Készült: 2024.04.26.16:27:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

248. ülésnap (2012.12.10.), 217. felszólalás
Felszólaló Rogán Antal (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:18


Felszólalások:  Előző  217  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ROGÁN ANTAL (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Valóban, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök úr hozzászólása szerintem hosszabb intermezzót váltott ki, mint amennyit egyáltalán érdemelt.

Én ezt mindösszesen két mondattal szeretném elrendezni, ha megengedik, mert azért valamennyire kitérni mégiscsak ki kell rá, nevezetesen én azt gondolom, a miniszterelnök urat leginkább talán az bántja, hogy ez a költségvetés mindenben pontosan az ellenkezője irányába viszi az országot, mint ahogy az az önök idejében volt.

És erre talán a két legjellemezőbb adat: 2006-2010 között, de 2002-2010 között sem tudok én olyan évet mondani, amikor a magyar államadósság csökkent volna, és nem nőtt volna. És nem tudok olyan évet mondani, amikor 2002-2010 között egyetlenegyszer sikerült volna a maastrichti konvergenciakritériumokban vállalt 3 százalék alá vinni a költségvetési hiányt.

(16.50)

Ehhez képest az elmúlt két esztendőben, most már mondhatjuk, hogy az idei évnek is látszanak az adatai, sikerül, és azt gondolom, hogy ez egy fontos előrelépés.

A másik nagyon fontos előrelépés talán, amiről szintén érdemes beszélni, hogy érdemes persze közép-európai országokkal összevetni mindannyiunkat, de azt azért tegyük hozzá: akkor, amikor 2002 elkezdődött, akkor Magyarországot éllovasnak tekintették ezek között a közép-európai országok között. Arra számítottak, hogy itt lesz a legjelentősebb a növekedés, és sajnálom, hogy miniszterelnök úr közben elhagyta az üléstermet, de azt azért hozzá kell tenni, hogy 2002-ről 2010-re ezt a helyzetet sikerült az ellenkezőjére fordítani.

Sikerült azt a helyzetet elérni, hogy egyébként akkor, amikor Szlovákia, Lengyelország, Csehország nem eladósodott, hanem takarékoskodott, akkor Magyarország végtelenül eladósodott, vagy amikor ezek az országok ráültek a gazdasági növekedés motorjára, akkor nekünk csupán, mondjuk úgy, hogy az EU átlaga alatti növekedést sikerült produkálni. S amikor a 2008-as gazdasági válság eljött, akkor nem azért nem tudta tartani az akkori kormány a konvergenciakritériumában és a gazdasági programjában foglaltakat, mert eljött a válság, hanem azért, mert egyébként Csehország, Szlovákia, Lengyelország képes volt arra, hogy akkor növelje a költségvetési hiányt, és ezzel segítse a gazdaságot, mert nem volt magas az államadósságuk, ehhez képest erre sajnos Magyarország akkor nem volt képes. Magyarország azután éveken keresztül kénytelen volt olyan költségvetési politikát folytatni, amely éppenséggel nem a ciklusok ellen hat, hanem azokat felerősíteni. Ez lett a következménye annak, hogy önök egyébként sok mindent egészen másként csináltak, mint akkoriban a szlovákok, a csehek és a lengyelek.

Tisztelt Képviselőtársaim! Bár ezzel az államadóssággal küszködnünk kell, és azt joggal mondták a képviselőtársaim előttem, és én ezt is szeretném a mostani költségvetésnél elsődlegesen kiemelni, hogy nagyon jó dolog lenne, ha olyan költségvetést tudnánk a Ház előtt tervezni és benyújtani, amelyik egyébként azokkal a számokkal kalkulál, mint mondjuk, Csehország, ahol egyébként az államadósság körülbelül a fele a miénknek, és mondjuk, a GDP 4,2 százaléka helyett a költségvetés éves adósságfinanszírozási terhe a GDP 1,6 százalékára rúg. De már azzal is megelégednénk, ha hasonló helyzetet tudnánk idetenni a Ház elé, mint ami a lengyeleknél van, ahol az államadósság körülbelül a háromnegyede a miénknek, egy kicsivel kevesebb, és a költségvetés éves kamatterhe pedig a GDP 2,6-2,7 százaléka körül mozog. Ha ezek így lennének, akkor nem kellene itt arról vitatkoznunk, hogy hogyan és milyen eszközökkel csökkentjük a költségvetési hiányt.

Azt gondolom, éppen ezért természetesen mostanában, amikor költségvetést tervezünk, soha nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy milyen örökség az, amivel meg kell küzdeni. De természetesen itt, ezen a helyen most azért vagyunk ebben a vitában, hogy a 2013-as költségvetésről beszéljünk.

A 2013-as költségvetés az én meggyőződésem szerint alapvetően a munkahelyvédelemről és az adósságcsökkentésről szól. Ez talán a két legfontosabb üzenete. Ne felejtsük el, hogy amikor ez a költségvetés benyújtásra került a Ház elé nyáron, akkor mindannyian abban a vitában vettünk részt akkor, hogy mindenki azt mondta, hogy a Fidesz képviselőcsoportja által kért és a kormány által támogatott munkahelyvédelmi akcióterv egy jó dolog, azt érdemes megvalósítani. Mindenki ezt mondta, még az ellenzéki képviselők is kivétel nélkül ezt mondták, és csak egyetlen egyvalamivel vitatkoztak, nevezetesen azzal, hogy ezt meg tudjuk csinálni vagy nem tudjuk megcsinálni. Meg tudjuk úgy csinálni, hogy 3 százalék alatt lesz a költségvetési hiány, vagy képtelenek leszünk rá?

Azt gondolom, hogy hosszú munkába és hosszú időbe telt, de most decemberre eljutottunk odáig, hogy mondhatni, még a brüsszeli Bizottságtól is papírunk van arra, hogy egyébként 3 százalék alatti költségvetési hiánnyal Magyarország képes megvalósítani 2013-ban a munkahelyvédelmi akciótervet.

Tudunk 300 milliárd forintnak megfelelő összeget költeni arra, hogy egyébként a munkahelyek megvédését, illetve munkahelyteremtést támogassunk 2013-ban Magyarországon. Azt gondolom, hogy ez Európában is példátlan. Sehol, egyetlenegy európai ország ebben az időszakban nem képes arra, hogy ilyen szintű és ilyen nagyságrendű munkahelyvédelmi és munkahelyteremtő programot valósítson meg. Éppen ezért ezt tartom a 2013-as költségvetés egyik legfontosabb erényének.

A másik nagyon fontos dolog természetesen az adósságcsökkentés. Az adósságcsökkentés, ami arról szól, hogy ha minden jól alakul, akkor 2013-ban el tudjuk azt érni, hogy körülbelül 1,5-2 százalékponttal, 2014 végére pedig közel 5 százalékponttal csökken a nemzeti jövedelem arányában a magyar államadósság. Azt kell mondanom önöknek, arról lehet vitatkozni, hogy ez egy pesszimista vagy egy realista becslés, de megnéztem azokat a véleményeket, amelyeket a Magyarországot éppenséggel leminősítő cégek készítettek a 2013. év folyamataira vonatkozóan, és meglepve láttam, hogy államadósság tekintetében ők még optimistábbak, mint amint egyébként a kormányzati előrejelzésben szerepel.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ezért azt gondolom, ezt tényleg nyugodtan elmondhatjuk, ez a költségvetés alapvetően munkahelyvédelemről és adósságcsökkentésről szól. Két olyan fontos cél, amit az országnak ki kellett maga elé tűznie. Szívesen tűznénk ki magunk elé jóval többet, de ehhez kellene alacsonyabb államadósság, ehhez kellene kisebb teherrel számolni, és azt gondolom, hogy éppen ezért ilyenkor a kormány számára a gazdaságpolitikában nem csak a költségvetés hagyományos eszközei maradnak.

Tehát ezért tartjuk fontosnak, és itt is szeretném elmondani, hogy 2013-ban, akkor, amikor odafigyelünk a magyar háztartásokra, akkor a háztartások alapvető költségeinek számító rezsiköltségeket is csökkenteni lehessen. Ezért bár nem a költségvetési törvény része, de a költségvetést is érinti, hogy 2013-ban szeretnénk elérni és el is fogjuk érni a gáz és a villamos energia árának 10 százalékos csökkentését, és reményeim szerint a távhő árának 10 százalékos csökkentését is.

Jelzem önöknek, hogy a költségvetés egyébként nem is kalkulál a kiadási oldalon ilyen mértékű csökkentéssel, bár a maga részéről ezt az intézményi kiadások sorában egyébiránt ő is megtehetné.

Ugyancsak szeretnék itt arra kitérni, hogy többektől hallottam már előzetesen, hogy ez a költségvetés nem stabil, hogy ez a költségvetés nem képes arra, hogy kezelje a válsághelyzeteket. Ezt hallottuk egyébként 2012 előtt és 2010 előtt is, mind a 2011-es, mind a 2012-es költségvetésnél. Mindenkit szeretnék megnyugtatni: a Ház előtt fekvő költségvetés közel 400 milliárd forintos tartalékkal rendelkezik. Ez képes arra, hogy egyébként kezelje azokat a helyzeteket, amelyek esetleg 2013-ban akár az európai pénzügyi válság mélyüléséből, akár más hasonló szituációból előállhatnak.

Tisztelt Képviselőtársaim! Lehet azt mondani, hogy mi itt úgymond önkényes árfolyamokat határozunk meg ebben a költségvetésben; én csendben szeretném önöknek azt mondani, hogy még gyakorlatilag Magyarország csak a lengyel példát vette át. Azt a lengyel példát, amelyik arról szól, hogy ha devizában van államadósságunk, azt nem egy fordulónap árfolyamán, hanem az azt megelőző fél év egyébként átlagolt árfolyamán számítjuk. Azt gondolom, hogy ezzel önmagában semmilyen hatalmas probléma nincsen, az én meggyőződésem szerint ez egy alkalmazható megoldás.

Végül beszéljünk talán ebben a költségvetésben arról, hogy a költségvetés mi az, amit még maga elé tűz ki célul. Fontos dolog, hogy az adóváltozások tekintetében a 2013. év ismét az adócsökkentés költségvetése, hiszen kivezetésre kerül az a félszuperbruttó, ami egyébként a Bajnai-kormány öröksége. Egy olyan örökség, ami sajátosan torzította el a magyar adórendszert. Azzal az eredménnyel járt együtt, hogy a magyar családoknak még az után is fizetniük kellett személyi jövedelemadót, ami jövedelmet nem is láttak, hiszen a munkáltató által fizetett járulék fele is beleszámított egyébként az adóalapba. Olyan jövedelem után kellett adózni, amely jövedelmet a családok soha, semmilyen formában kézhez nem kaptak. Az alacsonyabb keresetű családoknál ezt a félszuperbruttót kivezettük a 2012. évben, és a 2013. évben pedig teljes egészében kivisszük a magyar adórendszerből.

Szeretnék arról is beszélni önöknek, hogy ugyanakkor ez a költségvetés tovább tudja vinni azokat az, azt gondolom, fontos vívmányokat, amelyeket például Magyarországon azzal sikerült elérni, hogy a gyerekek után járó adókedvezmény rendszerének egy jelentős bővítését hajtottuk végre, és a gyerekes családok soha ekkora mértékű támogatáshoz nem juthattak, mint a 2011. és a 2012. esztendőben. Ez 2013-ban folytatódik, meg tudjuk őrizni. Azt gondolom, ez is egy nagyon fontos dolog, ez ugyanis együtt mozog a 2013-as költségvetéssel.

Szeretném itt hozzátenni a Fidesz képviselőcsoportja nevében is, hogy tudjuk támogatni és fogjuk is támogatni KDNP-s képviselőtársaimnak azt a kezdeményezését, hogy 2014-ben a gyerekek után járó adókedvezmény levonási lehetősége pont az alacsony keresetű családok számára kibővítésre kerülhessen úgy is, hogy egyébként a munkavállaló által fizetett járulékokból is levonható legyen majd 2014. január 1-jétől a gyerekek után járó adókedvezmény.

(17.00)

Tisztelt Képviselőtársaim! Összességében azt kell hogy mondjam önöknek, hogy egy szűkös időszakban, egy komoly gazdasági örökség mellett egy olyan költségvetés került most a tisztelt Ház asztalára, amit ha a végső formájában megszavazunk, akkor Magyarországon folytatódni fog az adósságcsökkentés, a következő évben Európában példátlanul nagy összeget tudunk költeni munkahelyvédelemre, szerepel benne adócsökkentés, és a 2013-as évben bekövetkezik a rezsiköltségek minden eddiginél nagyobb mértékű csökkenése Magyarországon. Ezért én azt kérem mindenkitől, hogy amennyiben módja és lehetősége van rá, akkor ezt a zárószavazás előtt lévő indítványt és azt követően a költségvetés végszavazását is itt a Házban támogatni szíveskedjenek.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  217  Következő    Ülésnap adatai