyre színvonalasabb rendészeti képzés eredményeként pedig egyre felkészültebb rendőrök kerülhetnek ki az oktatási intézményekből. Hosszú évek munkájának eredményeként ennek pozitív hatása minden magyar állampolgár számára kézzelfoghatóvá válhat, ezért különösen örvendetesnek tartjuk, hogy az Európai Unió ügynökségei közül Magyarország a CEPOL-nak adhat otthont a következő időszakban. Ezért az MSZP természetesen megszavazza a székhely-megállapodás kihirdetéséről szóló törvényjavaslatot.

Ugyanakkor fel kell hívjam kormánypárti képviselőtársaim figyelmét arra a tényre, hogy a szerződés tízéves időtartamra szól, azonban a CEPOL magyarországi működésének előfeltétele az uniós tagság. Csak remélni lehet, hogy ennek az előfeltételnek a stabil fennállását nem fogják megrengetni a Fidesz elnökének, Magyarország miniszterelnökének egyre hevesebb Nyugat-ellenes kirohanásai, és tíz év múlva még mindig az Európai Unió tagjai leszünk.

Köszönöm. (Taps az MSZP padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Mirkóczki Ádám képviselő úrnak, a Jobbik képviselőcsoportja vezérszónokának. Parancsoljon!

MIRKÓCZKI ÁDÁM, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Én korántsem vagyok annyira optimista, mint az előttem szóló képviselőtársam és az ön államtitkári előterjesztése, ahogy és amiként tálalta ezt a javaslatot. Hozzáteszem és leszögezem rögtön az elején, hogy nem azzal van problémám vagy problémánk, hogy egy rendőr-akadémia székhelyének Budapest ad otthon a jövőre nézve, hanem azzal van az igazi probléma, hogy ha valaki végigolvassa ezt a javaslatot, itt minden arról szól, hogy a magyar kormány kvázi a magyar adófizetők pénzéből mit köteles biztosítani, minden egyes paragrafusa, minden egyes mondata arról szól, hogy Magyarországnak mi a kötelezettsége. Arról, hogy cserébe mit kapunk, már semmi nincs. Tehát azért olyan elképesztő mentességeket, kedvezményeket adunk - túl azon, hogy már maga az ingatlan tíz évre való odaadása mindenfajta ellenszolgáltatás nélkül is komoly kérdéseket vet fel.

Tekintve a magyar közbiztonság jelenlegi állapotát és a magyar rendőrség helyzetét - és tényleg én nem akarok elveszni most olyan részletekben, hogy milyen kihívásokkal küszködnek egyes települések vagy egyes régiók, vagy hol nem sikerült még rendőrőrsöt felállítani, hol mennyire korlátozott időtartamban vannak jelen a körzeti megbízottak, és a többi, és a többi, vagy hogy éppen a rendőrautók üzemanyag-ellátását említsem, amelyek mindennapos problémák az ország számos pontján. Ezzel szemben én szeretném megkérdezni, hogy a magyar adófizetőknek - ha úgy tetszik - mennyibe fáj ezen székhely biztosítása. Mennyibe kerül az épület? Egyáltalán végeztek-e számítást a tekintetben, hogy ennek az akadémiának a fenntartása... - hiszen a javaslatban elsők között szerepel az is, hogy minden egyes költséget a magyar állam, a magyar kormány visel; itt majd lesz, aki lesz, hogy milyen munkatársak, az nyilván egyelőre nem köztudott -, de cserébe nem kapunk semmit, sőt mentességet adunk adófizetés alól, vízum alól, minden alól minden olyan szereplőnek és minden olyan szereplő hozzátartozójának, akinek bármiféle dolga lesz majd ezen az akadémián.

Most tényleg sorolhatnám a közüzemi díjaktól a különböző mentességekig, de néhány elképesztő mondatot azért csak kiemelnék. Például: "Az ügynökség épülete és helyiségei sérthetetlenek," - ez rendben is van - "ezek mentességet élveznek a házkutatás, az igénybevétel, az elkobzás, a kisajátítás" és a többi, és a többi "alól". Ez azért vet fel problémát, hiszen túl azon, hogy hatóság vagy hatósághoz köthető intézményről van szó, láttunk már karón varjút, nemcsak Magyarországon meg nemcsak Európában, hanem a világ úgymond fejlett demokráciáinak számos országában, és ez mintha előre kizárná, hogy nekünk közünk nincs oda, ott történik, ami történik. Én nem akarom az ördögöt a falra festeni, de azért elég erős túlzás rögtön az 5. cikkelyben egy ilyet leszögezni.

Aztán az adó- és vámeljárás alóli mentességről elég hosszan értekezik a javaslat, ami egy picit furcsa. Tehát az, hogy Magyarországon fizetést kapó foglalkoztatottaknak nem kell adózni; ha Magyarországon vásárolnak valamit, akkor az áfa visszaigényelhető - szóval csupa-csupa ilyenről rendelkezik a javaslat, ami azért a miérteket felveti.

Tehát én értem a nagyfokú támogatást abban az esetben, ha cserébe valami hasonlóan fontos, kézzelfogható produktumot, szolgáltatást, bármit kapunk. Most rendben van, hogy van egy képzés, és nyilván jelentkezhetnek rá a magyar rendvédelem dolgozói, vagy leendő dolgozói vagy szakemberei, de ez azért ezen támogatás fényében, hogy mondjam, nincs egyensúlyban, és akkor nagyon finoman fogalmaztam.

(19.20)

Még egyszer mondom, ha államtitkár úr tudna nekem összeget mondani, mondjuk, csak megközelítőt, hogy ez a következő tíz évre mennyibe fog kerülni, akkor azért lényegesen okosabbak lennénk, hiszen ez nem egy elhanyagolható kérdés. S még egyszer mondom, a magyar közbiztonság jelenleg még nincs abban a stádiumban sajnos, vagy nincs abban az állapotban, hogy nekünk az a legfontosabb a rendvédelem területén, hogy egy európai uniós ügynökség ideteszi-e a székhelyét vagy sem. Még egyszer mondom, az, hogy egy rendőr-akadémia létesül és Budapest lesz a székhelye, rendben van, tehát nem magával az üzenettel vagy a szolgáltatással van a bajunk, hanem ezzel a nagyon-nagyon egyoldalú javaslattal. És ha kiderül, hogy ez évente sok-sok milliós, ne adj' isten, milliárdos összeget emészt fel a magyar költségvetésből - nem tudom, most a hasamra ütve mondtam számot -, akkor már nagyon is van vele probléma, hiszen amíg a magyar rendőrség, amíg a magyar rendvédelmi szervek olyan elemi kihívásokkal küszködnek a mindennapokban, ami más országokban - hogy is mondjam? - magától értetődő, hogy elsődlegesen kezelendő, addig nekünk, ha a fontossági sorrendet betartjuk, nem biztos, hogy ez a legfontosabb.

S még egyszer mondom, nem vagyok ellendrukker, sőt azt is mondhatom, hogy az előző ciklus vége felé Csenger-Zalán Zsolt képviselőtársammal együtt vettünk részt Brüsszelben a CEPOL-nak egy, már a végső stádiumában lévő tárgyalásán, amikor a rendészeti bizottságtól mi ketten képviseltük Magyarországot, és nekem sem az volt ellenzékből a célom, hogy ha ezt a kormány nagyon szeretné, akkor mi ezt mindenáron megakadályozzuk, csak akkor ilyen feltételekről még szó nem volt. Tehát ha valaki ezt végignézi, fogja magát és - nem túl hosszú - végigolvassa, akkor ordít ebből az, hogy borzasztóan egyoldalú, és az ellenszolgáltatás nem igazán jelenik meg.

Szóval, az első és legfontosabb az, hogy mindez mennyibe kerül. Végeztek-e egyáltalán számításokat? Mi indokolja azt, hogy egy székhely biztosításához nekünk adómentességet, vámmentességet és mindenfajta mentességet kell biztosítani, és cserébe a mindenkori magyar kormánynak csak kötelezettsége van? Ellenben semmi más; tehát - hogy mondjam? - a jogai vagy éppen viszontszolgáltatás már nincs benne.

Én első körben erre szeretnék választ kapni, mert ez nyilvánvalóan nagyban befolyásolja majd a Jobbik hozzáállását a szavazás szempontjából. Ne haragudjon, államtitkár úr, az nekem meglehetősen kevés érv, hogy csak azért támogassuk, mert egy újabb uniós ügynökség választotta Budapestet székhelyül. Ez nem egészen korrekt ebből a szempontból.

Én azt gondolom, hogy a magyar közbiztonság jelenlegi helyzete valóban megkívánja a fejlesztést, valóban megkívánja azt, hogy a rendvédelem minden szintjén komoly összegeket, komoly energiákat kell továbbra is fordítani, ez azonban - hogy mondjam? - nem abba az irányba mutat, hogy ettől több rendőr lesz komolyabb eszközökkel, komolyabb jogosítványokkal és a többi, és a többi, a magyar településeken, a magyar utcákon. Miközben, még egyszer mondom, nem hiszem, hogy a kihívásokat egy belügyi magyar államtitkár úrnak be kellene mutatni, ami most Magyarországon van, de ami a közállapotokat érinti, ez - hogy mondjam? - nem fogja egy picit sem javítani.

Első körben ennyit szerettem volna mondani, és még egyszer, első körben az összegre lennék nagyon kíváncsi, hogy mennyibe fog ez fájni a magyar adófizetőknek. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Felszólalásra következik Vas Imre képviselő úr, a Fidesz képviselőcsoportjának vezérszónoka. Öné a szó.

DR. VAS IMRE, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! 2014 tavaszán az Európai Parlament elfogadta azt a javaslatot, amely lehetővé tette, hogy az Egyesült Királyságból Magyarországra költözzön az Európai Rendőrakadémia. A döntés a Fidesz-KDNP európai parlamenti képviselőinek közös sikere, és kiemelkedő elismerés Magyarország számára.

Tizenöt évvel ezelőtt a belső biztonság kérdése, a rendvédelem, a bűnüldözés kérdései sokkal inkább az egyes országok belügyeinek számítottak. Miután a bűnözés nemzetközi jellege erősödött, az Európai Uniónak adekvát választ kellett adnia, amelynek egyik formája a határokon átnyúló együttműködés fejlesztése. Emiatt jött létre 2005-ben az Európai Rendőrakadémia. Az akadémia az Európai Unió egyik ügynöksége lett, amely 28 ország irányítása alá tartozó decentralizált ügynökség. Feladata a rendőrtisztek képzése, különösen a bűnüldöző szervek fenyegetettségekre való reagálási képességének megerősítése, középpontban az európai terjedelemmel rendelkező fenyegetésekkel, amilyen például a kábítószer-kereskedelem vagy a terrorizmus.

A szervezett bűnüldözéssel szembeni erősebb, határokon átnyúló fellépés elősegítése érdekében az akadémia Európa minden részéről összehívja a vezető beosztású rendőrtiszteket a bevált gyakorlatok, ismeretek megosztása céljából. Az akadémia évente körülbelül száz különböző tevékenységet szervez az európai erőket érintő fontos témákban, mint például a kiberbűnözés, kábítószer-kereskedelem, katasztrófavédelem, igazságügyi szakértői ismeretek, illetve a csalások elleni fellépések. Évente több ezer rendőrtiszt vesz részt az akadémia tanfolyamain, szemináriumain, konferenciáin, online szemináriumain. Mindemellett fontosnak tartom kiemelni, hogy 2010 óta az Európai Rendőrakadémia igazgatója is magyar, Bánfi Ferenc személyében.

Tisztelt Képviselőtársaim! Úgy vélem, nagy elismerés a magyar rendőrség, a Belügyminisztérium és hazánk számára, hogy Budapest ad otthont egy ilyen intézménynek. A hét jelentkező ország közül nem véletlen, hogy hazánkra esett a választás. Ezért kérem képviselőtársaimat, hogy támogassák a törvényjavaslatot. Köszönöm, hogy meghallgattak.

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Most a további képviselői felszólalások következnek, 15-15 perces időkeretben. Megadom a szót a Hörcsik Richárd képviselő úrnak, Fidesz-képviselőcsoport.

DR. HÖRCSIK RICHÁRD (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Magyarország nem először pályázott uniós ügynökség székhelyének elhelyezésére, hiszen öt évvel ezelőtt Budapesten kezdhette meg működését az Európai Innovációs és Technológiai Intézet, amely három társulás keretében működik, ha jól emlékszem, az éghajlatváltozással és annak mérséklésével foglalkozó, a fenntartható energiával foglalkozó, valamint az információs és kommunikációs technológiával foglalkozó társulás.

Szeretném hangsúlyozni, hogy a szóban forgó törvényjavaslat hátterében szintén egy sikeres és az uniós döntéshozatalhoz képest alapvetően gyorsan lezajlott pályázat áll. Ahogy Vas Imre képviselőtársam említette, az Európai Rendőrakadémia eddigi székhelye Nagy-Britannia volt, amely a tavalyi év folyamán jelezte, hogy az idén ősztől nem kíván helyet adni az ügynökségnek. Úgy hiszem, hogy az Európa vezető beosztású rendőrtisztjeit tömörítő CEPOL határokon átnyúló együttműködésre ösztönöz a bűnözés leküzdése, valamint a közbiztonság, a jog- és közrend fenntartása érdekében. Tehát ahogy a javaslatban is olvassuk, a CEPOL célja, hogy a jobb európai együttműködés és rendvédelem érdekében a szaktudás és a képzés területén a rendvédelmi és a tudományos világ együttműködő ügynökségei és hatóságai számára az oktatás és fejlesztés első számú forrása legyen.

Az Európai Unió Tanácsának litván elnöksége 2013. július 18-án megrendezett bel- és igazságügyi miniszterek informális tanácskozásán jelezte, hogy a tagállamoknak haladéktalanul új ideiglenes székhelyet kell találniuk. Nos, a Bel- és Igazságügyi Tanácsban, ahogy hallottuk, a 2013. október 8-ai ülésén tartott szavazáson Magyarország pályázata nyerte meg a szükséges támogatást.

Tisztelt Képviselőtársaim! Véleményem szerint az a tény, hogy a CEPOL-nak Budapest ad helyet, egy megtiszteltetés, s nemcsak a belügyi szakma számára, hanem Magyarország Európai Unióban betöltött szerepének is. Mert igenis egyfajta verseny alakult ki a tagállamok között, hét tagállam között, hogy melyik uniós intézmény hova kerüljön, ez esetben a rendőr-akadémia. És igenis presztízskérdés az, hogy egy-egy tagállam meg tudja-e szerezni egy-egy uniós intézmény működését.

(19.30)

Úgy vélem, a magyar kormány diplomáciai sikere az, hogy ezt a pályázatot megnyertük, és ezzel a Budapesten létrejövő uniós intézménnyel Magyarország jó hírét kelti, és azt a tényt, hogy igenis az európai uniós együttműködésből mi ki akarjuk venni a részünket. Úgy hiszem, hogy ennek a fajta intézménynek a megjelenése Budapesten segíti nemcsak a magyar, hanem a közép-európai rendvédelmi szervek szorosabb együttműködését a bűnüldözés leküzdésére.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Felszólalásra jelentkezett Szilágyi György képviselő úr, Jobbik képviselőcsoport.

Megadom a szót.

SZILÁGYI GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Ami itt elhangzott képviselők részéről, az mind nagyon szép. Csak szeretnénk válaszokat kapni arra, hogy ez mennyibe fog kerülni. Jó, rendben van, nagy elismerés. Persze. Mi is pályáztunk. Azért fölvetődik a kérdés, hogy vajon az angoloknak miért nem kellett. De mennyibe fog ez kerülni a magyar állampolgároknak? Hörcsik Richárd ugye említette, hogy van már az országban egy olyan európai uniós ügynökség, egyébként összesen 37 ilyen ügynökség van az Európai Unión belül, van már egy olyan ügynökség, ami hazánkban létezik, itt folyik a munka ezzel kapcsolatban. Innen tudunk kiindulni.

Mert ha megnézzük a költségvetési számokat, mennyibe került nekünk eddig az Európai Innovációs és Technológiai Intézet? A költségvetési számokból az derül ki, hogy 2012-ben ez 662 millió forintba került, 2013-ban 732 millió forintba, és 2014-ben 460 millió forintba kerül nekünk ennek az intézetnek a fenntartása. Ez itt ugye 1,8 milliárd forint. És ezt próbálta képviselőtársam mondani, hogy esetleg abban a helyzetben van-e ma, jelen pillanatban Magyarország, abban a helyzetben van-e ma, jelen pillanatban a magyar közbiztonság, hogy ezt az 1,8 milliárd forintot nem tudnánk-e inkább a rendőrség fejlesztésére költeni, ha ez ennyibe fog nekünk kerülni, mondjuk, három éven keresztül.

Mert ugye azt se felejtsük el, hogy az Európai Rendőrakadémia vagy nemzetközi rendőrtovábbképző intézet elhelyezését láthatóan önök kiemelt ügyként kezelik, és azt már tudjuk a számokból, hogy az Ó utca 27. szám alatti ingatlan és környékének rehabilitációjára 2013 őszétől már több mint félmilliárd forintot csoportosított át a kormány. Ugye, már ez is egy költségvetési kiadás, és amit képviselőtársam elmondott, hogy legalább tíz évre díjmentesen adjuk, a közüzemi díjakat mi fogjuk fizetni, az akadémia részére bocsátjuk a magyar állam részéről. Tehát kíváncsiak vagyunk arra, hogy a láthatóan bőkezű megállapodást vajon milyen háttérszámítások előzték meg.

Itt akkor lehetne támogatni teljes mellszélességgel az önök által elmondott nagy elismerést, hogy egyébként mennyire jó lesz ez Magyarországnak, hogy együtt tudunk működni, hogy együttműködnek a különböző európai rendőrségekkel, ha tudnánk azt, hogy ez mennyibe fog kerülni a magyar államnak, ha tudnánk azt, hogy az adófizetők pénzéből mennyibe fog kerülni nekünk az, hogy idejött Magyarországra, és itt Magyarországon fog működni ez a szervezet. Ugye, a rendvédelmi szervek, és nem értem ide a TEK-et, mert azt tudjuk, hogy az egy külön fejezet önöknél, forrásellátottsága, erősítse meg, államtitkár úr, egyelőre, úgy érzem, gyalázatos. Lehet, hogy próbálnak segíteni ezeken a dolgokon, de nem hiszem, hogy ne lenne elegendő pénz arra, és ne lenne arra szükség, hogy a rendőrségre még több forrást tudjunk fordítani. Az infrastruktúra hiányos, a személyi állomány fizetése messze elmarad az elvárt szinttől, és mindemellett a bűnözési mutatók nemhogy javultak volna az elmúlt években, bár önök próbálják ezt mutatni, hanem éppen negatív tendenciát mutatnak. Államtitkár úr, negatív tendenciát mutatnak - mert látom, rázza a fejét. Nem statisztikát kell gyártani, hanem Magyarországon közbiztonságot kellene nyújtani az embereknek! Statisztikát lehet gyártani, tudjuk nagyon jól, vannak erről információink, hogy hogyan születnek ma Magyarországon választások előtt, mondjuk, a statisztikák a rendőrségnél, mit lehet beírni, mit nem lehet beírni, és mit próbálnak eltitkolni az emberek elől.

Tehát ezek mellett a mutatók mellett menjen ki az emberek közé, és kérdezze meg, amikor úgy érzik, hogy nincs Magyarországon megfelelő közbiztonság, csak ígéretek vannak a közbiztonságra, akkor, úgy érzem, indokolt esetleg fölvetni azt a kérdést, hogy vajon hány milliárd forinttal fogjuk mi finanszírozni ezt az új egyezményt. Csak egy dolgot hadd mondjak önnek! Vannak olyan esetek, amelyek lehet, hogy nem azt mutatják, amit a statisztikák. Vegyük csak a soroksári gyilkosságot! Államtitkár úr, egy éve, egy éve még csak gyanúsítottjuk sincs! Egy éve a rendőrség nem volt képes megtalálni a soroksári gyilkosságnál azt a személyt, aki elkövette ezt a gyalázatot!

Ott tartunk, hogy a rendőrségnek nincs pénze, gondolom, azért nem adott ki egy megfelelő nyomravezetői díjat ebben az esetben. A Jobbik Magyarországért Mozgalom elnöksége megtette, mi is hozzájárulunk ahhoz, hogy minél előbb meglegyen ez a gyilkos. Egymillió forintot ajánlottunk föl annak a nyomravezetőnek, aki hajlandó végre olyan bizonyítékot vagy olyan nyomot szolgáltatni a rendőrségnek, amivel elkaphatják azt a brutális gyilkost, aki ezt a családanyát kivégezte.

Tehát vannak a rendőrségnél problémák. És erre szeretnénk csak választ kapni, ahogy mondta képviselőtársam, mi támogatjuk azt, hogy minél nagyobb közbiztonság legyen. Ha a CEPOL ezt szolgálja, akkor ezt is támogatjuk Magyarországon, csak tudjuk azt, hogy ez mennyibe fog nekünk kerülni, és mennyi lesz ennek a haszna, mennyire éri meg ez a magyar állampolgároknak abban a helyzetben, amelyben a magyar rendőrség van. Mi elsődlegesen azt szeretnénk, hogy Magyarországon erős rendőrség legyen, erős közbiztonság legyen, és a magyar emberek biztonságban tudjanak élni. Ha ez hozzájárul ehhez, akkor örömmel támogatjuk. Csak mondják meg, tegyük ki a nyílt lapokat, mennyibe fog ez kerülni az önök számításai, háttérszámításai szerint Magyarországnak.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Szórványos taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Kétperces felszólalásra jelentkezett Mirkóczki Ádám képviselő úr, Jobbik-képviselőcsoport. Öné a szó.

MIRKÓCZKI ÁDÁM (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Tényleg nem az időt szeretném húzni, csak egy szívességet szeretnék államtitkár úrtól kérni. Nevezetesen, jó lenne, ha még most, a vitában válaszolna, és nem az előterjesztői zárszóban. Mert szerintem amit válaszol, az bizonyára, csak vélelmezem, újabb kérdéseket vet fel. Ha csak annyiért van, hogy ez egy presztízs Magyarországnak, és hogy szaktudást kínál, akkor, azt gondolom, ez egy nagyon rossz üzlet. Ugyanis ha az az egy előnye van, hogy Magyarországon lesz a székhely, hogy olyan szaktudáshoz juthatnak a rendvédelmi dolgozóink, amit egyébként most Magyarországon nem kapnak meg, akkor fölteszem a költői kérdést, hogy a számukra biztosított külföldi ösztöndíjak nem lennének-e olcsóbbak esetleg, mint hogy mi ingyen és bérmentve tíz évig, kedvezmények tömkelegével idehozunk egy viszonylag nagy apparátussal és hozzátartozóikkal rendelkező akadémiát.

Tehát azt szeretném, ha még most a vitában, államtitkár úr, amire tud, arra legyen olyan kedves, és ne a zárszavában válaszoljon. Köszönöm szépen. (Szórványos taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Megkérdezem, kíván-e még valaki élni a felszólalás lehetőségével. (Nincs jelentkező.) Jelentkezőt nem látok. Az általános vitát lezárom.

Megkérdezem Kontrát Károly államtitkár urat, kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra. (Jelzésre:) Igen. Államtitkár urat illeti a szó.

DR. KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Demeter Márta képviselő asszony hozzászólására szeretnék reagálni. Köszönöm a támogatását, köszönöm a törvényjavaslat támogatásával kapcsolatos nyilatkozatát. Bízom abban, hogy a szavazásnál is támogatják.

Ami a miniszterelnök úrra vonatkozó megállapításait illeti, azokat visszautasítom. Miniszterelnök úr és a magyar kormány mindig Magyarország érdekében jár el minden kérdésben. A hozzászólása végén megfogalmazott félelme teljesen megalapozatlan.

Ami pedig Mirkóczki Ádám képviselő urat illeti, szeretném elöljáróban, mielőtt a konkrét kérdésekre válaszolnék, elmondani, hogy itt is azt a jobbikos hozzáállást tapasztaltuk, mint valamennyi rendészeti tárgyú törvényjavaslat vonatkozásában: látszólag megpróbálnak kiállni a rend mellett, de amikor a támogatásról van szó, akkor nem támogatják az adott törvényjavaslatot. Itt is szóba hozták például a hivatásos állomány javadalmazását, de amikor a költségvetésben ennek a forrásait megteremtjük, soha nem támogatják a költségvetést, soha nem szavazzák meg. (Szilágyi György: Mert saláta.) A költségvetés nem saláta, képviselő úr. Az nem salátatörvény, ezt ön is tudja.

(19.40)

Szeretném elmondani, hogy amikor azt a kérdést teszi föl a képviselő úr, hogy itt vannak a mentességek a CEPOL munkatársait illetően, mit kapunk mi ezért - az intézményt. Úgy, ahogy kormánypárti képviselőtársaim, Vas Imre, Hörcsik Richárd elmondta, meg az előterjesztői expozéban és a javaslat indokolásában is szerepel, ezért az ügynökségért hat másik ország, összesen hét ország pályázott. Ezeket a feltételeket minden pályázó ország vállalta volna, nyilván azokkal a feltételekkel pályázott mindenki, hogy ezeket a feltételeket, ami mentességeket egyébként az EU 7. számú jegyzőkönyve tartalmazza, ezeket a pályázó országok vállalták.

Ami az épületet illeti, az épület felújítása és a berendezése 640 millió forintba került. Arra a kérdésre, hogy miért nem itt fizetnek adót, mert nem a magyar államtól kapják a fizetésüket, képviselő úr. A rezsiköltségeket kell fizetni, erre most konkrét számítások, tapasztalatok nincsenek, hiszen most indul a működés, de nyilván önnek módja lesz megkérdezni országgyűlési képviselőként a képviselői műfaj bármelyikében, és majd ott konkrétan tudunk válaszolni a tapasztalatok alapján, hogy milyen költségek merülnek föl, állunk rendelkezésre, úgy gondolom, hogy ennek semmi akadálya nincsen. De szeretném elmondani, hogy a CEPOL lényegesen kisebb intézmény, mint az Európai Innovációs és Technológiai Intézet, amit Szilágyi képviselő úr fölhozott a hozzászólásában, ezek a költségek jelentősen kisebbek lesznek, tehát a rezsiköltségek fizetésével kapcsolatos információt meg fogjuk adni, amiket ki kell fizetni.

Összességében: többször megfogalmazták, vagy feltették a kérdést a jobbikos képviselő urak, hogy mennyibe kerül, mennyibe fáj - ilyen módon is fogalmaztak - ez az országnak. Tehát még egyszer mondom, a felújítás és a felszerelés, berendezés költségeit elmondtam, a többi költségekről pedig azoknak a fölmerülése után tudunk majd tájékoztatást adni. De szeretném elmondani, hogy azért azt tudni kell, hogy ez Magyarország, a Magyar Rendőrség tisztjeinek a képzésében, a legjobb gyakorlatok megismerésében, a legújabb tudományos ismeretek elsajátításában, átadásában, az együttműködés kiterjesztésében nagy jelentőségű lesz, és ez is hozzájárul ahhoz, hogy Magyarországon javuljon a közbiztonság, amit a kormány minden eszközzel támogat.

Egyébként csak megjegyzem, hogy itt azt hiányolta hozzászólásában Mirkóczki képviselő úr, hogy bár a rendőrség létszámát növelnénk. Amikor én itt a parlamentben a rendőrségi létszámokról beszélek, akkor azonnal idegesek lesznek a jobbikos képviselőtársaim, mert el szoktam mondani, hogy mennyivel növeltük a rendőrség létszámát. Csak ismétlésképpen mondom, hogy 2010-től (Szilágyi György: 4300-zal nőtt.), ezt önök jobban tudják, de mégse támogatják. Tehát még egyszer mondom, egyszer megkérdezik, hogy mennyivel növeltük a létszámot, majd máshol meg sérelmezik, hogy miért mindig ugyanezeket a számokat mondjuk el. Tisztelt Képviselőtársaim! Szeretném elmondani, hogy a mi kormányunk elkötelezett a közrend, közbiztonság javítása érdekében, s az ehhez szükséges eszközöket biztosítja a rendvédelmi szervek számára.

Visszakanyarodva a törvényjavaslathoz: én abban bízom, hogy ez a támogatás, ami itt a parlamenti hozzászólások során elhangzott és megbizonyosodott, az a szavazás során is meg fog jelenni, és támogatják, mert, még egyszer mondom, ez jelentős siker - jelentős siker - Magyarország számára, a magyar európai parlamenti képviselők közös összefogásának is sikere meg eredménye ez az eredmény, hogy a CEPOL Budapestre költözik, és bízom abban, hogy ez a mindennapok biztonságához is a működés beindulása után hozzá fog járulni.

Erre tekintettel is tisztelettel kérem az Országgyűlést, hogy támogassa a törvényjavaslatot. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Szórványos taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   219-228   229-244   245-253      Ülésnap adatai