Készült: 2024.09.20.09:17:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

124. ülésnap (2015.12.07.),  63-66. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:41


Felszólalások:   59-62   63-66   67-70      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Kiss László képviselő úr, az MSZP képviselője, kérdést kíván feltenni az emberi erőforrások miniszteréhez: „Mikor biztosít a KLIK megfelelő körülményeket a tanárok önértékeléséhez?” címmel. Kiss László képviselő urat illeti a szó. Parancsoljon, képviselő úr!

KISS LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Pedagógusként négy évig vártam arra, hogy erre a kérdésre olyan választ kapjak, hogy „rögtön”, de talán majd most. Ugyanis az információs és kommunikációs technológia olyan kihívásokat jelent a mostani közoktatási rendszernek, ami gyakorlatilag a napokban hatalmas nagy elánnal érkezett meg a magyar közoktatás környezetébe.

(12.40)

Eddig is elvárás volt a pedagógusok számára a számítógép és egyéb informatikai eszközök használata, azonban ez a kompetencia és az ehhez való hozzáférés rendkívüli módon felértékelődik, ugyanis a tanároknak képesnek kell lenniük arra, hogy digitális tartalmakat képezzenek, azokat pedig elektronikus felületre feltöltsék, továbbá digitális mozgóképeket készítsenek és küldjenek el a pedagógus önértékelési rendszer üzemeltetése kapcsán. És itt érünk el a problémához. Ma a legtöbb iskolában ugyanis nincs elég informatikai eszköz a tantestületeknél, a tanáriban ahhoz, hogy a pedagógusok a hirtelen rájuk szakadt elektronikus adminisztrációt elvégezzék. E-napló, pedagógus-önértékelés, a dolgozatok összeállítása, és még hosszasan lehetne sorolni azt a munkát, amihez számítógépre van szükség a nevelőtestületeknél, a tanári szobákban.

Tisztelt Államtitkár Úr! Ezért kérdezem az alábbiakat: végeztek-e arra vonatkozóan felméréseket az alap- és középfokú közoktatási intézményekben, hogy a tanárok használatára biztosított számítógépekből mégis mennyi van, ennek mi az aránya? Van‑e olyan felmérésük, amely arról szól, hogy a tanári szobákban van-e megfelelő mennyiségű modern számítógép? Ön szerint helyes-e az a gyakorlat, amelyet több tankerületben megfigyelhettünk, hogy arra kényszerítik számos helyen a pedagógusokat, hogy ahol nincsen megfelelő mennyiségű számítógép, ott saját otthoni gépeiket hozzák be a munkahelyükre, és azt használják? Várom válaszát. (Taps az MSZP soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A választ Rétvári Bence államtitkár úr fogja megadni. Parancsoljon, államtitkár úr!

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Mindannyian emlékszünk a szocialista korszakra, amikor többszörös áron sikerült vásárolni az iskolákba kakaóbiztos számítógépeket (Moraj az MSZP soraiban.), amikor kiderült, hogy igazából az semmifajta pluszt nem jelent, vagy emlékszünk a Sulinet-programnak a Kóka Jánoshoz köthető ‑ idézőjelben mondom ‑ nagy sikereire. Úgyhogy úgy látszik, az informatika iránti vonzódása nem szűnt meg a szocialista képviselőknek ezen a téren sem.

Ami az elmúlt években történt a köznevelési informatikai eszközpark, tehát a „vas” fejlesztésével kapcsolatban, azt mondhatjuk el, hogy 12,5 milliárd forintnál is többet költöttek erre az oktatási intézmények, 50 ezer informatikai eszközt tudtak ebből vásárolni, amiben asztali számítógép, táblagép, laptop, projektor, digitális taneszköz egyaránt szerepelt.

És azt is elmondhatjuk, hogy ha megvan már maga a gép, hogy azon fussanak a programok, ahhoz 2015 novemberétől 150 ezer tanár és oktató ingyen használhatja a legalapvetőbb Microsoft Office-alkal­mazásokat öt személyi számítógépen és további öt különböző eszközön, Wordöt, Excelt, PowerPointot egyaránt tudnak használni. Azért is fontos ez, hiszen mi valóban szeretnénk digitálisabbá tenni az oktatás irányítását vagy az egész oktatási kultúrát, nemcsak azért, hogy ezek a kompetenciák bővüljenek, hanem a tananyagnak is egy része, a mi elképzelésünk szerint például az informatika esetében maga az informatika tankönyv mint olyan, papír alapon megszűnik, és csak digitális tananyag formájában oktatnánk. De az elektronikus adminisztráció mellett az e-napló vezetése is immáron elektronizálja a köznevelés rendszerét. Ezzel szerintem alapvetően mindenki egyetért, hiszen fontos, hogy a legmodernebb technikai eszközöket használjuk.

Mielőtt bevezettük volna ezt a rendszert, amire ön hivatkozott, természetesen az Oktatási Hivatal több tesztelést végzett, több száz pedagógussal végeztettek ilyen próbaeljárásokat, a Nemzeti Pedagógus Karral, Közoktatási Szakértők Országos Egyesületével voltak egyeztetések, 172 intézményben 500 önértékelési eljárást teszteltek, és ennek a pilotnak az volt az eredménye, hogy elsősorban háttér-ügyfélszolgálati támogatást kértek a pedagógusok, tehát nemcsak részletes felhasználói kézikönyvet, de háttér-ügyfélszolgálatot is kapnak a beüzemeléshez. Köszönöm szépen.




Felszólalások:   59-62   63-66   67-70      Ülésnap adatai