Készült: 2024.09.21.06:13:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

80. ülésnap (2019.07.01.),  193-196. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:23


Felszólalások:   189-192   193-196   197-200      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Gyüre Csaba képviselő úr, a Jobbik képviselője, kérdést kíván feltenni az innovációért és technológiáért felelős miniszternek: „Meddig él vissza a MÁV az emberek türelmével?” címmel. Gyüre Csaba képviselő úré a szó. Parancsoljon!

DR. GYÜRE CSABA (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! Képviselőtársaim! Budapest, Cegléd, Szolnok. Az emberek többségének ezt hallva három csodaszép magyar város jut eszébe, a Budapestre az agglomerációból ingázóknak azonban csak a napi káosz, amelyért valahogy senki sem felelős, ezen a vasútvonalon történik ugyanis országos viszonylatban a legtöbb késés. Rendszeres sajnos, hogy a Ceglédről, Monorról Budapestre utazók, munkába igyekvő dolgozók vagy az iskolába siető tanulók 20-30 percet késnek reggelente, illetve hazafelé, a gyermekeikért iskolába, óvodába zárás előtt odaérni kívánó, kétségbeesett édesanyák idegeskedik végig a visszautat a szintén mindennapos 20-30 perces késések miatt.Mióta a vonalon nyár eleje óta új menetrend van, a káosz hihetetlen mértéket öltött. Napi rendszerességűek a 20-30-60 perces késések az egyébként 36 perces menetidő mellett, továbbá tájékozatlan jegyvizsgálók, egymásnak ellentmondó információkat közvetítő hangosbemondó és folyamatosan lerobbanó mozdonyok, meghibásodó pályaelemek mind keserítik az utasok életét. Mindennapos történet, hogy a monori vasútállomásról a Nyugati pályaudvarra érni több mint egy óra, majd hazafelé ugyanígy, tehát napi szinten legalább egy órát elvesz az ingázók életéből a MÁV. Ez évente legalább 200 munkaórát, tehát több mint egyhavi munkaidőt jelent egy embernél.

A mindennapos kálvária része a szerelvényeken 40 fokban történő aszalódás, légkondicionálás természetesen nincs, minősíthetetlenül koszosak a mellékhelyiségek, lepusztultak az állomások. A Kőbánya-Kispest állomáson leszakadt a lépcső, beázik a Nyugati pályaudvar, a panaszlevelek sorozatosak, elhárítják őket, felelős nincs, a vasút műszaki állapotára visszamutogató mentegetőzések csak tovább rontanak a helyzeten. Hab a tortán, hogy egy Nyugatiból induló szerelvény pár száz méter megtétele után a múltkor a rajta lévő utasokkal együtt megállt a senki földjén, embereket ott hagyva, mozdonyvezető és kalauz nélkül.

Tisztelt Államtitkár Úr! Meddig él még vissza a MÁV az emberek türelmével? Miért kell a nemzetgazdaságot egy állami vállalatnak megkárosítani azzal, hogy az emberek nem jutnak el a MÁV hibájából a munkahelyükre? Milyen intézkedés várható az önök részéről, vagy pedig elegendőnek tartják azt, hogy a MÁV vezetői kiemelt milliós fizetéseket és prémiumot kapnak? (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A választ Cseresnyés Péter államtitkár úr fogja megadni. Parancsoljon, államtitkár úr!

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Ha a „káosz”, illetve a „sírjunk vagy nevessünk” fogalmakat használjuk, akkor sokkal inkább önökről, pontosabban a 2018 áprilisa óta tartó teljesítményükről vagy kudarcsorozatról kell mondani valamit, semmint az államvasutak állapotáról. (Felzúdulás a Jobbik soraiban.) Míg önök elvesztették a választóik jelentős részét, addig a MÁV a legforgalmasabb tíz vonalán 2,8 millióval több utast szállított 2018-ban, mint egy évvel korábban. Tehát ez azt jelenti, hogy a bizalom nőtt a vasút iránt, a MÁV iránt.A Budapest-Cegléd-Szolnok vonal az egyik legforgalmasabb hazai vonal, ezért működtetésére kiemelt figyelmet fordít, mozgósít a MÁV. A vonalon előforduló késések fő oka a Nyugati pályaudvar és Kőbánya-Kispest között évtizedek óta elmaradt felújítás; évtizedek óta, szeretném hangsúlyozni, nem az elmúlt évek alapján. A teljes körű felújítással kapcsolatos kérdések természetesen napirenden vannak, ugyanakkor, amíg az M3-as metró felújítása zajlik, az semmiképpen nem kezdődhet meg, mert a vasútvonal fontos terelőútvonal a metró utasai számára.

Ennél gyorsabban hoz majd igen komoly fejlődést az e vonalon közlekedők számára az emeletes motorvonatok forgalomba állása. Ezek a szerelvények 600 férőhelyes kapacitásukkal jelentősen mérsékelni tudják a zsúfoltságot. Megbízhatóságuk és menetdinamikai tulajdonságaik miatt a közlekedés menetrendszerűségét is erősíteni fogják, emellett pedig a klimatizáltságuk révén is javítani fogják az utazás színvonalát.

Tisztelt Képviselő Úr! Talán elmulasztotta figyelni az elmúlt hetek híradásait, ezért felhívnám a figyelmét, hogy az új emeletes szerelvények vizsgált lehetséges 12 útvonalából az egyetlen szűk keresztmetszet a Kis-Gellért-hegyi alagút. Az én földrajzi ismereteim szerint, de lehet, hogy tévedek, és önnek más ismeretei vannak, ez pedig nem a Budapest-Cegléd-Szolnok útvonalon van, úgyhogy az ön által nevetségesnek titulált mondat nem állja meg a helyét. Köszönöm a figyelmüket.




Felszólalások:   189-192   193-196   197-200      Ülésnap adatai