Készült: 2024.09.22.23:33:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

210. ülésnap (2001.05.29.), 288. felszólalás
Felszólaló Dr. Bogár László
Beosztás a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:56


Felszólalások:  Előző  288  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BOGÁR LÁSZLÓ, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A címben feltett kérdésre röviden azt válaszolhatom, hogy ma természetesen Füzesabonyig jut el az az autós, aki az M3-as autópályán elindul, de - mint azt ön is tudja - jó ütemben folyik a Füzesabony-Polgár közötti szakasz építése a miskolci bekötéssel együtt, így megalapozott várakozásaink szerint 2002 végén az M3-asra térők Polgárig, illetve Miskolcig utazhatnak.

A továbbépítésre - ezt ön is pontosan tudja - még nem született végleges döntés, az azonban biztosra vehető, hogy az M3-as Nyíregyházát elérő szakasza és a Debrecenbe vezető M35-ös autóút párhuzamosan fog épülni, s mindkét várossal nagyjából egy időben teremti meg a gyorsforgalmi kapcsolatot.

Azt gondolom, mindezek alapján teljesen alaptalan az a feltételezés - amit ön megfogalmazott -, hogy a kormány Nyíregyháza rovására Debrecent részesítené előnyben. Az interpellációban megfogalmazott ilyesfajta politikai gyanúsítás, azt gondolom, nem a kormányt, hanem a megfogalmazókat minősíti.

Jelen esetben az államigazgatási eljárások a szokásos menetrend szerint folynak. Ön jól ismeri ezeket az eljárásokat, és azt is tudja, milyen komoly gondokat jelentenek és a kivitelezést évekre elodázni képesek azok a konfliktusok, amelyek itt felmerülhetnek, hiszen annak idején államtitkárként nap mint nap volt kénytelen szembesülni ezekkel vagy ehhez hasonló nehézségekkel. Így aztán ha valaki, ön nyilván tisztában van vele, hogy mennyire megkerülhetetlenek az útépítéssel kapcsolatos, időnként bizony meglehetősen komplikált államigazgatási eljárások, és abban milyen komoly szerepet játszhatnak a környezet- és természetvédelmi szempontok is. Így aztán nyilván megérti azt is, hogy mennyire behatárolja a Nemzeti Autópálya Rt. és a szaktárca lehetőségeit az a körülmény, hogy a Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi Felügyelőséghez előzetes környezetvédelmi eljárásra benyújtott nyomvonaltervek közül e hatóság csak a B- és a D-változatot tartja megvalósításra alkalmasnak, ezeket jelöli ki részletes környezetvédelmi hatástanulmány elkészítésére.

A Nemzeti Autópálya Rt. a Nyíregyháza által preferált B-, és a Debrecen elérése szempontjából kétségtelenül kedvezőbb D-változat ötvözésével kívánja mintegy optimalizálni az országos és helyi, a közlekedési és környezetvédelmi érdekeket és törekvéseket. A döntéshozó szervek elé terjesztendő ezen változat a lehető leggazdaságosabb megoldást kínálja. Az M3-as és az M35-ös út mintegy 14 kilométeren át közös nyomvonalon való vezetése kevesebb nyomvonal-hosszabbodást eredményez az M3-ason, mint rövidülést az M35-ösön. Ezáltal az egész útkomplexum kivitelezése egészen bizonyosan olcsóbbá válhat, másrészt a majdani úthasználat is optimálisabb lehet. Nyíregyházára ugyan négy-öt perccel később lehet elérni, azonban így a Debrecenbe igyekvők sem kényszerülnek ésszerűtlenül nagy kitérőre. Ráadásul ezzel a nyomvonallal Nyíregyházán a 38-as utat is elérné az autópálya, ami eddig csak Veszprémben létező korszerű elkerülő gyűrűhöz juttathatja a várost.

Még egyszer szeretném tehát megnyugtatni önt, hogy semmiféle alapja nincs azoknak a politikai gyanúsítgatásoknak, amelyek az utóbbi napokban a sajtót is elöntötték ezzel a kérdéssel kapcsolatban. Igenis megvan a lehetőség egy olyan optimális nyomvonalterv, illetve autópálya kiépítésére, amely egyaránt szolgálja Nyíregyháza, Debrecen, illetve a környezetben élők érdekeit.

Köszönöm a figyelmet, és kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormánypárti oldalon.)

 




Felszólalások:  Előző  288  Következő    Ülésnap adatai