Készült: 2024.04.26.10:56:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

179. ülésnap (2004.10.29.), 206. felszólalás
Felszólaló Nagy Jenő (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:10


Felszólalások:  Előző  206  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NAGY JENŐ (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Kedves Képviselőtársaim! A jövő évi költségvetés több tekintetben eltér az előzőektől, mint azt ma már egypárszor hallottuk. A források bővülnek; amikor megítéljük a jövő évi lehetőségeket, akkor figyelembe kell venni, hogy a saját pénzek mellett egyre nagyobb arányban veszünk igénybe uniós pénzeket; valamint bekapcsolódik az állami feladatok megoldásába a magántőke is. EU-támogatásból 276 milliárd forint fejlesztés valósulhat meg, ebből EU-s pénz 176 milliárd, amihez 91 milliárd forint hazai társfinanszírozást biztosít a költségvetés.

Ami szintén lényeges, hogy az elosztás karakteresebb, alapvetően a társadalmi igazságosság növelése határozza meg a legfőbb feladatokat: így munkahelyteremtés, igazságosabb közteherviselés, igazságosabb családtámogatás, igazságosabb otthonteremtés.

A korábbiakhoz képest több biztonsági elem épül a költségvetésbe. Növekedési tartalék; jelentős, több évre kiható kötelezettségvállalás a tárcáknál csak kormányengedéllyel lehetséges.

Az új személyi jövedelemadó-rendszer nem csupán több pénzt hagy az állampolgároknál és egyszerűsíti az adózás eddigi rendszerét, de a korábbinál igazságosabbá teszi a közteherviselést. A jövőben jövedelemhatárhoz kötődnek a különböző kedvezmények igénybevételének lehetőségei. A hazai fejlesztéseket támogató uniós források összege a 2004-2006 közötti években fokozatosan növekszik: 2006-ban meghaladhatja az 500 milliárdot.

Ilyen gazdasági, költségvetési keretekben, ilyen költségvetési környezetben vizsgálhatjuk az idegenforgalom pozícióit. Mint korábban képviselőtársam a mezőgazdaság kapcsán említette, én is el szeretném mondani, hogy a nemzeti össztermék közel 10 százalékát állítja elő a turizmus, 300 ezer embert foglalkoztat, nem beszélve az egyéb továbbgyűrűző hatásokról, hogy egy-egy turisztikai férőhely mennyi új munkahelyet vagy munkahelyrészt generál.

Nem volt még olyan költségvetés, amikor azt mondhattuk volna, ez igen, erre gondoltunk, elképzeléseink maradéktalanul visszaköszönnek a tervezetben. Voltak szerencsésebb évek, amelyek több, voltak, amelyek kevesebb támogatást tettek lehetővé. Amikor kevesebb állt rendelkezésre, keseregtünk, amikor több, akkor kritizáltuk a támogatások elosztásának elveit. Helyenként, azt gondolom, joggal, hiszen amikor minden előzetes üzleti számítás, piackutatás nélkül sikerült jelentős támogatást valamilyen más szempontok szerint szétosztani, bizony, okkal kételkedhettünk a döntés megalapozottságában.

A turisztikai szakmát nagyon érzékenyen érinti, illetve érintette a turisztikai célelőirányzat mindenkori alakulása. Nem is olyan régen még az 1 milliárdról 2 milliárdra történő emelésnek örültünk, majd volt egy egyszeri, igen örvendetes, 20 milliárd körüli keret, de az a múlté. Igényeinket összhangba kell hozni lehetőségeinkkel. Valamennyien meg tudunk nevezni sok nagyon fontos célt, de a pénzügyi lehetőségek álmainknak határt kell hogy szabjanak. A jelenlegi előirányzat lehetőségeinkhez igazodik.

A turisztikai célelőirányzat 9,2 milliárd forintot, a ROP 3,6 milliárdot tartalmaz idegenforgalmi fejlesztésekre, a regionális fejlesztési tanácsok hatáskörében turisztikai célra RIB-előkészítésekkel 2 milliárd forintot tartalmaz. Ez összesen 14,5 milliárd forint. Lehet mondani, hogy kevés, lehet mondani, hogy sok, egy biztos: hatékony felhasználása az idegenforgalom, az idegenforgalmi szakma szereplőin múlik. Igen, a piac szereplőin. Ez alatt a turisztikai kormányzaton kívül értem a vállalkozásokat, az önkormányzatokat is. Hatékonyabb marketingmunkát lehet végezni egy-egy turisztikai régióért akkor, ha nem mindenki külön-külön, hanem együttesen jelenünk meg az idegenforgalmi piacon. Az egységes szemlélet, az összefogás itt is erőt jelent.

Jó példa a hatékony marketingre a Magyar Turizmus Rt. nagy országkampánya, ahol ha kicsit durván számolunk, 400 millió befektetés 80 milliárd bevételt hozott a szolgáltatóknál. Emlékeznek rá, ez a kampány Tony Curtisszel, Laky Zsuzsával zajlott, és a világ számos repülőterén, Amerikában hívta fel Magyarország vonzerejére a figyelmet. Többek között ennek hatására is indult be ismét a turizmus Budapesten és az ország más régióiban is. Most a Balatonon van a sor; biztos vagyok benne, hogy okos fejlesztésekkel, igazi régiómarketinggel itt sem marad el a siker, európai uniós pályázati pénzek bevonásával, infrastrukturális fejlesztésekkel, és nem elsősorban egyes vállalkozásoknak kell támogatást adnunk. Ez megfelel a versenysemlegesség elvének is.

Tisztelt Ház! Kedves Képviselőtársaim! Szerethető költségvetést nagyon nehéz csinálni. Jó költségvetést sem könnyű, de józanul és tisztességesen lehet. Úgy gondolom, a 2005-ös költségvetés így készült, jó szívvel támogathatjuk. Kérem, tegyék ezt önök is!

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  206  Következő    Ülésnap adatai