Készült: 2024.09.19.14:07:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

220. ülésnap (2012.09.24.),  71-76. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:30


Felszólalások:   65-71   71-76   77-85      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: A képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ. Megkérdezem az Országgyűlést. Most önök szavaznak, most kérem! (Szavazás.)

184 igen szavazattal, 36 nem ellenében, 11 tartózkodás mellett az Országgyűlés elfogadta az államtitkár úr válaszát.

Lépünk tovább, Aradszki András képviselő úr, a KDNP frakciójából, interpellációt nyújtott be a közigazgatási és igazságügyi miniszterhez: "Magyary-program 12.0" címmel. Aradszki András képviselő úr, öné a szó.

DR. ARADSZKI ANDRÁS (KDNP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Az elmúlt két év reformfolyamata Európa élvonalába emelte a központi kormányzati rendszer döntéshozatali hatékonyságát. E folyamat nélkül nem lehetett volna megvalósítani például az oktatási, egészségügyi, önkormányzati, közigazgatási és igazságszolgáltatási változásokat. A Magyary Zoltán közigazgatás-fejlesztési program a kormány által elindított közigazgatási reform egyik fontos pillére.

Az elmúlt két évben a központi közigazgatás szervezetén jelentős egyszerűsítés ment végbe. Kiemelten fontos volt az állampolgári aktivitás növelése, egyszerűbb lett az ügyintézés, és átláthatóbbak lettek a feladatok. Az igazságszolgáltatási reform keretében alkotott alapvető új kódexekben, mint a már az Országgyűlés előtt lévő új polgári törvénykönyvben és a 2013 júliusában életbe lépő új büntető törvénykönyvben is visszaköszönnek a közigazgatás-fejlesztésben is kiemelt értékek: a korrupció elleni harc és az állami vagyonnal való felelős gazdálkodás elvárása.

(15.00)

A programot nemzetközi elismertség is övezi. A Magyary-program lehet az első magyar közigazgatási reform, amelyet az OECD is szabadalmaztathat. Tehát úgy hazai, mint nemzetközi sikertörténetről is beszélhetünk. Azonban találhatók a közigazgatási reformban olyan korábban kitűzött célok, ahol az átalakítások még folyamatban vannak.

Kérdezem az államtitkár urat, a közigazgatási reform eddigi reformjában milyen intézkedések, eredmények születtek, a Magyary-program mely beavatkozási területeken jelöl ki további szükséges intézkedéseket.

Várom megtisztelő válaszát. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

ELNÖK: A képviselő úr kérdésére a tárca nevében Rétvári Bence államtitkár úr készül válaszolni. Négy perc áll rendelkezésére.

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Valóban, ahogy ön is elmondta, a Magyary Zoltán közigazgatás-fejlesztési program egyik fő célja az egyszerűsítés, hogy a közigazgatási eljárásban az állampolgároknak kevesebb papírra, kevesebb időre, kevesebb energiára legyen szükségük, minél több helyen intézhessék ezeket az ügyeket. Ön is tudja, hogy jelenleg körülbelül 29, azaz pontosan 29 helyen lehet kormányablakokban ügyeket intézni. Ezeket szeretnénk a ciklus végére 300-ra bővíteni, és a mostani 100 kormányablak többszöröse álljon az emberek rendelkezésére. Ugyanúgy az intézhető ügyek száma is a kezdeti huszon-egynéhányról most már 60 fölött van, és 250 fölé emelkedjen ezeknek a száma.

Talán ezért is keltette fel az OECD figyelmét a Magyary Zoltán közigazgatás-fejlesztési program, és közös megállapodásban határoztuk el, hogy ez a nemzetközi szervezet monitorozza is a végrehajtást, illetőleg nemzetközi gyakorlatként ki is ajánlja kvázi a mi közigazgatás-fejlesztési programunkat. Egyébként itt a parlamentben is több jogszabállyal találkozhattunk. Talán az egyik leglátványosabb az, amikor deregulálunk, tehát jogszabályokat hatályon kívül helyezünk. Itt a parlamentben 1025 országgyűlési határozatot, 1971 kormányhatározatot a kormány részéről, valamint korábbi minisztertanácsi határozatokat és 455 darab törvényt helyeztünk hatályon kívül teljes egészében, ennyivel lett egyszerűbb a jogrendszer, de ezt követi majd 3348 törvény és 4000 kormányrendelet áttekintése.

Ezen túlmenően az "Egyszerű állam" program keretében a nemzetgazdasági tárca koordinálásával százmilliárdos nagyságrendű vállalkozói adminisztratív tehercsökkentés zajlott már, illetőleg lakossági ügyintézésben 228 ügyintézéssel lett egyszerűbb az elmúlt másfél év eredményének köszönhetően, ebben van gyermekvállalással, munkavállalással, adózással, szociális ellátásokkal, okmánykiadással, házasságkötéssel, örökbefogadással kapcsolatos ügyintézés is.

Mindegyiket itt most nyilvánvalóan időkeretre tekintettel nem tudom ismertetni, de engedje meg, hogy párat a családtámogatások köréből elmondjak. Júliustól egyszerűbb lett a terhességi gyermekágyi segély és a gyermekgondozási díj igénylése. A beadandó dokumentumok számának csökkentése mellett az eddigi 30 napos ügyintézési határidő 18 napra csökkent, a közvetítő állami hivatalok és a benyújtandó igazolások száma is kevesebb lett, így októbertől, jövő hónaptól jóval egyszerűbb lesz a babák után nyújtható Start-számla igénylése a Magyar Államkincstárnál. Jövő áprilistól lesz egyszerűbb a gyermekgondozási segély és az anyasági támogatás folyósítása az ügyintézési idő és a szükséges igazolások csökkentése miatt, de már most is nagy könnyebbséget jelent az anyukáknak és az apukáknak, hogy a kormányablakoknál is el lehet indítani ezeket az ügyeket. Ezeknek a száma, ahogy mondtam, tízszeresére emelkedik. A családi pótlék és a gyermeknevelési támogatás folyósításának elbírálását egy informatikai fejlesztés teszi gyorsabbá jövő áprilistól. Ugyancsak akkortól várható ezen fejlesztés befejezésétől, hogy a kismamabérlet kiállításához is kevesebb utánajárásra legyen szükség.

A nagycsaládosoknak a gázárkedvezmény igénybevételéhez kapcsolódó adminisztrációs terhei is csökkentek már szeptember 1-jétől. Ez a lehetőség mintegy 320 ezer főt érint és érintett, a változásokkal a nagycsaládosok egyszerűbb eljárásban igényelhetik a kedvezményt. Már nem írjuk ugyanis elő a kérelem évenkénti benyújtását. A kedvezményezetteknek 2013-tól csak az esetleges változásokat kell bejelenteniük, a Magyar Államkincstár viszont köteles évenként ellenőrizni a nyilvántartásban szereplők jogosultságát. A jövő évtől egyszerűsödik a benyújtandó igénylőlap tartalma is. Az új formanyomtatványon nem kell feltüntetni a kérelemhez kötelezően mellékelendő számlán már a szereplő adatokat. Jogosultanként elegendő lesz egyetlen igénylőlapot kitölteni azoknak, akik több gázmérővel rendelkeznek, az igénylőlapot eddig mérőóránként kellett benyújtani, most már csak egyet kell. Az igénylő tehát gördülékenyebben (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) tud kapcsolatot tartani akár telefonon is a szolgáltatókkal. Remélem, lesz alkalom még a számtalan további egyszerűsítésről is itt beszámolni.

Kérem a képviselő urat, hogy fogadja el a válaszomat. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Államtitkár úr kérése elhangzott a képviselő úrhoz. Most én kérdezem, hogy elfogadja-e a választ.

DR. ARADSZKI ANDRÁS (KDNP): Köszönöm a lehetőséget, elnök úr. Örömmel hallottam, hogy a jövendőbeli elképzelések is szolgálják azt az alapvető célját a Magyary-tervnek, hogy rugalmassá tegye a közigazgatás gyakorlatát, az élethez igazítsa, és ezáltal az állampolgárok mindennapjait is könnyebbé tegye.

Erre figyelemmel elfogadom az államtitkár úr válaszát. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:   65-71   71-76   77-85      Ülésnap adatai