Készült: 2024.05.21.09:05:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

249. ülésnap (2005.09.27.), 236. felszólalás
Felszólaló Sisák Imre János (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:17


Felszólalások:  Előző  236  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SISÁK IMRE JÁNOS (MDF): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Egy idézőjelbe tett sikertörténet után most beszéljünk egy picikét talán az önkormányzatokról. Tisztelt Képviselőtársaim! A 2004. évi költségvetés elfogadása előtt, sőt elfogadásakor is azt mondták: a 2004. esztendő sikertörténet lesz az önkormányzatok számára. Tisztelt képviselőtársaim, szeretnék felidézni néhány dolgot a 2004. évi költségvetés elfogadását megelőző időszakból.

Az Állami Számvevőszék jelentésében azt olvashatjuk, hogy a Belügyminisztérium és a Pénzügyminisztérium az önkormányzati költségvetés 2003-ról 2004-re történő pénzügyi forrásait illetően abban egyezett meg, hogy az önkormányzatoknak mintegy 133,8 milliárd forinttal több forrás juthat a 2004. esztendőben. A Belügyminisztérium nem tartotta elégségesnek ezt a forrást, és még további 116 milliárd forintos nagyságrendű támogatást javasolt bérpolitikai intézkedésekre, az európai uniós pályázatokhoz kiegészítő pályázati forrásokra, illetve cél- és címzett támogatásokra, valamint más egyéb önkormányzati feladatokra. Aztán, ahogy a költségvetés benyújtása előtti időszakhoz elérkeztünk, azt tapasztalhattuk, hogy a Pénzügyminisztérium valahogy azon kapta magát, hogy ez a költségvetés így nem lesz elfogadható, és a korábbi, általa is javasolt 133,8 milliárd forintos összeghez képest mindösszesen már csak 72,9 milliárd forintos nagyságrendű összeget javasolt a 2004. évi költségvetési támogatás növekményeként.

(Az elnöki széket Harrach Péter, az Országgyűlés
alelnöke foglalja el.)

Ezzel együtt a Pénzügyminisztérium egyértelművé tette, hogy 2004-re az önkormányzatok bérpolitikai intézkedéseihez egyetlen forint támogatást nem kívánnak biztosítani, illetve azt is egyértelművé tették, hogy a bázishoz képest 20 milliárd forintos csökkentést javasolnak az önkormányzati költségvetésben. Mint ilyenkor lenni szokott, az önkormányzati szövetségek és az önkormányzatok óriási támadást intéztek a benyújtást megelőzően az állami költségvetés ellen. A hét önkormányzati szövetség egyértelművé tette: nem fogadható el számukra, hogy az energiaköltségek növekedésére az önkormányzatok nem kapnak központi forrást a 2004. esztendőben.

Pedig emlékezzünk vissza, akkor emelték önök sikeresen az energiahordozók áfáját; a villamos energiát 12 százalékos áfa helyett 25 százalékos áfával sújtották, a szemétszállítás és a szennyvízszolgáltatás áfáját 13 százalékról 15 százalékra emelték, a gáz áfáját 13 százalékról 15 százalékra emelték. A költségvetés benyújtásakor ezt a 72,9 milliárd forintos többletet még 10 milliárd forinttal megtoldották, és egy költségvetési trükkel a költségvetési tárgyalások kapcsán plusz 43 milliárd forintot tettek hozzá az előzőleg mesterségesen lecsökkentett önkormányzati költségvetéshez. Ez azt jelentette, hogy a Belügyminisztérium és a Pénzügyminisztérium előzetes javaslatával ellentétesen az önkormányzatok úgy kezdték a 2004. esztendőt, tisztelt képviselőtársaim, hogy 116 milliárd forinttal kevesebb forrást kaptak a szükségesnél. Tették ezt önök akkor, amikor a 2002-ben végrehajtott 50 százalékos közalkalmazotti bérfejlesztésnek már 2003-ban is kevesebb mint 50 százalékát adták oda a magyar önkormányzatoknak.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az előzőekben említettem, hogy bérpolitikai intézkedésekre önök nem szántak egyetlen forintot sem a magyar önkormányzatok részére. Erről már a délelőtt folyamán is beszéltem, és azt gondolom, teljesen egyértelmű, hiszen az Állami Számvevőszék vizsgálata állapította meg azt, hogy az önkormányzatoknak egy jelentős része, döntő többsége nem volt képes meglépni azt a 6 százalékos bérfejlesztést, amit önök ajánlottak. Az ÁSZ vizsgálata azt támasztja alá, hogy mindösszesen 832 önkormányzat volt az, aki meg tudta lépni a 6 százalékos bérfejlesztést, 2335 önkormányzat pedig képtelen volt pénzügyi helyzeténél fogva ezt a lépést megtenni. Tisztességtelen és megalázó volt ez az ajánlat az önkormányzatok számára, hiszen a 6 százalékos bérfejlesztésből önök 1 százalékot javasoltak az önkormányzatok részére, 5 százalékot pedig az önkormányzatoknak kellett megteremteni. Aztán átvágták a gordiuszi csomót: azon önkormányzatok, akik ezt 2004-ben nem lépték meg, 2005-ben rá lettek kényszerítve, tisztelt képviselőtársaim.

Ebben az esztendőben lépték meg önök a nulladik havi bérintézkedést is; 2004-ben egyszerűen elfeledkeztek a közalkalmazottakról és a köztisztviselőkről. Nem történt ez másért, csakis azért, hogy a költségvetés, az államháztartás hiányát kozmetikázzák; 45 milliárd forintot emeltek ki a magyar közszférában dolgozó mintegy 510 ezer közalkalmazottnak, köztisztviselőnek a zsebéből, tisztelt képviselőtársaim.

(15.10)

Tisztelt Képviselőtársaim! Normatív támogatás és személyi jövedelemadó-kiegészítés: a normatív állami támogatás, mint tudjuk, az önkormányzati rendszer megalkotása óta mindösszesen három évben biztosította egy-egy önkormányzati kötelező feladat ellátását, többek között az alapfokú oktatásról, óvodai nevelésről, általános iskolai oktatásról szóló normatíva 1993-ig többé-kevésbé fedezte a tényleges kiadásokat. Manapság eljutottunk oda, tisztelt képviselőtársaim, hogy egy-egy óvodába járó gyermek esetében, ahol több mint 500 ezer forint az egy gyermek egész éves ellátására fordított önkormányzati kiadás, az önkormányzatok részére mindösszesen 225 497 forint… (Csabai Lászlónénak:) Tisztelt Képviselő Asszony! Meg kell nézni a normatív állami támogatást, össze kell szépen adni az alaptámogatást és a kiegészítő támogatásokat, és meglátja, hogy igazam lesz, 225 497 forint, amit az állam adott ehhez az ellátáshoz, 44 százalék az, ami ténylegesen állami támogatásként egy óvodáskorú gyermek részére megadatik, 56 százalék, amit, kérem szépen, az önkormányzatoknak kell biztosítani. Ugyanez az általános iskolai oktatásnál 72-28 százalék, itt az állam már jobban helytáll.

Ingyenes tankönyvtámogatás, iskolatej és más egyéb: 2004-ben iskolatejről nem beszélhetünk, ingyenes tankönyvről még kevésbé. Tisztelt Képviselőtársaim! Ha kiszámolják, átlagosan az általános iskola 1-8. osztályában a tankönyv ténylegesen 10 027 forintba kerül. Ezek nem valami szupertankönyvek és nem kiegészítő, plusztankönyvek, ez az alaptankönyv, ami szükségeltetik az általános iskolában. Ehhez az általános iskola 1-8. osztályában a 2400 forintos plusz iskolai könyvtár kiegészítéssel egyetemben 5850 forintot biztosítanak önök. 2004-ben az önkormányzatoknak, már amennyiben nem kívánták a szülőkre áthárítani az önök által ingyenesnek nevezett tankönyv kifizetését, 4177 forintot kellett megfizetni minden egyes gyermek részére.

Tisztelt Képviselőtársaim! Azt is említették még önök, hogy 2004 a fejlesztések éve lesz az önkormányzatok esetében. Aztán, miután mi ezt megbíráltuk, majd jött egy bizonyos Draskovics nevezetű pénzügyminiszter, aki 180 milliárd forintot húzott meg az állami költségvetésből, 4,2 milliárd forintot egy kardvágással elvont a cél- és címzett támogatásokból. Amikor ezt szóvá tettük, azt mondták, hogy nade, kérem szépen, ez csak zárolás, ezt majd vissza fogják kapni az önkormányzatok. Gondolom, egy nyomozó kutyát kellene szerződtetni rendőrrel együtt, hogy megkeressük ezt a 4,2 milliárd forintot, mert ez a pénz azóta sem jött vissza.

Sőt, tisztelt képviselőtársaim, önök eltörölték forráskoordináció címén a fejlesztésekhez korábban kiegészítő támogatásként biztosított környezetvédelmi alap célelőirányzatot, a vízügyi alap célelőirányzatot, a megyei területfejlesztési tanácsokhoz telepített, decentralizált vízügyi alap célelőirányzatot, környezetvédelmi alap célelőirányzatot, majd a KÖVICE-t törölték el, tisztelt képviselőtársaim, úgyhogy 2004-ben átlagosan 70 százalékos támogatást biztosítottak, mondjuk, egy-egy szennyvízberuházáshoz.

Persze, voltak egyes meg kettes önkormányzatok. Mert ha az Állami Számvevőszék anyagát a 2004-es költségvetés vizsgálata kapcsán megnézik, és a 200. oldalt fellapozzák, akkor láthatják, hogy az a bizonyos belügyminiszteri külön keret azért egyes önkormányzatokat megtalált. Volt, akit nemcsak egyszer, hanem kétszer, sőt háromszor is, változatlan feltételekkel benyújtott kérelmek esetén a kormánypárti önkormányzatokat ezzel segítették ki, tisztelt képviselőtársaim. A 2004-es zárszámadás egyértelműen katasztrófát mutat az önkormányzati területen.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az ellenzéki padsorokban. - Domokos László: Jól megmondtad!)




Felszólalások:  Előző  236  Következő    Ülésnap adatai