Készült: 2024.09.24.08:36:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

193. ülésnap (2012.05.22.), 52. felszólalás
Felszólaló Kovács Ferenc (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 13:16


Felszólalások:  Előző  52  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KOVÁCS FERENC (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Kedves Képviselő Hölgyek! Tisztelt Képviselő Urak! Visszatérnék azért a napirendi pontunkhoz, a T/7028. számú törvényjavaslathoz, amelynek a vitájában veszünk most részt. Egészen biztos, hogy mindenki előtt tiszta az a külső és belső gazdasági, illetve pénzügyi válságot követő körülmény, ami mentén kell újraszabályoznunk egyes törvénycikkelyeket.

Gyakorlatilag a 22 év alatt született törvényekből 21 tételben módosítunk. Én pontosan kigyűjtöttem, hogy 1990 és 1997 közötti törvénycikkely 6 darab, amit módosunk ma, 1997 és 2004 között 5 törvénycikkelyt módosítunk, 2006 és 2010 között született törvényekből 6 tételt módosítunk, és a 2010 után született törvényekből 4 tételt módosítunk.

Tisztelt Képviselőtársaim! Úgy gondolom, mindenki előtt világos, hogy a jogharmonizáció és a megváltozott feltételrendszer indokolja azt, hogy hozzányúljunk ehhez a 21 törvényhez.

A legelső pontban az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvényt módosítjuk. A jogszabály rendelkezéseit pontosítjuk, az egyértelművé tételt szolgálja a jogharmonizáció mellett az, hogy ezt most mindenképpen módosítanunk kell.

A szerencsejáték szervezéséről szóló 1991. évi törvény a következő cikkely. Ez a központi szervert üzemeltetők monopolhelyzetének megelőzése érdekében kizárja az azonos társaság által egyidejűleg több központi szerver üzemeltetésének, valamint a részben azonos személyi kör által több gazdasági társaságon keresztül több központi szerver üzemeltetésének a lehetőségét. Ez a törvénymódosítás biztosítja továbbá majd az auditáló szervezet szakmai és személyi függetlenségét a központi szervert üzemeltető társaságtól. E törvényjavaslat szabályozza a központi szerverhez való csatlakozási szerződések időtartamát is, alakszerűségét és rendes felmondását.

A 3. pontja ennek a 21 pontból álló törvénymódosításnak a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény módosítása. Itt az adóelőleg megállapításához kapcsolódó nyilatkozattételi szabályt pontosítjuk. A javaslat a szociális szövetkezet tagja által személyes közreműködés ellenértékeként kapott élelmiszer, termény, élő állat formájában megszerzett bevételt mentesíti a személyi jövedelemadó alól. Tehát itt egy adócsökkentésről számolhatunk be a módosítás kapcsán. Mentesül az adó alól a 341/2011. (XII. 29.) kormányrendelet szerinti feltételekkel az a hitelintézet által elengedett kötelezettség, a központi költségvetésből igényelt otthonteremtési kamattámogatás, amelyet az érintettek kaptak.

Az 5. pontban a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény módosítását végezzük el. Ezt az új európai irányelvre való hivatkozással tesszük, hatályon kívül helyező és szövegpontosító részeket tartalmaz a módosítás.

A 6. pontban a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény módosítását hajtjuk végre. Ez a módosítás egyértelművé teszi, hogy a korhatár előtti ellátásban, a szolgálati járandóságban és a balettművészeti életjáradékban részesülők nem kötelesek egészségügyi járulékfizetésre.

A 7. a regisztrációs adóról szóló pontunk, amit módosítunk, 2003-ban született, ez a CX. törvény. A jogszabályok közötti összhang biztosítását szolgálja a beterjesztett módosító javaslat. Kérem azt, hogy képviselőtársaim ennek az értelmében próbálják követni és támogatni.

Itt már áttértünk a 2000-es évek adóinak a módosítására; a 8. pontban a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény módosítása szerepel.

(11.40)

Ezzel a módosítással hatályon kívül helyezzük a visszavont 2011/545/EU számú bizottsági végrehajtási határozatra vonatkozó harmonizációs hivatkozást.

Tisztelt Képviselőtársaim! A 9. pontban az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény módosítását hajtjuk végre, ez az adóigazgatással kapcsolatos tapasztalatokon alapszik, és a törvény gyakorlati alkalmazását segítő rendelkezéseket tartalmaz, emellett a javaslat keretében jogértelmezést egyértelműsítő és szövegpontosító javaslatokat teszünk. Bevezetésre kerül e módosítás kapcsán a pénzforgalmi számla nyitására kötelezett vállalkozások egymás közötti kifizetéseinek körében a készpénzteljesítés korlátozása is.

A 10. pontban a 2003. évi CXXVI. törvényt módosítjuk, amely a közösségi vámjog végrehajtásáról szól. A módosításra azért kerül sor, mert szükségessé vált a meghallgatáshoz való jog gyakorlásának biztosítására vonatkozó részletszabályok, kivételek és értelmezési rendelkezések meghatározása.

A 11. pontban az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról szóló 2004. évi XXXIII. törvény módosítását hajtjuk végre. Az elszámolások érdekében lehetővé teszi ez a módosítás, hogy az önkormányzatok meghatározott befolyás alatt álló korlátolt felelősségű társaságként vagy részvénytársaságként vagy az önkormányzat irányítása alatt álló költségvetési szervként közlekedésszervező, valamint a közlekedési szolgáltatás teljesítésében érintett közlekedési szolgáltató az adóhatóságtól kérelmezhesse csoportos adóalanyiság létrehozását. Ezzel a témakörrel még a 21. pontban is fogunk foglalkozni.

A 12. módosítás a cégnyilvántartásról, a bírósági eljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény módosításáról szól. Ez azért indokolt, mert a beszámoló letétbe helyezésének elmulasztásával kapcsolatos rendelkezések 2012. január 1-jétől módosultak, azonban a 2006. évi C. törvénnyel való összhang megteremtésére eddig nem került sor; ez orvosolja ezt a problémakört.

A 13. pontban a biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvényt módosítjuk. Ez a módosítás arról szól, hogy az alacsony árbevétellel, bevétellel rendelkező, ugyanakkor nagy adminisztrációs költséggel járó gyógyszertári szolidaritási díj megszüntetését hozzuk létre 2013. január 1-jétől. Én úgy gondolom, ez is a kisadók kivezetésének köréhez rendszerezhető, gyakorlatilag az adócsökkentéshez sorolható.

A 14. pontban az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és a járadékokról szóló 2006. évi LIX. törvény módosítását hajtjuk végre. Itt a Bankszövetséggel kötött megállapodás okán, az egységes értelmezés elősegítése érdekében van szükség a módosítás végrehajtására. A fogyasztóval kötött devizaalapú, Magyarország területén fekvő lakóingatlanra vonatkozó lízingszerződésből eredő követelés részleges elengedése esetén a követelésből elengedett részt figyelembe lehetne venni a pénzügyi intézmény idei különadójának csökkentésekor. A pénzügyi intézmények levonhatják az idei különadó-alapjukból az uniós pályázati támogatással érintett projekteknek az önerő kiegészítéséhez, valamint az előfinanszírozáshoz nyújtott hiteleiknek növekményét. A deviza-jelzáloghitel havi törlesztőrészletének az árfolyamgát feletti részéből a kamatrészre eső hányadot teljes mértékben a költségvetés térítené meg, és a kamatrészre eső hányad 50 százalékát a pénzügyi intézmény a hitelintézetek pénzügyi járadéka útján teljesíthetné. Én úgy gondolom, hogy ez is könnyítés lesz a jelenlegi gazdasági környezetben.

A 15. pontban az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvényt módosítjuk. A belföldi összesítő jelentésben előírt adatszolgáltatási kötelezettség végrehajthatósága érdekében ez a módosítás előírja, hogy a számlán kötelezően fel kell tüntetni az adóalany vevő adószámát, ha az áthárított adó az 500 ezer forintot eléri vagy meghaladja. Én úgy gondolom, hogy ez a módosítás elsősorban az adózási fegyelem betartását segíti majd elő.

Tisztelt Képviselőtársaim! A 16. pontban a távhőszolgáltatás versenyképesebbé tételéről szóló 2008. évi CLVII. törvényt módosítjuk. Ennek alapján az energiaellátók jövedelemadójában a jövőben történő fenntartásáról rendelkezik. (Sic!) Az adó mértéke 8 százalékról 11 százalékra emelkedik, és az adóalanyok köre újabb vállalkozói csoportokkal egészül ki.

A 17. pontban a közteherviselés rendszerének átalakítását célzó törvénymódosításokról szóló 2009. évi LXXVII. törvény módosítását hajtjuk végre. Ez a módosítás a jogszabály egyértelművé tételét szolgálja annak rögzítésével, hogy az illeték visszatérítésére kizárólag az adózó 2012. szeptember 30-ig előterjesztett kérelme alapján van lehetőség.

A 18. pontba érkezünk el, a 2010. után született törvények módosításához. A devizakölcsönök törlesztési árfolyamának rögzítéséről és a lakóingatlanok kényszerértékesítésének rendjéről szóló 2011. évi LXXV. törvény módosítása kiegészíti a devizakölcsön-törvényben szabályozott állami szerepvállalást, a mentesített követelésrész 100 százalékának állami átvállalásával. A módosítással egyszerűbbé, átláthatóbbá, egyértelműbbé válnak a banki elszámolások, miközben az állami bevételek azonos szinten tudnak maradni; ez a 18-as módosításunk.

A 19. pontban a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2011. évi CLV. törvényt módosítjuk. Ez a módosítás az éves szakképzési hozzájárulási kötelezettség bevallási határidejének tárgyévét követő február 25. napjáról február 12. napjára történő módosításával, e rendelkezés hatálybalépésétől a bevallást nem önálló nyomtatványon, hanem a havi adó- és járulékbevallás részeként kell majd teljesítenie az adózóknak.

A 20. pontban az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény eltérő szöveggel történő hatálybalépését módosítjuk. Az általános forgalmiadó-alany nyilatkozni köteles e módosítás alapján a kibocsátott és befogadott számlákról. A javaslat annak érdekében, hogy az adatszolgáltatáshoz kapcsolódó adminisztrációs terheket csökkentse, az összesítő jelentésben részletesen jelentendő adatokat értékhatárhoz köti, továbbá az adózók felkészülését úgy segíti, hogy törvényi szinten írja elő a részletszabályokat.

Tisztelt Képviselőtársaim! Gyakorlatilag a 11. pontnál már említettem, hogy a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvényt is módosítjuk, amely összefüggésben van a 11-essel, a 21. és a 11. pont értelmében. Úgy gondolom, hogy ez egyértelmű jogharmonizációról szól, ez sem jelent pluszterhet senki számára.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  52  Következő    Ülésnap adatai