Készült: 2024.09.20.10:18:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

20. ülésnap (2006.10.10.), 142. felszólalás
Felszólaló Szántó János (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:02


Felszólalások:  Előző  142  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZÁNTÓ JÁNOS (MSZP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Kedves Képviselőtársaim! Szeretnék szigorúan a napirendnél maradni, a zárszámadási törvénynél, és engedjék meg, hogy elfogadva az Állami Számvevőszék adatait és vizsgálatát, néhány szóval még ez előtt azért tényként néhány dolgot a gazdaságról, a gazdasági folyamatokról mondjak. Ezt azért is tartom fontosnak, mert gazdaságpolitikai döntések a költségvetés végrehajtásán keresztül valósulnak meg.

Lehet, hogy sokan vitatják, de az ÁSZ-jelentés is egyértelműen kimondja, hogy a magyar gazdaság 2005-ben jó gazdasági évet zárt, a teljesítőképességet jellemző főbb számok egyértelműen kedvezőnek tekinthetők. A képviselőcsoport, a gazdasági munkacsoport tagjai is pozitívan értékelik, hogy az export dinamikusabban fejlődik, mint az import, hogy a külkereskedelmi mérleg hiánya csökkenő tendenciát mutat, hogy a nettó tőkebeáramlás nőtt a korábbi évekhez képest 2005-ben. Fontos adatok.

A tárgyalandó zárszámadási törvényjavaslat olyan időszakra vonatkozik, amelyben a háztartások fogyasztási növekedése 1,4 százalékos volt, a reálkeresetek több mint 6 százalékkal nőttek, a kiskereskedelmi forgalom 5,5 százalékkal nőtt, és a megtakarítások is számottevően növekedtek. Az infláció mértéke 2005-ben az 1970-es évek elején tapasztalt 3,6 százalékos szintre csökkent vissza. Mindez számomra azt jelenti - az ÁSZ-jelentést elfogadva -, hogy a magyar gazdaság jól teljesített 2005-ben. Az előttünk lévő törvényjavaslat vizsgálata alapján általánosságban azt állapíthatjuk meg, hogy a dokumentum külső és belső összhangja, pontossága, az elmúlt évek pozitív folyamatába illeszkedve, a 2004-es évet is figyelembe véve, kedvezőbb képet mutat.

Ugyancsak jelentős előrelépésnek tekinthető, hogy a törvényjavaslat tiszta zárszámadást tartalmaz, azaz nem foglal magába más törvény módosítására vonatkozó rendelkezést sem. Az Állami Számvevőszék a törvényjavaslattal kapcsolatban elkészített jelentésében megállapította, hogy a törvényjavaslat normaszövege és a törvényi mellékletek összhangban állnak egymással, az intézményi beszámolók egyre pontosabbak. E megállapítások számomra pozitívabban értékelik a kormány munkáját.

Ugyanakkor szükségesnek tartjuk, hogy a jövőben egy egységes szempontrendszer és módszertan szerint készüljenek el a költségvetések és a zárszámadás kimutatásai egyaránt. Különös jelentőséggel bír ez egy olyan nagy költségvetési fejezet esetén, mint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium fejezete. Mint az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottságának tagja és a frakció gazdasági és informatikai munkacsoportjának a tagja persze nem mehetek el szó nélkül amellett, hogy az Állami Számvevőszék húsz oldalon kritikákat fogalmazott meg a Gazdasági Minisztérium fejezetét, tevékenységét, elszámolásait illetően. Ezek között több olyan észrevétel is említhető, amely a kimutatásokat különböző módszerrel, szempontrendszer szerint készítette el, vagy eltérő jogértelmezéseket alkalmazott.

(16.30)

Annak érdekében, hogy az ilyen jellegű eltérések száma lehetőség szerint csökkenjen a jövőben, szükségesnek tartotta a gazdasági bizottság az érintett szervek közötti mielőbbi szorosabb együttműködés kialakítását.

Elmondanám, hogy a gazdasági bizottság kétszer tárgyalta az előterjesztést. Az első tárgyaláson erős kritikai megjegyzéseket kapott a jelentésben a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium fejezete, ahol megállapítást nyert, hogy a bizottság is fontos feladatának tekinti, hogy mind az ÁSZ, mind a Gazdasági Minisztérium vezetése elmondhassa az álláspontját egy másik bizottsági ülésen. Erre tegnap került sor. A tegnapi gazdasági bizottsági ülésen az Állami Számvevőszék által tett, a GKM fejezetére vonatkozó észrevételekkel kapcsolatban meghallgatta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter urat, valamint az Állami Számvevőszék jelen lévő főigazgatóját is. A meghallgatás alapján kiderült, hogy az Állami Számvevőszék észrevételei alapján kezdődött párbeszéd során a minisztérium a feltárt hibák kijavítása és jövőbeni előfordulásuk megelőzése érdekében egy többpontos intézkedési tervet dolgozott ki. Az intézkedési tervben meghatározottakkal a Számvevőszék jelen lévő képviselője egyetértett, alkalmasnak találta a további párbeszédre, és arra, hogy a következő években ezek a hiányosságok megszűnjenek.

A feltárt hiányosságok ellenére úgy gondolom, hogy a törvényjavaslat magas szakmai színvonalú, amely a korábbi években elkészített javaslatoknál részletesebb kimutatásokat tartalmaz. Megismételném a gazdasági és informatikai bizottság, illetve a munkacsoport ama állásfoglalását, miszerint a 2007. évi tervezésnek, a számviteli könyvelésnek, a statisztikai kimutatásoknak, értékeléseknek, valamint az ellenőrzéseknek is követnie kell az Európai Unió által kiadott normákat, és el kell fogadni a számunkra pozitív irányban tett ajánlásokat, hogy mihamarabb ugyanazon algoritmus alapján kérhessük egymáson számon a terv-tény előírásokat és megvalósulásukat is.

Támogatjuk az állami vagyon átláthatóságát, valós állapotát tükröző kezelését új struktúrában felvonultató törvény tárgyalását. A tervezés pontossága, a végrehajtás szigora, az ellenőrzés tényszerűsége hozhatja meg a várt áttörést ebben a témában.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket, és javaslom a törvényjavaslat elfogadását és támogatását. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  142  Következő    Ülésnap adatai