Készült: 2024.09.20.09:13:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

175. ülésnap (2000.11.28.),  332-335. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:31


Felszólalások:   328-331   332-335   336-339      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Zakó László, a Független Kisgazdapárt képviselője, kérdést kíván feltenni a közlekedési és vízügyi miniszternek: "Egy régió elsorvasztása vasúti menetrenden keresztül" címmel.

Tessék, képviselő úr!

 

ZAKÓ LÁSZLÓ (FKGP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Kedves Képviselőtársaim! Köztudott, hogy az Európai Unióban a régiók és azok együttműködése került előtérbe. A fejlődés alappillére az infrastruktúra, ezen belül a vasúti közlekedés. Nagykanizsa életében a történelem folyamán a vasút mindig középpontban állt, az utóbbi években azonban a vasúti közlekedésben visszaesés tapasztalható.

Városunk nagy örömére 1998-ban befejeződött a Balatonszentgyörgy-Murakeresztúr vasútvonal villamosítása. A villamosítás utáni kedvező menetrendi változást gyakori módosítások, illetve az állandó vonatok megszüntetése követték.

Az utóbbi évek menetrendjeinek elemzéséből megállapítható, hogy a MÁV nem tud hosszabb távon tervezni, nem várja meg üzleti lépéseinek hosszabb távú hatását. Az utazási szokások nem változnak meg rövid időn belül, csak hosszabb távon. Az előbbiek felismerésének hiánya a MÁV rossz marketingmunkáját is tükrözi. A jelenlegi versenyhelyzetben a MÁV nem engedheti meg magának a további utasszámcsökkenést. Az állandó vonatok megszüntetése, a menetrend változtatgatása viszont ehhez vezet.

2000 szeptemberében Nagykanizsán beindult a főiskolai képzés, régiónkon túli beiskolázási vonzáskörzettel, mely újabb igényt jelent a Nagykanizsa-Szombathely-Győr vonalon a vonatok mindkét irányba való közlekedtetésével. Továbbra is szükséges az Intercity-rendszer fenntartása, sőt napközbeni Intercity-vonatok közlekedtetése.

Nagykanizsán az elmúlt években a gazdasági fejlődés megtorpant, sőt nagymértékű hanyatlás tapasztalható. A város vezetőivel közösen nagy erőfeszítéseket teszünk annak érdekében, hogy ezt a folyamatot megállítsuk és kedvező irányba fordítsuk. Ennek egyik jelentős lépése az ipari park és logisztikai központ kialakítása, mely köztudottan a vasúti és közúti elérhetőség szempontjából nagyon fontos tényező.

Tisztelt Képviselőtársaim! Nagykanizsát és térségét, valamint a külföld felé is fontos szerepet betöltő murakeresztúri csomópontot nehéz helyzetbe hozza a MÁV jelenlegi üzletpolitikája.

 

 

(16.30)

 

Kérdezem a tisztelt államtitkár urat, megengedhető-e, hogy menetrenden keresztül elsorvasszanak egy várost és környékét. A MÁV olyan jól áll, hogy már megengedheti magának a további utasszámcsökkenés miatt elmaradó bevételeket?

Tisztelettel várom válaszát. (Taps az FKGP padsoraiban.)

 

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. A kérdésre Manninger Jenő államtitkár úr válaszol.

 

MANNINGER JENŐ közlekedési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Elöljáróban annyit mondhatok, hogy természetesen a MÁV nem engedheti meg, annak ellenére, hogy általában a MÁV szolgáltatása pénzügyileg veszteséges, hisz állami támogatással működik. A MÁV Rt. a menetrend összeállításakor minden esetben figyelembe veszi az önkormányzatok javaslatait is és a rendelkezésre álló utasszámlálási adatokat.

Nagykanizsa és Budapest között '98. május végén indult meg az Intercity-közlekedés. Az utasszámlálási adatok szerint a vonatokat naponta átlagosan csak 80-100 utas veszi igénybe. Az alacsony kihasználtság ellenére a MÁV nem tervezi az Intercity-szolgáltatás csökkentését. Ezeken a vonatokon kívül naponta három pár gyorsvonat és négy pár sebesvonat közlekedik Budapest és Nagykanizsa között. A forgalom gazdaságosabb lebonyolítása érdekében a gyorsvonatok egy pár kivételével a Keszthelyre közlekedő kocsikat is tartalmazzák és oda továbbítják. Mindössze egy pár olyan sebesvonat van a nyári időszakban, amelyről Balatonszentgyörgyön át kell szállni. Ezen túlmenően Nagykanizsán át négy pár nemzetközi vonat is közlekedik.

Jelenleg folyamatban van a jövő évi menetrend tervezése; ennek során a MÁV megvizsgálja a Nagykanizsa-Szombathely-Győr vasúti kapcsolat javításának lehetőségét is. Sajnos persze a rendelkezésre álló vasúti járműállomány közismert állapota határt szab a menetrendi kínálat bővítésének.

A tárca részéről ugyanakkor külföldi források bevonásával is jelentős erőfeszítéseket teszünk annak érdekében, hogy a vasúti eszközállomány romlását megállítsuk. Határozott szándékunk, hogy változtassunk a kedvezőtlen jelenségeken, a változtatásokon, növeljük a menetrend stabilitását, ezzel is elősegítve a vasút súlyának növekedését az utazási szokásokban.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket.




Felszólalások:   328-331   332-335   336-339      Ülésnap adatai