Készült: 2020.07.12.15:50:44 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

105. ülésnap (2011.06.28.), 8. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 4:55


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szó. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselők! Tisztelt Ház! Alelnök úr itt az iménti percekben egy elég részletes elemzését adta több szempontból az elmúlt bő egy év kormányzatának, akár a szakpolitika irányát tekintve, főbb prioritásait tekintve, minőségét tekintve, és valóban Magyarország két fő problémáját igyekezett a kormányzat az elmúlt egy évben megoldani, egy rövidebb távút és egy hosszabb távút. Egy rövidebb távút, ami az államadósság miatti óriási elszegényedést, a kormányzati mozgástér csökkenését jelentette, és egy hosszú távú problémát, amelyik a népesedési folyamatok negatív voltát igyekezett megfordítani.

Az elsőre nyilvánvalóan az államadósság múlt heti 4 százalékos csökkentése jó példa, és azok az intézkedések, amelyek az államadósságból fakadó terheket minél kevésbé a munkavállalókra és minél kevésbé a nyugdíjasokra próbálták terhelni, hanem inkább a Magyarországon lévő és termelő tevékenységet nem folytató vállalatokra, szolgáltató szektorra, bankszektorra.

(8.20)

Másrészről a népesedés terén pedig arra törekedett, hogy bevezesse a családi típusú adózás rendszerét, ezzel megteremtve azt, hogy senkinek ne kelljen választania a szegénység és a gyermekvállalás dialektikájában, nevezetesen a gyermek vállalása ne jelentse egyúttal a szegénység vállalását is, mint ahogy ezt sok esetben le is szögezte a magyar kormányzat. Ezt majd a későbbiekben a családokról szóló sarkalatos törvény rendelkezései is kifejtik, hogy ez volt az egyik legrosszabb tendencia az elmúlt években.

A kormányzat aktivitásához, azt hiszem, nem fér kétség, aki itt volt tegnap a szavazások végéig, az láthatta, míg a Gyurcsány-Bajnai-korszakban a parlament hétfőnként 5-6 óra felé befejezte a munkáját, hát most ez nem így zajlott, 11 felé értek véget a szavazások is. És nemcsak mennyiségében, de minőségében is igyekszünk jobbat, újabbat létrehozni, hiszen a kormányzati működésben egy új hatásvizsgálati rendszer lépett életbe, amely nem puszta formalitásnak tartja azt, hogy a kormányzati előterjesztések megalapozottak legyenek, hanem nyilvánvalóan ezek mögött számítások vannak.

Ha a vidék Magyarországáról beszélünk, az elmúlt közel egy évtizedben leginkább csak postabezárásokról, összevonásokról, elnéptelenedő falvakról érkeztek hírek vidékről. Az új kormányzat számára filozófiai váltás kellett hogy bekövetkezzen, hogy a vidéken élő magyar emberek ugyanolyan fontosak, mint a városiak, és az SZDSZ logikájával szemben, miszerint milyen jó lenne, ha az egész Magyarország csak Budapestből állna, ehhez képest igyekeztünk a vidéki emberek életét is javítani. Éppen ezért indult el a vidéki iskolák újranyitására egy 300 millió forintos program, amelyre lehetett pályázni, pontosan azért, hogy a kistelepüléseken legalább az alsó osztályok elinduljanak, és ki-ki helyben tudjon iskolába járni, vagy tudja gyerekét iskolába járatni.

De ugyanígy a nemzeti vidékstratégiának is zajlott a társadalmi vitája meghosszabbított ütemben is, amely pontosan azt kívánja elérni, hogy a vidéki munkahelyeket megőrizzük és gyarapítsuk, erre Győrben és más városokban is nagyberuházásokat láthatunk, illetve tartsuk meg vidéken a népességet; a városokba és az országon kívülre se vándoroljanak. De ha ki-ki ismeri a kormányzatnak az új önkormányzati törvényre vonatkozó vitairatát, illetőleg a közszféra átalakítására vonatkozó elképzeléseket, amelyeket már hónapok óta megismerhetnek, és egy éve a kormányzat is nyíltan ezeket felvállalja, akkor láthatja, hogy a kormányhivatalok, a járások rendszere pontosan azért alakult ki, hogy 3200 önkormányzat megmaradjon, hogy minden vidéki településen az önkormányzatiság alapjai megmaradhassanak.

Vannak olyan funkciók, amelyeket az állam közvetlenül jobban, hatékonyabban el tud látni, fölösleges bürokratikus lépéseket, időt és energiát tudunk ezzel megspórolni, de minden vidéki településnek meg kívánjuk őrizni a jogát arra, hogy saját önkormányzatot tartson fenn. Arra szolgál többek között a 3200 önkormányzat tekintetében a közigazgatás átalakítása, hogy mind a 3200 helyen ki-ki meg tudja őrizni az önkormányzatiságát területfejlesztési, kulturális és egyéb olyan helyi közösségi kérdésekben, amelyeket ott lehet a legjobban megoldani, és csak azok a funkciók kerüljenek át máshova, az állam kormányhivatali rendszeréhez, amelyek ott oldhatók meg jobban.

Szerintem ezzel is egyértelművé tette a kormányzat, hogy a vidéki emberek életét próbálja könnyíteni, és helyben próbálja könnyíteni, nem kívánja nekik megmondani, hogy hol és hogyan éljenek, hanem ott próbál nekik munkahelyet, lehetőséget teremteni, ahol megszülettek, hogy ott tudjanak egész életükben méltósággal élni, dolgozni és megöregedni, és mindeközben gyermeket vállalni, családot alapítani.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai