Készült: 2024.04.28.22:43:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

131. ülésnap (2020.05.20.), 88. felszólalás
Felszólaló Dr. Mosóczi László
Beosztás Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 8:22


Felszólalások:  Előző  88  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MOSÓCZI LÁSZLÓ innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A koronavírus okozta veszélyhelyzetben a kezdetektől azon dolgozik a kormány, hogy a gazdaság mozgásban tartásával minél kevesebb kár, hátrány érje Magyarországot, a magyar embereket és a magyar gazdaságot. A közlekedési ágazatot, ami mindig is a fejlődés egyik motorja volt, a járvány miatti korlátozások a vasfüggöny miatti lezártságnál is erősebben kötötték gúzsba.Ezért volt különösen jelentős, hogy épp a közlekedési ágazaton keresztül lépett szinte először a kormány, az első órákban beavatkozva, hogy az árufuvarozás alapjai működhessenek, Magyarország, a magyar családok ellátása biztosított legyen. A tranzit számára biztosított átjárhatóság létfontosságú volt a gazdasági keringésből való kikapcsolódás elkerülésére.

Tisztelt Ház! Az önök előtt lévő törvényjavaslat 13 törvény módosítását tartalmazza. A módosítások többek között a közúthálózat hatékony fejlesztését és biztonságos működtetését is szolgálják, továbbá a jogalkalmazás során felmerült gyakorlati kérdések rendezésére vonatkozó és pontosító rendelkezéseket tartalmaznak.

A javaslat elősegíti, hogy a közutak, a közútivagyon-elemek annak kezelésébe és tulajdonába kerüljenek, akinek a jogszabályban meghatározott közfeladata ezt indokolja. Így az országos közutak állami tulajdonban, a helyi közutak önkormányzati tulajdonban legyenek, ugyanis rendezetlen tulajdonjogi helyzetek állhatnak fenn. Ugyanígy az egyértelműség miatt szükséges törvényi szinten rendezni, hogy a lakott területen lévő járda és autóbusz-megállóhely kezelése az önkormányzatok feladata.

(14.30)

Tisztelt Országgyűlés! A törvénymódosítás a kiemelt közlekedési beruházások esetén szélesebb körben teszi lehetővé az állami fejlesztési célokat nem zavaró építési tevékenységhez történő hatósági hozzájárulást.

A gazdaság kifehérítésének céljából a Nemzeti Adó- és Vámhivatal jelenleg is több ellenőrző szervtől jogosult adatot átvenni az általa üzemeltetett elektronikus közútiáruforgalom-ellenőrző rendszerhez kapcsolódó ellenőrzési feladatai ellátásához. A módosítás értelmében a NAV jogosulttá válik a közterület-felügyelettől is adatot kérni. Ez lehetőséget ad arra, hogy az áruk tényleges útjának nyomon követése a lehető legteljesebb mértékben biztosított legyen.

Az új gépjárművek nagyszámú forgalomba helyezése azzal jár, hogy a rendelkezésre álló rendszám-kombinációk a korábban tervezettnél gyorsabban kifuthatnak. Ennek várható idejét pontosítja a törvényjavaslat, amely elősegíti, felgyorsítja az új rendszámokkal kapcsolatos intézkedések előkészítését.

Tisztelt Ház! A közúti közlekedésről szóló törvény és az útdíjtörvény javasolt módosítása az inflációs hatásrendszer beépítésének jogi kereteit biztosítja. Erre épülve válik lehetővé a későbbiekben a részletszabályok kidolgozása és az automatikus inflációkövetés megvalósítása a hazai megtett úttal arányos e-útdíj-, illetve a használati időtartammal arányos e-matrica-rendszerben. A módosítások kiszámíthatóbb teherviselést jelentenek az úthasználók számára.

A környezetvédelem és a fenntartható fejlődés számára kulcsfontosságú közlekedési szektor a vasúti ágazat. A vasúti ágazattal kapcsolatos jogharmonizáció, az összeurópai átjárhatóság biztosítása is eredményesen zárulhat a törvénymódosítás elfogadásával. Az úgynevezett negyedik vasúti csomag műszaki pillérének törvényi szintű átültetése elsősorban ahhoz szükséges, hogy a folyamatban lévő, a részletszabályokat tartalmazó kormányrendeleti és miniszteri rendeleti szintű átültetési jogszabálycsomag együttesen egy koherens jogszabályi rendszert alkosson. A negyedik vasúti csomag rendelkezései alapján a vasúti társaságok egységes biztonsági tanúsítványát, a különböző nemzeti vasúti hálózatokon közlekedő vasúti járművek forgalomba hozatali járműengedélyeit, típusengedélyeit alapesetben az Európai Unió Vasúti Ügynöksége fogja kiadni. A nemzeti vasúti közlekedési hatóság, amely a magyar vasúti biztonsági hatóság, pedig együttműködési megállapodás keretében mintegy bedolgozik, szakmai támogatást nyújt az ügynökségnek.

A vasúti infrastruktúra-fejlesztések terén az építési, használatba vételi engedélyek kiadása továbbra is a vasúti közlekedési hatóság feladata lesz, azonban az úgynevezett európai vasúti forgalomirányítási rendszert magukban foglaló beruházások megkezdése előtt szükséges lesz az ügynökség jóváhagyásának megszerzése is arra vonatkozóan, hogy a megvalósítani tervezett rendszer biztosítja valamennyi vasúti jármű számára az átjárhatóságot.

A módosítások a fentieken kívül a műszaki szabályozás, a hatósági feladatkörök és eljárások, a vasúti képzés, a hatósági adatkezelés területén tartalmaznak olyan rendelkezéseket, amelyek biztosítják, hogy az átültetés teljeskörűen megvalósuljon, és határidőre új, működőképes rendszer álljon fel. A vonatkozó jogszabályok előírják, hogy a tagállamok kötelesek az illetékes hatóságok által készített összevont éves jelentésekhez központi hozzáférést biztosítani például egy közös internetes portálon keresztül. A törvénymódosítás biztosítja az ezekhez való hozzáférést is.

Tisztelt Országgyűlés! A személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény módosítása nemcsak a közlekedési, hanem a turisztikai ágazat számára is fontos előrelépést jelent. A módosítás célja ugyanis a büntetett előéletű járművezetők kiszűrése a személygépkocsival végzett közúti személyszállítási szolgáltatások, így a személytaxi- és a személygépkocsis személyszállítási szolgáltatás piacáról. A módosítás elfogadásával csökkenhet az utasok kárára elkövetett jogszabálysértések mennyisége, javulhat a taxisszakma társadalmi megítélése, a szolgáltatás színvonala.

A szabályozási javaslat kizárólag a szakma végzése szempontjából releváns bűncselekményeket sorolja fel, így nem jelent indokolatlan és aránytalan korlátozást a foglalkozás szabad megválasztásához kötődő alapjogok tekintetében.

A módosítás teljes körű szakmai támogatottsággal bír, törvénybe iktatását mind az állami és önkormányzati ellenőrző szervek, mind pedig a taxisszakmai érdekképviseletek szükségesnek tartják.

A magyar utasok hathatós védelme mellett az intézkedés ahhoz is hozzájárulhat, hogy a nemzetközi forgalomban Magyarországra érkező turisták ne taxishiénáktól szerezzék első benyomásaikat hazánkról a repülőterek és a főpályaudvarok környékén.

Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt lévő módosítás legjelentősebb kérdése a piacnyitás feltételei jogi alapját is rendezi. A koncesszióról szóló törvény előírja, hogy a koncesszióköteles tevékenység folytatása esetén kötelező a koncessziós társaság létrehozása, kivéve, ha az ágazati jogszabály másként rendelkezik.

Tekintettel arra, hogy a menetrend szerinti helyközi személyszállítást a nemzetivagyon-törvény az állam kizárólagos gazdasági tevékenységei közé sorolja, a módosítás biztosítja a szabályozási inkoherencia feloldását. A megoldás garantálja, hogy a pályáztatás az európai uniós előírásoknak való megfelelés mellett a magyar piaci szereplőket se lehetetlenítse el.

A törvénymódosítási javaslat a hazai tömegközlekedés szempontjából kiemelkedő fontosságú kérdés, az autóbuszos piacnyitás rendszerét is pontosítja.

Tisztelt Országgyűlés! A közlekedési ágazat mozgásban tartása minden ország alapvető érdeke, a társadalmi és gazdasági vérkeringés fenntartásának alapeleme. Mindezekre tekintettel kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot támogatni szíveskedjen. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  88  Következő    Ülésnap adatai