Készült: 2024.05.17.15:08:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

249. ülésnap (2005.09.27.), 112. felszólalás
Felszólaló Kárpáti Zsuzsa (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:46


Felszólalások:  Előző  112  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KÁRPÁTI ZSUZSA (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Bár ma már nagyon sok mindenről esett szó a 2004. évi zárszámadás kapcsán, különböző szektorokról, ágazatokról, de talán az egészségügyről még nem esett megfelelő módon szó. A költségvetés végrehajtásánál, a törvényjavaslat elfogadásánál szeretném bemutatni, hogy ennél az ágazatnál hogyan is nézett ki a pénzek felhasználása.

Mindenekelőtt le kell szögezni, hogy a 2004. év nagyon jelentős volt az egészségügy vonatkozásában is, hiszen mint tudjuk, 2004 az európai uniós csatlakozás éve volt, aminek az előkészítése az egészségügyi tárcára is rendkívüli feladatokat rótt. A közösségi vívmányok átvétele, a csatlakozás előkészítése és az Unió tagállamaként való működés számottevő feladatot jelentett. A tárca az Állami Számvevőszék megítélése szerint is a rendelkezésére álló forrásokat felhasználta, és magas szinten látta el az integrációból fakadó feladatait. Az uniós források felhasználása kapcsán azt is szükséges megemlíteni, hogy bepótoltuk a korábbi kormány mulasztását, létrehoztuk és megszilárdítottuk az európai uniós támogatások fogadásáért felelős intézményrendszert, így az egészségügyi ágazat vonatkozásában is lehetőség nyílt a döntően fejlesztési célú előirányzatok fogadására. Itt szeretném kiemelni, hogy például az operatív programok esetén tavaly összességében 205 milliárd forint kifizetéséről született döntés, amibe az egészségügy is beletartozik.

A másik dolog, amit meg kell említeni, s amit pozitívumként szeretnék kiemelni, az az, hogy folytatódott a népegészségügyi program végrehajtása. Külön is szeretném kiemelni, hogy a népegészségügyi programot négypárti konszenzussal fogadta el a parlament. Tavaly több mint 1 milliárd forint került felhasználásra. Mint tudjuk, a program pozitív hatásai egy év alatt nehezen mérhetők, igazából csak hosszú távon érzékelhetők a hatások, tavaly a programban ennek ellenére számos ponton történt előrelépés. Az elsődleges cél, a prioritás az volt, hogy a program eljusson a mindennapi élet színtereire, vidékre, a vidéken élő emberekhez, az ott élő emberek közelébe. A korábban megkezdett szűrővizsgálatok folytatódtak, a részvevők száma növekedett, és modellprogramként megindult a vastagbélszűrési program, amit szintén a népegészségügyi program keretében fogadtunk el. Előrelépés történt a dohányzás visszaszorítása, valamint az alkohol- és a drogprevenció területén is. Fontos eredményként könyvelhetjük el, hogy jelentősen csökkent a csecsemőhalálozás mértéke. A PHARE-programok közül 2004-ben is folytatódott “A járványügyi biztonság fenntartása a fertőzőképesség területénö című program. Emlékeztetném önöket arra, hogy ez mostanában a madárinfluenza kapcsán vált ki jelentős viharokat a közvéleményben, de Magyarországon nagyon jól halad a vakcina előállítása.

A harmadik dolog, amit szeretnék kiemelni - bár gondolom, hogy az ellenzéki és kormánypárti képviselők erről vitatkozni fognak -, a konszolidációs program, amelynek a 2004. évi folytatása azt célozta, hogy csökkentsük, illetve felszámoljuk a kórházak adósságállományát, továbbá azt, hogy ésszerűsítsük az intézményi struktúrát.

 

(11.50)

A program keretében nagyon sok kórház pozitív irányba tudott elmozdulni. Ezeknek a kórházaknak a gazdálkodási tevékenysége változott, racionalizálódott, ésszerűsödött. Ezekben a kórházakban szerkezeti változások történtek, amelyek azt bizonyítják, hogy a program végrehajtása egyáltalán nem volt felesleges. Ez sok kórházat segített ki az adósságcsapdából, és javított a helyzetükön. Ugyanakkor egyetértünk az Állami Számvevőszék azon megállapításával, hogy azokra a kórházakra is figyelmet kell fordítani, amely kórházak egyáltalán nem szorultak az elmúlt években konszolidációra, illetve nyomon követhetően jól gazdálkodnak.

A kormányprogram a fejlesztési és szervezési döntések decentralizációjának előkészítését is feladatként jelölte meg, ezzel összhangban az egészségügyi ellátórendszer strukturális átalakítását célozta a regionális egészségügyi tanácsok létrehozása is. A tanácsok létrejöttével lehetővé válik, hogy az állampolgárok egészségét, kezelését, ellátását érintő döntések hozzájuk közel, a régiókban születhessenek meg. Az igények, a kapacitások és a fejlesztések kérdéseiben a régiók hatékonyabban tudnak állást foglalni. Hat régióban meg is alakultak a regionális egészségügyi tanácsok. Ezt az Állami Számvevőszék is pozitívumként jelölte meg, úgy, mint az egészségügyi ellátórendszerben történt olyan változtatást, amely egyértelműen pozitív irányba mutat a közös források felhasználása tekintetében.

Itt szeretném külön kiemelni, hogy a regionális egészségügyi tanácsoknak lehetőségük és beleszólásuk van abba is, hogy a különböző európai uniós források felhasználását, a fejlesztési forrásokat milyen irányban, hogyan használják fel, és azok hogyan hasznosuljanak.

A sürgősségi ellátás vonatkozásában folytatódott a korábban megkezdett ellátási program. Itt szeretném kiemelni azt, hogy a korábbi kormányzati ciklusban - tehát az Orbán-kormány idejére szeretnék utalni - elindult a sürgősségi ellátásfejlesztés, amely azután megtorpant. A Medgyessy-kormány ideje alatt tovább folytatódott, és 2004-ben is folytatódott a sürgősségi ellátás fejlesztése. Ennek során a 2004. évben 25 új esetkocsi és 35 mentőgépjármű került beszerzésre. 2004-ben ez úgy történt meg, hogy további 49 mentőgépjármű megrendelésére és pénzügyi rendezésére nyílt lehetőség. Ezeket a járműveket 2005 februárjában kapta meg a mentőszolgálat. Két új mentőállomás került kialakításra, és tizenháromnak a felújítására is lehetőség volt. Szeretném azt mondani, hogy a 2005. évben is tovább folytatódik a sürgősségi ellátás fejlesztése.

Az Állami Számvevőszék vizsgálatából és kritikájából két fontos elemet szeretnék kiemelni a 2004. évre vonatkozóan, mind a kettő az Egészségbiztosítási Alapot érinti. Tudjuk nagyon jól, hogy a társadalombiztosítási alap, mind a Nyugdíj-, mind az Egészségbiztosítási Alap, de döntően az Egészségbiztosítási Alap költségvetési előirányzata túllépésre került. Itt az Állami Számvevőszék megtette a megállapításait, amelyeket nagy köszönettel fogadtunk.

Egy pozitív és egy negatív dolgot szeretnék kiemelni az ÁSZ véleménye alapján. Az egyik, amelyben, azt gondolom, szinte már négypárti konszenzus látszik kialakulni a gyógyszerkassza túllépésével kapcsolatosan: véleményt mondott az Állami Számvevőszék a gyógyszerár-megállapodásra is. Lehet, hogy a sokat kritizált megállapodás még nem eléggé állította meg a gyógyszerek árának a növekedését, de bevonta a gyógyszergyártókat a közös felelősségvállalásba, és erre szeretném a hangsúlyt tenni, hogy a gyártókat bevonta a közös felelősségvállalásba. A kormány folytatta a tárgyalásokat a piac szereplőivel, és kiegészítésre került ez a megállapodás. Éppen a napokban további megállapodásra került sor.

A gyógyszerkassza hiánya nemcsak ennek a kormánynak a problémája, hanem a korábbi kormányok problémája is volt. Nagyon fontos tudatosítanunk azt, hogy hosszú távon csak a piac összes szereplőjével való konszenzus és tárgyalás járhat pozitív eredménnyel. Itt szeretném megköszönni ellenzéki képviselőtársaimnak azt, hogy a bizottsági vitában ebben partnerek voltak, és közös álláspont alakult ki abban, hogy valóban az összes piaci szereplővel a gyógyszerügyet, illetve a kasszára vonatkozó negatív dolgokat egyszer s mindenkorra rendeznünk kellene.

Az Állami Számvevőszék jelentése pozitívumként mutatta be (Az elnök a csengő megkocogtatásával a hozzászólási időkeret leteltét jelzi.) a volumenkorlátozást. A jelentés kiemeli, hogy a teljesítményvolumen-korlátozáson alapuló finanszírozás bevezetése jelentős változásokat eredményezett a rendszerben (Az elnök ismét csenget.), és ezzel a finanszírozási rendszer átalakítása megteremtheti a jövőbeni változások alapjait.

Köszönjük szépen az Állami Számvevőszék jelentését és az észrevételeket (Az elnök ismét csenget.), és javasolom képviselőtársaimnak a zárszámadás elfogadását.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  112  Következő    Ülésnap adatai