Készült: 2024.09.25.20:46:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

109. ülésnap (2011.09.12.), 378. felszólalás
Felszólaló Mile Lajos (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:14


Felszólalások:  Előző  378  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MILE LAJOS (LMP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Az előző napirendi pont tárgyalása során elfelejtettem említeni, de akkor most kezdem az elején. Mint ahogy az általános vitában is jeleztem, támogatom, támogatni fogjuk mind a két előterjesztést, mert a végén azt kérte, hogy majd a szavazatainkkal is bizonyítsuk a segítőkészségünket. Ezt én már az általános vitában is megtettem. Most egyetlen módosító javaslatról szeretnék csak beszélni, ismét csak a saját módosító indítványomról teszem. A határozati javaslat úgy fogalmaz, hogy időnként - azt hiszem, évente egyszer, nincs előttem most a pontos szöveg - felkér bizonyos szervezeteket, hogy a magyar nyelv állapotáról, helyzetéről készítsen jelentést, tehát egyfajta elemzésről van szó, a nyelvi jelenségek elemzéséről, és gondolom, hogy ott megfogalmazódnak javaslatok is.

(0.30)

Én egészen szerényen annyit tettem, senkinek a jogosultságát nem kérdőjeleztem meg, akik szerepelnek ott felsorolt civil szervezetek, hadd ne mondjam végig, csak egy szerény kiegészítést javasoltam, nevezetesen, hogy az irodalom és a társművészetek jeles képviselőit be kellene vonni ebbe a munkába. Nem mennék itt bele esszéisztikus, hosszas fejtegetésekbe, hogy mondjuk, az irodalomnak és az ehhez kapcsolódó társművészeteknek milyen közük van a nyelvhasználathoz, mert akkor azt hiszem, itt olyan közhelygyűjtemény zúgna reggelig, hogy unalom lenne hallgatni.

A másik, ugyanehhez tartozó javaslat, ami szervesen ideilleszkedik, pedig az, hogy az oktatási intézményeket is be kellene vonni ebbe az elemzésbe. Ez már egy kicsikét több magyarázatot kíván talán, de nem túl sokat, hiszen akár a középiskolás korosztálynak a nyelvhasználata, vagy akár a felsőoktatási intézményben tanuló generációk nyelvhasználata, nyelvi szokásai meghatározzák egy nyelv fejlődését. Most nem akarok itt jelenségekre kitérni, de nagyon fontos lenne, hogy azok a pedagógusok, de akár maguk a diákok is részt vehetnének ebben a munkában, mert pontos képet az ő kihagyásukkal nem kaphatunk. Meggyőződésem, hogy meghatározó és lényeges felismerésekre juthat ez a grémium akkor, ha őket is bevonja, mert ugyan ki ismerné jobban ezeknek a korosztályoknak a nyelvhasználatát, a nyelvi szokásait, a különböző nyelvi folyamatok természetrajzát, akár a veszélyes tendenciák felismerését is ki tudná jobban megmutatni, mint ezek az emberek, akik a mindennapi beszélgetéseikben, kommunikációjukban intenzíven használják az anyanyelvüket.

Ez lett volna az én szerény módosító javaslatom. Nagyon remélem, hogy a kormány esetleg korrigálni fogja, ha ez esetleg elutasításra talált.

Azt az érvet pedig, amelyet Novák Előd képviselő úr az imént említett, nem is értettem, hogy hogyan volt pontosan, hogy egyetértenek a javaslattal, csak nem fogadják el, ezen még kell gondolkoznom; tehát ezt a szillogizmust nem tudom egészen pontosan még értelmezni, de idővel majdcsak sikerülni fog.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  378  Következő    Ülésnap adatai