Készült: 2024.05.29.04:42:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

318. ülésnap (2013.10.29.), 270. felszólalás
Felszólaló Lipők Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:51


Felszólalások:  Előző  270  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LIPŐK SÁNDOR (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az elmúlt pár évben a jelenlegi kormány bebizonyította, hogy az ország nemcsak a gazdagoké és a multiké, hanem az összes magyar emberé is, legyen akár határon belül vagy kívül. Mi, a Fidesz képviselői megmentettük az államot a csődtől, és erős alapokra helyeztük az országot. Számtalan hosszú távú és fontos döntést hoztunk, úgymint a szocialista múlttal való szakítás, az előző kormány felelőtlen és az országunkra nézve káros pénzügyi döntéseinek kijavítása vagy a családok helyzetének erősítése.

Ez a költségvetés családbarát költségvetés. Ez alapján a legfontosabb intézkedésünk a családi adókedvezmény kiterjesztése, amellyel azok a gyermeket nevelő családok járnak jól, akik eddig ezt az alacsony jövedelmük miatt nem tudták maximálisan kihasználni. A gyermekvállalás ösztönzését szolgálja továbbá a gyed extra bevezetése, a diákhitel elengedése a gyermeket vállaló főiskolások és egyetemisták esetében. 2013 után 2014 is a rezsicsökkentés éve lesz. 2014-ben átlagosan mintegy 100 ezer forintot tudnak megspórolni a magyar családok.

De ez a kormány az őszinteség kormánya is. Mi tettekre váltjuk az ígéreteinket, és vállaljuk azt is, ha van olyan terület, ahol még nem tettünk eleget. Az egyik ilyen terület a kiskorú gyermekekkel foglalkozó intézményrendszer. Sikerült javítanunk a rendszeren, de szeretnénk még többet elérni annak érdekében, hogy jobb és kielégítőbb legyen a magyar családok helyzete. Elsősorban a vidéki óvoda- és bölcsőderendszert szeretnénk erősíteni. Személyes meggyőződésem, hogy a hátrányos helyzetű vidéki falvakban, kisvárosokban is megfelelő színvonalú bölcsődéket kell létrehoznunk és kialakítanunk, főleg ott, ahol hosszú távon is biztosított a gyermekek létszáma. Tudjuk, hogy nehéz és költséges feladatot jelent egy korszerű, szép és a szükségleteknek megfelelő bölcsőde építése, felújítása és működtetése, ugyanakkor elengedhetetlenül fontos a következő generációk fejlődése érdekében. Ezért a jövőben is azon dolgozunk, hogy a pénzügyi és jogi keretek lehetővé tegyék, hogy a jövő nemzedékei, a mai gyerekek a lehetőségek szerint a legjobb gondoskodást, nevelést és képzést kaphassák.

Engedjék meg, hogy még néhány kitekintést idehozzak a jogi keretek tekintetében az önkormányzati működéssel kapcsolatosan. Talán nem a költségvetés általános vitájánál kellene hogy elmondjam, alacsonyabb szintű részletjogszabályoknak kellene ezt tisztázni. Az átalakult önkormányzati rendszer finanszírozása tekintetében a közös hivatalok finanszírozásával kapcsolatosan lehetőség szerint egy javaslattal szeretnék élni. A közös hivatalok finanszírozása jelenleg úgy történik, hogy a pénzt a közös önkormányzatok külön-külön kapják meg. A közös hivatalnak van egyéni számlaszáma, és ha alacsonyabb szintű jogszabályok megalkotása után arra a számlára érkezne ez a jelenlegi pénzügyi tevékenység, vagyis maga a finanszírozás, akkor nem az lenne, hogy állandóan utaljuk, visszautaljuk és rendezzük a rendszerek tekintetében, hiszen az odautalásoknak munka-, energia- és költségigényük is van. Ezek megspórolhatók lennének. De ugyanezt tudnám mondani a társulások tekintetében is. Talán nem jól sikerültek a tavalyi esztendőben, de a társulások tekintetében is ugyanezt a finanszírozást ki lehetne alakítani, mert a társulások tekintetében is az önkormányzatoknak, az önkormányzatok tekintetében pedig a társulásoknak kell utalni a számlákat. Ezek is költséggel, idővel és energiával járnak. A segélyek finanszírozása tekintetében is ugyanez elmondható, hiszen a segélyek finanszírozása tekintetében is olyan operatív jellegű gondokkal nézünk szembe, hogy az önkormányzatok kapják meg a finanszírozást, a segélyezés, tehát az operatív munka adminisztrációs tevékenységének az elvégzése a közös hivatalhoz tartozik, ami azt jelenti, hogy az önkormányzatok visszautalják a közös hivatal számlájára, hiszen egy önkormányzat tartja fenn a közös hivatalt. Tehát célszerű lenne, ha a segélyek tekintetében akár önkormányzatonként is az adott hivatal tekintetében számlák nyitására kerülne sor, és ezekre a számlákra finanszíroznák ezeket az összegeket. Ezzel időt, energiát lehetne megtakarítani.

A mai vita alkalmával a közmunkával való tevékenység többször is szóba került. A közmunka tekintetében ugyebár a finanszírozás, a forrás rendelkezésre állása tekintetében is előlegfinanszírozás történik, és az előlegek visszavonása történik az év hátralévő időszakában. Ez azt jelenti, hogy a források nem akkor érkeznek, amikor szükség van rájuk, hanem előzetesen több forrás érkezik, majd az év folyamán pedig kevesebb forrás érkezik. Tehát az átalakítás tekintetében azon kellene elgondolkozni, hogy csak annyi forrás és akkor érkezzen, amikor az önkormányzatoknak a bérfizetés napján arra szükségük van. A mai informatikai integrált rendszerek tekintetében szerintem ez kialakítható. Ennek az elgondolásán a jövő évben gondolkodni kellene, hogy az azt követő években egy ilyen jellegű integrált rendszer működni tudjon. Ez azt jelenti, hogy a pénzek áramlásának az egyszerűsítésével hatékonyabban lehetne ezeket a feladatokat megoldani.

Az önkormányzati területről természetesen más példákat is tudnék hozni, de azért hoztam fel ezeket a példákat és ezeket a jellegű javaslatokat, hogy a jogszabályalkotás alsóbb szintjein azok, akik esetleg hallgatják vagy figyelemmel kísérik a parlamenti vitát, ez a feladatuk, a munkájuk során figyelembe tudják venni. Nagyon jó lenne, ha ezt az önkormányzatok és mindannyiunk érdekében a jövőben meg tudnánk oldani és be tudnánk vezetni.

Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmet. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  270  Következő    Ülésnap adatai