Készült: 2024.09.20.21:35:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

340. ülésnap (2014.02.04.), 4-8. felszólalás
Felszólaló Dr. Hoffmann Rózsa (KDNP)
Beosztás Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:41


Felszólalások:  Előző  4 - 8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HOFFMANN RÓZSA, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: (Mikrofonja nem működik.) Hallani?

ELNÖK: Én hallom önt, de a többiek valószínűleg nem. (A kijelzőn megjelenik dr. Hoffmann Rózsa neve.) Most már jó.

DR. HOFFMANN RÓZSA, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Most már akkor kérem szépen az időt újraindítani.

ELNÖK: Igen.

DR. HOFFMANN RÓZSA, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselő Asszony! Ön oktatáspolitikai víziók címen itt elmondta az LMP oktatásügyi programját. Ehhez természetesen lehetőséget kínál a parlament nyilvánossága, de azért meg kívánom jegyezni, hogy ha ezek víziók, akkor talán önök sem hiszik azt, hogy minden pontja teljesülhet, hiszen a vízió a magyar nyelv szabályai szerint egy olyan látomás, amelynek a valóságalapja elég csekély.

Én nem víziókról számolhatok be válaszomban, hanem olyan valós megtett lépésekről, amelyek az elmúlt négy évben a köznevelési rendszer gyökeres megújítását hozták. Csak néhány elemet ebből: új köznevelési törvényt alkottunk, amely a nevelést visszahelyezte a jogaiba; megalkottuk azt a Nemzeti alaptantervet, amelynek köszönhetően az állam ismét élhet azzal a jogával és felelősségével, hogy meghatározza, hogy a magyar állampolgárok számára mi legyen az a közös műveltségtartalom, amely nélkül a nemzet egysége felbomlik, ez a Nemzeti alaptanterv ugyanakkor megfelel a korszerűség kívánalmainak is; új pedagógus-előmeneteli rendszert alkottunk meg a pedagógus-életpálya részeként. Ezért évtizedek óta nem számolhattunk be ilyen jelentős javulásról a pedagógusok élethelyzetében, amit már a pedagógusok is elismernek.

A köznevelési rendszer minőségének biztosítása érdekében elindítottuk azt a tanfelügyeleti rendszert, amely 28 év kihagyás után végre visszahozza a rendszerbe a külső szakmai ellenőrzést; a minősítés következtében a pedagógus-előmeneteli rendszer még hiányzó elemei is a helyükre kerülnek, és a pedagógusok végre olyan kiszámítható életpálya elé néznek, amely a pálya vonzóerejét is megnöveli - ennek is látható jelei vannak.

Végül, amivel ön a hozzászólását kezdte, hogy igazságtalan az oktatási rendszerünk, mert igen nagy különbségek vannak. Valóban, mi is tudjuk, éppen ennek korrigálására is döntöttünk úgy - ahogy a megelőző kormány is tervezte, megjegyzem -, hogy állami fenntartásba vesszük az iskolákat, és ez a rendszer szerte az országban, amerre csak járunk, és ahonnan információk jutnak el hozzánk, jól működik. Ugyanakkor ezt az állami fenntartást nulla előzménnyel indítottuk be, egy óriási nagy rendszer jött létre, amelynek működésében szükségképpen vannak akadályok, problémák. Nos, ezek orvoslására bíztuk meg a miniszteri biztost, aki feltárt sok gondot, és ezek orvoslására azóta is igen nagy gondot fordítottunk és változtatunk.

(8.40)

Az ön víziójában mindazonáltal sok olyan elem van, amellyel teljes mértékben egyetértünk, és mi már részben megvalósítottuk vagy elindultunk azon az úton, hogy ezek megvalósuljanak. Mondom.

Tudás nélkül nincs foglalkoztatásbővülés. Igen. Ezért is gondoskodunk arról, hogy mindenki tanuljon, mégpedig egyforma minőségben.

Forrásbővülést ígért. 2010 óta évről évre, ha nem is olyan mértékben, mint szeretnénk, de az ország teherbíró képességét meghaladó mértékben növekedtek a köznevelési ráfordítások: tavalyról idénre több mint 12 százalékos a növekedés. Ennél nagyobb növekedést, kedves képviselő asszony, nincs az a párt vagy nincs az a kormány, amely elő tudott volna idézni, ilyen körülmények között, ahol az ország iszonyatos adóssághiányt örökölt.

Nagyok a különbségek. Igen. Mint mondtam, éppen ezek orvoslására hoztuk meg ezeket az intézkedéseket.

Szólhassanak bele a települések is az intézmények életébe. Kérem, ez történik. Akárhová járok, mindenütt tárgyalok polgármesterrel, iskolaigazgatókkal, tankerületi igazgatókkal, akik példás együttműködésben, összefogással segítik az iskolák működését, igazgatók kinevezésében véleményt gyakorolnak, konzultálok velük, mielőtt a döntést meghozom.

Személyre szóló pedagógia. Ez jelenik meg a Híd-programban. Nem mondhatunk le egyetlen gyerekről sem. Valóban, mi is ezt tesszük, ezért megerősítettük és állandóan erősítjük például a szakszolgálatokat, amelyeknek éppen az a dolga, hogy egyéni segítést nyújtsanak.

Végül a demokráciára nevelés ott szerepel a programunkban. Ön is jól tudja, hogy a közösségi munka programja mások mellett éppen ezt szolgálja.

És a hároméves kortól kötelező óvodáztatást sem önök találták ki, hanem mi. Fájdalom, hogy a parlament egy évvel elhalasztotta ennek bevezetését, de 2015-től minden gyerek hároméves kortól óvodába fog járni.

Nos, nem hiszem, hogy ennél többet nem egészen négy év alatt meg lehetett volna tenni ezért. (Az elnök a csengője megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Az önök vízióiból a többi elem meg, megítélésem szerint, nem megvalósítható. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  4 - 8  Következő    Ülésnap adatai