Készült: 2024.09.21.03:39:06 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

238. ülésnap (2012.11.19.), 383. felszólalás
Felszólaló Dr. Szócska Miklós
Beosztás Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 6:26


Felszólalások:  Előző  383  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SZÓCSKA MIKLÓS, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak! - bár azt hiszem, férfidominancia lett az ülésteremben. Néhány dolgot szeretnék csak korrigálni.

Az egyik, hogy a chipsadónak befolytak tavaly is a bevételei, várjuk ki az év végét, de szeretném jelezni, hogy a kasszában a 30 milliárd tervezett bevétel megjelenik, tehát az nem függvénye az aktuális befolyásnak (Dr. Garai István Levente közbeszólása.), de az év végére van értelme viszonyítani.

A gyógyszerárakról azért szeretnék egyvalamit rögzíteni: ha valaki nem tudja magának megengedni a gyógyszerárat, az nem a gyógyszerár emelkedésének a függvénye, mert ilyen nem volt. Tehát ha esetleg bárki azt hinné, hogy emelkedett volna a gyógyszerár, örömmel állok rendelkezésre; nem emelkedett, hanem csökkentek a betegterhek a különböző versenymechanizmusok és az árleszorító intézkedések mentén.

(1.50)

Ezt én ki tudom mutatni önöknek, és teljesen nyíltan állunk egy ilyen összehasonlítás elé. Tisztelettel kérem, ezt vegyék figyelembe, amikor ezzel kapcsolatban kritikát fogalmaznak meg, mert ha a gyógyszerkassza fenntarthatóságát vitatjuk, akkor minden esetben felvásárlási lázat, ezáltal támogatáskiáramlást okozunk. Tisztelettel kérem, győződjenek meg róla, hogy csökkentek a gyógyszerárak, csökkentek.

A sürgősségben nem kell igazolnia magát igazolvánnyal, értelemszerűen az ellátás nem késlekedhet a betegnél.

Kivándorlási számok. Jelzem, hogy haladunk előre az emberierőforrás-elemzésekben, és szeretném jelezni, hogy még az a '11-es 1111 sem annyi, hanem valahol 700 körül találtuk meg a világban azokat, akik kikérték az igazolást, tehát korrekcióra szorulnak ezek a számok. Egy jó közelítés volt a jóhírnév-igazolás, de úgy tűnik, hogy jóval kevesebb az aktuális új kivándorló.

A bérkiegészítés. Lehet, hogy a könyvelési listán úgy jelenik meg, de ez az alapbérük részeként jelenik meg, ezzel megemelkedett a bérük. Az, hogy a mozgó bért, az ügyeleti díjakat hogyan emeljük, a tárgyalásokon egyértelmű volt: megmondtuk, hogy egy következő lépésben lehet erről szó, de az nem akkor és ott volt, amikor azt a pénzt az alapbérek emelésére fordítottuk. A következő körös tárgyalások részét fogja képezni ez a megoldás. Nem rövidítünk meg senkit semmivel, hanem éppen most emeltünk béreket, és a következő lépésekben lehet, hogy ez lesz az a terület, ami a szakmai szervezetekkel, érdekképviseletekkel közösen meghatározott lépések közé bekerül.

Az egyetemek szétbaltázása. Hát, én tudok két olyan orvostudományi egyetemről vagy orvoskarról, amelyik megkapta az aktuális városnak vagy megyének a kórházát anélkül, hogy a tvk-ját átadták volna, és ezért került fenntarthatatlan helyzetbe. Tehát tisztelettel kérem, az inkább a racionális ellátórendszerhez igazításról szól, amit mi ebben a törvényjavaslatban szerepeltetünk. Ne felejtsük el, hogy a progresszív ellátórendszert mi állítottuk vissza, és meghatároztuk az egyetemek szerepét, ami az ellátórendszer csúcsát jelenti. Tehát éppen hogy nem a szétbaltázásról, hanem az integrált rendszerbe történő beillesztéséről van szó az egyetemeknek, ami az autonómiájukat nem érinti, és nem választja külön az oktatókórházat a kartól, de az ellátórendszer megszervezése szempontjából az egészségügyet vezető miniszterhez rendeli ezt a felelősséget. Én úgy gondolom, hogy ez egy racionális lépés.

Igyekszem rövid lenni, úgyhogy átugrok egy csomó tételt.

Nagyon köszönöm a pontosításokat: vényköteles, nem vényköteles, támogatott, nem támogatott; ezek a definíciók való igaz, hogy helyes, ha a helyükre kerülnek.

Az alapellátással kapcsolatban azért hadd mondjak annyit, hogy praktikus lenne egy kihelyezett bizottsági ülést tartani majd a svájci program telephelyein is a következő félévben, tehát valamikor január végén, február elején, hogy be tudjuk ezt mutatni. Az informatikát már ajánlottam, hogy az eHealth programokat szívesen bemutatjuk bizottsági ülésen, aminek egyes eredményeit látjuk is már az adatokhoz való hozzáférésben, például abban is, hogy a háziorvos a betegút felügyelője, mert követheti a betegének a finanszírozott ellátását.

Az orvos-gyógyszerész vitára a késői órán azért hadd hozzak egy poént. Larry Davidnek van egy sorozata, a Félig üres, és abban van egy rész, amikor a főhősnek felír egy orvos egy gyógyszert, hogy ezt váltsd ki, bemegy a patikába, ott a patikus azt mondja, hogy "Ezt írta föl neked? Ez sokkal jobb, ezt váltsd ki!", és latolgatja, hogy orvos-gyógyszerész, orvos-gyógyszerész. Igazából a mi ideáltípusunk az, amikor a rendszer hatékonyságában és fenntarthatóságában egyfajta közös felelőssége van az ellátási lánc különböző szereplőinek. Egyetértek abban, hogy ez egy érdekeltségi rendszer mellett tud csak kialakulni.

A legjobb poént pedig sajnos Heintz Tamás lecsapta előttem. Bízom benne, hogy ez a kölcsönadás az önkormányzatnak 2007 előtt volt; lehetőség szerint elévülési időn túl idézzünk csak ilyen történeteket. De ez egy nagyon erős indoka annak, hogy miért is kellett egységes állami fenntartásba venni az intézményeket. Láttunk olyanra is példát, amikor az önkormányzat adott hitelt vagy vett fel kötvényt azért, hogy a kórháza működési költségét kiegészítse. No, ezen kéne túllendülnünk, de a válságjelenségektől meg kell szabadulnunk.

Köszönöm szépen a figyelmüket, köszönöm a támogatásukat, és várjuk a módosítókat. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  383  Következő    Ülésnap adatai