Készült: 2024.05.04.05:51:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

252. ülésnap (2009.12.14.), 53. felszólalás
Felszólaló Dr. Oláh Lajos (MSZP)
Beosztás közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:31


Felszólalások:  Előző  53  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. OLÁH LAJOS közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A 2002-2008 közötti években a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése élvezett elsőbbséget, amikor is minden korábbi mértéket meghaladóan több mint 560 kilométer autópálya épült.

Bár a 30 ezer kilométer hosszúságú országos közúthálózat fenntartása valóban elmaradt a szükségesnek ítélt mértéktől, a képviselő úr állításával ellentétben az útállapotok teljes leromlásáról semmiképp sem beszélhetünk. Hiszen a KÖZOP terhére jelenleg is tart a főutak 11,5 tonnás burkolatmegerősítése, ezenfelül 2013-ig a ROP-ból 200 milliárd forintot költünk a négy-öt számjegyű utak felújítására. A jövő év tavaszáig ebből a forrásból mintegy 1100 kilométer mellékút felújítása valósul meg. Csak hazai forrásból az elmúlt egy év során közel 700 kilométer fő- és mellékút újult meg. Emellett az útpénztár terhére 2010-ben az erősen leromlott útszakaszok felületi javítására 6,4 milliárd forint áll rendelkezésre.

Az sem felel meg a valóságnak, hogy közlekedéspolitikai célokkal ellentétes tevékenységet folytatnánk. Létezik ugyanis egységes közútkezelői szabályzat, ez az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 6/1998. évi KHVM-rendelet. Szakmailag megkezdtük a felkészülést a közúthálózat háromszintűvé alakítására, a megvalósítás azonban nem rajtunk múlt, mivel az kétharmados törvénymódosítást igényelt volna.

A balesetek számának csökkentése terén Magyarország már ez év harmadik negyedévére teljesítette azt a vállalását, hogy 2001-hez képest egyharmadával csökkenti a halálos kimenetelű balesetek számát. Ezzel az uniós sereghajtóból lényegesen előrébb kerültünk. Ami pedig a közútkezelő szervezeti és működési kereteit illeti, a gazdálkodás hatékonyságának javítása, a feladatokhoz és forráslehetőségekhez igazodó szervezet kialakítása a területen is folyamatos feladat.

(15.10)

Ugyanakkor szó sincs arról, hogy a közútkezelő szervezeteket bárki szétverte volna, és elbocsátások fenyegetnék a dolgozókat. A társaság jövő évi terveiben egyáltalán nem szerepel létszámleépítés, így biztos megélhetést nyújtanak 4200 magyar családnak. A tervezett átszervezés pedig legfeljebb vezetőket érinthet, de az ő munkájukra továbbra is igényt tart a társaság. Az irányító posztokon egyébként ebben az évben valóban annyi változás történt, hogy a négy vezérigazgató-helyettesi beosztásból kettő maradt.

A végkielégítésekkel kapcsolatban még októberben átfogó vizsgálatot indítottunk arra vonatkozóan, hogy szabályszerűen történtek-e a megállapodások a távozó vezetőknél, és arra is, hogy ezek a belső szabályok megfelelnek-e a törvényi előírásoknak és az általános etikai szabályok keretrendszerének. A vizsgálat eredménye alapján a két vezérigazgató-helyettes csak a munkaszerződésben foglalt jogcímen és mértékben részesült juttatásban. Míg a korábbi szerződésekben valóban létezett titoktartási díj, az újonnan megkötött munkaszerződések ilyet már nem tartalmaznak. Nincs olyan személy sem, aki el nem végzett munkáért venne fel többmilliós fizetést, a Magyar Közút külső tanácsadó szolgáltatót pedig csak szezonálisan és csak a legszükségesebb esetekben foglalkoztat. A megkötött szerződések az üvegzsebtörvénynek megfelelően a társaság honlapján megtekinthetők.

Kérem a képviselő urat, hogy válaszomat fogadja el. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiból.)




Felszólalások:  Előző  53  Következő    Ülésnap adatai