Készült: 2024.05.17.20:16:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

206. ülésnap (2001.05.09.), 297-299. felszólalás
Felszólaló Mécs Imre (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:53


Felszólalások:  Előző  297 - 299  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MÉCS IMRE (SZDSZ): Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. A második szakaszban már itt elkezdtünk beszélni a 66., 67., 69., 70., 71., 73. számú módosító indítványokkal érintett részekről, és itt elég sok érv el is hangzott. Mi úgy gondoljuk, hogy tisztázni kell, világossá kell tenni, hogy ki mit fizet. Tehát ha az állam bizonyos szolgáltatásokat elrendel, akkor azokat a szolgáltatásokat fizesse meg. Ha a titkosszolgálatok számára valamilyen okból fontosnak tartja, hogy bizonyos beszélgetéseket lehallgassanak, akkor ezt meg kell fizetni. Nem helyes ez, akármelyik kormány hozta a kormányrendeletet vagy intézkedett ebben az esetben, ez nem helyes.

Van még egy aspektusa ennek a dolognak, hogy rendkívül elburjánzott a titkosszolgálati tevékenység Magyarországon, szinte alig van olyan szervezet, amelyiknek nincs joga titkosszolgálati eszközöket használni, természetesen engedéllyel. Ez nem jó jel; nem jó jel egy társadalom közérzetére vonatkozóan, nem jó jel a társadalommal kapcsolatban. Ismerjük a titkosszolgálatok önmozgását, önszerveződését és duzzadását, ha nincsen anyagi korlát vagy költségvetési korlát, hogy nyakló nélkül ne hallgassák le az állampolgárokat, akkor bizony itt egy torzulás állhat elő.

Másrészt pedig én erkölcstelennek is tartom azt, hogy az előfizetőkkel fizettessék meg végső soron a titkosszolgálati munkát, ahogy itt helyesen mondta Szabó Zoltán, azt az állami költségvetés keretén belül kell finanszírozni. Ezen az alapon a legkülönbözőbb szervezeteket és cégeket meg lehetne terhelni különböző olyan állami feladatok finanszírozásával, amelyek nem tartoznak a profiljukba, és ez nem helyes.

Tehát ezeket az aránytalanságokat kívántuk korrigálni. Azt, hogy esetleg más európai országokban van ilyen finanszírozási rendszer, azért meg kellene pontosan nézni, másrészt pedig a piacgazdasági elvekkel és az áttekinthetőséggel szemben áll, ezért tisztelettel kérjük ezeknek a módosítóknak az elfogadását.

A 63. pont alatt felvett módosító indítványban, ahol arról van szó, hogy a szolgáltató köteles a szolgáltatásokat az azonos helyzetben lévő előfizetők, illetve felhasználók számára azonos feltételekkel nyújtani, ezt mi differenciálni kívánjuk. Az eredeti szándékot természetesen üdvözöljük, egyetértünk azzal, hogy ne legyen az azonos helyen lévő előfizetők költségei között különbség, azonban ma árnyaltabban célszerű szabályozni tulajdonképpen a nagykereskedelmi tevékenységnek, tehát a továbbadásnak, a további felhasználókkal való együttműködésnek a kérdését, és célszerű ezt úgy szabályozni, hogy a megfelelő versenyhelyzet alakuljon ki.

A 117. pontban... (Iratai között keresgél.) - elnézést, elnök úr, de nagyon sok papír közül kell kiválogatni.

 

ELNÖK: Nyugodtan tessék, képviselő úr, semmi gond, mert valóban nagyon sok ajánlási pont van, csak a hallgatóknak mondom, akik esetleg mégis figyelemmel kísérik... (Balczó Zoltán: Az elnök urat úgyis időre váltják.) - tehát tessék csak, szép nyugodtan.

 

(18.30)

 

MÉCS IMRE (SZDSZ): Köszönöm szépen, egy pillanat... Akkor vegyük a 127-est, mert azt megtaláltam. A 127. pontban arról van szó, hogy a hírközlési szolgáltató könyveiben és nyilvántartásaiban folyamatosan köteles elkülönítetten kimutatni a hírközlési tevékenységből származó árbevételeit piaconként. Mi úgy gondoljuk, hogy ezt a jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatókra kell értelmezni, hiszen az Európai Unió elkülönített számvitelt előíró szabályai csak a jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatóra vonatkoznak. E szabálynak valamennyi szolgáltatóra történő kiterjesztése megalapozatlan, hiszen a versenyt nem segíti elő, sőt hátráltatja, és azt a kompenzálást is hátráltatja, amelyet éppen a túlsúlyban lévő szolgáltatókkal szemben kell létrehoznunk.

Azt is világosan kell látni, hogy tulajdonképpen két szakaszra, egy tranziens szakaszra és egy stacioner szakaszra kell bontani egy távközlési rendszernek a létrejöttét és működtetését: az első a beruházás, amikor létrejön, akkor természetesen más szabályok szükségesek; amikor pedig már felépült a ház és elkezdik azt belakni, akkor már lakbért kell fizetni és egészen más szabályok érvényesek. Tehát ebben az esetben is az a helyzet, hogy addig jelentős kedvezményeket kellett biztosítani, amíg ki nem épült a rendszer, más szabályoknak kellett érvényesülniük, most azonban szeretnénk azt a helyzetet elérni, hogy valódi verseny alakuljon ki.

Köszönöm, elnök úr, ebben a szakaszban nincs több módosító, amit indokolni szeretnék.

 




Felszólalások:  Előző  297 - 299  Következő    Ülésnap adatai