Készült: 2024.09.21.21:27:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

117. ülésnap (2011.10.10.),  9-12. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:31


Felszólalások:   5-8   9-12   13-16      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Ház! Most Apáti István képviselő úr következik, a Jobbik részéről: "Hol a határ?" címmel tartja meg napirend előtti hozzászólását. Parancsoljon!

DR. APÁTI ISTVÁN (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Ma Magyarországon a közbiztonság tragikus állapotban van, a rendőrségi jelentésekből és a különféle statisztikákból egyértelműen megállapítható, hogy az élet és a vagyon elleni bűncselekmények száma egyre növekszik, és egyre gyakrabban követik el ezeket a bűncselekményeket fiatalkorú vagy gyermekkorú személyek. Egyértelmű tehát, hogy az egyre terjedő, egyre növekvő fiatalkorú és gyermekkorú bűnözéssel összefüggésben hatékony lépéseket kell tennünk.

Ennek érdekében a Jobbik Magyarországért Mozgalom a Btk. módosítása céljából törvényjavaslatot nyújtott be, amelyben kérjük a büntethetőségi korhatár leszállítását. A javaslat értelmében a büntethetőségi korhatárt a jelenlegi 14.-ről a 12. életévre kívánjuk lecsökkenteni, és a javaslat hatálybalépésétől kezdődően minden 12 és 18 év közötti személy minősülne fiatalkorúnak. A javaslatot alátámasztják tehát a bűnözésben tapasztalható tendenciák, ezen kívül számos nemzetközi joggyakorlatból vett példa, miniszterelnöki kijelentés, miniszterelnöki ígéret és egy országos választási bizottsági döntés is.

Mielőtt még ezekre rátérnék, engedjék meg nekem, hogy néhány jogesetet felvázoljak. A múlt héten Nádudvaron egy 82 éves idős nénit két 13 éves, jól körülírható beszédstílusú, öltözködési stílusú és egyéb jól körülírható sajátosságokkal rendelkező személy súlyosan bántalmazott, kirabolták az idős nénit, elvették tőle mobiltelefonját, asztali óráját, egy husánggal megütötték, azt követően pedig a gereblye nyelét eltörték a hátán. A nénit a debreceni Kenézy Kórházba sokkos állapotban szállították, ahol bordatöréssel jelenleg is kezelik. Ezek az elkövetők nem tudták, hogy hol a határ, jól tudták ugyanakkor azt, hogy tettüknek semmilyen súlyos következménye nem lesz. Ugyanakkor ismerünk egyéb példákat is, konkrétan az emberi jogok őshazájának tartott Egyesült Államokból, ahol a floridai bíróság nemrég életfogytiglani börtönbüntetésre ítélt egy 12 éves fiút, saját testvérének brutális kegyetlenséggel történő meggyilkolása miatt.

Ez a két jogeset időben és térben rendkívül távol van egymástól, ugyanakkor az is látható, hogy egyik elkövető sem tudta, hogy hol a határ, csak az egyik helyen semmilyen következménnyel nem járt ez a cselekmény, a másik helyen pedig a jogrendszer egyik legsúlyosabb büntetését vonta maga után.

Ezen túlmenően azt is láthatjuk, ha megnézzük néhány európai és számos Európán kívüli ország joggyakorlatát, hogy a büntethetőségi korhatárt a legtöbb helyen a 10. és 12. életév között húzzák meg. Tehát a Jobbik ezen javaslata semmiképpen nem minősíthető túlzónak. Sőt Norvégiában és Svájcban már a 10. életévüket betöltött elkövetőkkel szemben is indítható büntetőeljárás.

Ráadásul ennek az évnek az elején Orbán Viktor miniszterelnök úr is tett olyan értelmű kijelentést, amelyből azt a következtetést lehetett levonni, hogy a Fidesz-KDNP-kormány áttekinti ezt a kérdést, és hajlandóak a büntethetőségi korhatár jelentős csökkentésére. Ráadásul az Országos Választási Bizottság döntése alapján országos népszavazás kiírása céljából jelenleg is aláírásgyűjtés zajlik Magyarországon. Több milliárd forintot takaríthatna meg az Országgyűlés megfelelő jogalkotással ennek az országnak és ennek a nyomorult helyzetben lévő költségvetésnek akkor, ha elvégeznénk azt a munkát, amiért a választóink ideküldtek minket, és nem bocsátanánk országos népszavazásra azt a kérdést, amit mi magunk is megfelelőképpen meg tudunk oldani.

Semmiképpen sem szeretnénk azt a hamis látszatot kelteni, illetőleg el akarjuk kerülni azokat a viszonválaszokat, hogy na lám, a Jobbik már a 14 év alatti személyeket is börtönbe szeretné zárni. Erről szó nincsen. Természetesen arányos büntetést kell kiszabni, és differenciálni kell az elkövetett cselekmény súlya szerint, és természetesen nem az elkövető egyéb sajátosságai szerint.

(13.30)

De ennek megfelelően nyilvánvalóan különbséget kell tenni vagyon elleni bűncselekmények és súlyos, élet elleni bűncselekmények között. De ha szükség van rá, akkor azonnal is ki lehet szabni szabadságvesztés büntetést, amely nem jelenti ennek a szükségszerűségét, hiszen a magyar büntetőjog ismer több fő büntetési nemet, tisztában vagyunk a mellékbüntetésekkel és az intézkedésekkel.

A javaslattal pusztán azt szeretnénk elérni, hogy a büntetőjog hatókörét kiterjesszük a 12. és 18. életév közötti személyekre is, hiszen a saját tapasztalatomból is tudom, hogy a rendelkezésre álló gyámhatósági eszközök vagy hiányoznak, vagy a rendelkezésre állók egyenesen gyengék és elégtelenek, teljes mértékben hatástalanok ezen elkövetői körrel szemben.

Tegyük fel magunknak, tisztelt hölgyeim és uraim, azt a kérdést, hogy milyen kormány (Zaj. - Az elnök csenget.) és milyen parlament az, amely hagyja az idős, magatehetetlen, önmaguk megvédésére képtelen emberek lemészárlását, milyen kormány, milyen parlament az, amely nem tesz ez ellen megfelelő lépéseket; ahogyan egy rossz focista anélkül jegyet váltana, hogy közelről nézze a meccset, vagy a rossz politikus közelről szemlélje a társadalmi eseményeket anélkül, hogy kívánna változtatni ezeken.

Tegyünk végre rendet! Mondjuk ki végre, és tegyünk annak érdekében, hogy a bűnözők korának vége, eljött a tisztességes emberek ideje, tanulja meg mindenki végre, hogy hol a határ!

Köszönöm. (Taps a Jobbik padsoraiban.)

ELNÖK: A kormány nevében Rétvári Bence államtitkár úr fog válaszolni.

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Valóban, ez a kormány immár másfél éve azon munkálkodik, hogy a közbiztonságot megerősítse, és a rend országa legyünk. Ön is láthatja, hogy 1000-1500 rendőr teszi le ünnepélyes keretek között az esküjét a Hősök terén vagy máshol, pontosan azért, hogy a rendőrség tekintélyét mi is vissza tudjuk állítani.

Mondott itt különféle példákat, de talán ön is utalt rá, hogy mindig nagyon vigyázni kell azzal, hogy milyen nemzetközi példákat hozunk. Az Egyesült Államokban a lakosság 1 százaléka börtönben ül. Magyarországon ez ennél jóval alacsonyabb arány, tehát nagyon kell vigyáznunk arra, hogy pontosan ki, hol, milyen párhuzamokat hoz. Az USA büntetőjoga egy nagyon szigorú büntetőjog, pontosan azért, mert sok helyen akár az ügyészeket is választják, és az ügyészek a választási programjukban minél nagyobb fokú elzárási arányt igyekeznek garantálni az állampolgároknak. Ez generál ott egy nagyon szigorú büntetőpolitikát, ez generálja azt, hogy 1 százaléka a lakosságnak ott börtönben ül. Magyarországon vagy az európai kontinensen másfajta szabályok vannak.

Ön azt mondta, hogy megugrott a 14 év alattiak által elkövetett bűncselekmények aránya. Nem tudom, hogy ön pontosan miből veszi ezt az érzetét. Nyilvánvalóan ön is, én is, amikor vidéken járunk, találkozunk tényleg megdöbbentő esetekkel, egy-egy esettel, és nyilvánvalóan, ha valaki a kereskedelmi tévék híradóit nézi, akkor szintén hasonló érzete lehet. De ha a valós büntetőhatósági, ügyészségi, bűnügyi statisztikákat megnézzük, akkor nem tudunk kimutatni ilyesfajta növekedést, mint amire ön célzott.

A 14 év alatti népességnél a büntetendő cselekmények elkövetése 0,25 százalék, míg a 14-17 év közöttieknél 2,25 százalék. Tehát ilyesfajta kiugróan magas arányt nem tudunk mondani. Sőt, ha megnézzük 2005 és 2010 között, összehasonlítjuk ezeket a számokat, akkor azt látjuk, hogy a 14 évüket be nem töltöttek által elkövetett bűncselekmények száma vissza is esett, hiszen 3800 főről 2800 főre esett vissza. Ez nem azt jelenti, hogy ezzel a kérdéssel nem kell foglalkozni, csak a képviselő úrnak azt az alapállását, miszerint óriási növekedés található ezekben a statisztikákban, szeretném cáfolni. Ettől függetlenül ezzel a 2800 esettel is foglalkoznunk kell, de minden más bűncselekménnyel is.

Ön itt a rendet, a törvényesség betartását követeli meg a kormányzattól teljes joggal és mértékkel, csak akkor lett volna a Jobbik frakciójában együttműködés a szabálysértési törvény módosítása kapcsán, amikor az elzárás lehetőségét megadtuk múlt nyáron (Közbeszólások a Jobbik soraiból: Salátatörvény! - Dr. Gaudi-Nagy Tamás: A Gárdával összefüggésben!), ha megadták volna a sporthuliganizmushoz a támogatásukat (Zaj. - Az elnök csenget.), ha ezeket a törvényjavaslatokat támogatták volna, és nemcsak a 14 év alattiakra koncentráltak volna, hanem a 14 év fölöttiekre is, akkor számomra hitelesebb lett volna a Jobbiknak ez iránt a szigorú büntetőpolitika és a rend iránti vágya, ha ezt valóban meg is tették volna.

Ettől függetlenül, mivel a szegénység sokszor a közbiztonság romlását is magával hozza, a kormány igyekszik ebben az évben minél inkább elébe menni ennek, hiszen a közbiztonság egy kiemelt nemzeti ügy a következő időszakban, ezért ennek egy megerősített intézményrendszere van, nemcsak azzal a 3 ezer rendőrrel, akiről már szót ejtettem, de ennek egészen a kommunikációs szintig külön szóvivő kinevezésével is igyekszünk hangot adni, hogy a kormányzat minden téren igyekszik a rendőrséget megerősíteni, és a szigorú büntetőpolitikáját, amit önök itt a parlamentben is láthattak, igyekszik végrehajtani minden rendelkezésére álló eszközzel.

Ami a konkrét kérdésének a dogmatikai hátterét érinti, tehát most pontosan 14 év, 12 év, melyik legyen a büntethetőségi korhatár, ön is mondta, ebben szórt mind az európai joggyakorlat, a világon pedig még inkább. Egy ilyesfajta döntésnél semmiképpen sem prekoncepcióval kell odaállni, ha valaki egy vidéki fórumán ilyen emberekkel találkozik, akkor rögtön az összes fiatalra ilyesfajta szigorúbb nemcsak intézkedést, hanem büntetést is javasol kiróni. Sem elvetni, sem egyértelműen támogatni az első pillanatban szerintem nem szabad, hanem körül kell járni, hiszen nagyon sok esetben ez a gyerek nem önmagától találja ki ezt a bűnöző életmódot, az ő felelőssége sokkal kevésbé könnyen állapítható meg, mint egy 28 évesé vagy egy 58 évesé adott esetben. Sokszor ezt a szüleitől tanulja el. Lehet, hogy nem az a legmegfelelőbb intézkedés abban az esetben, ha ugyanúgy büntetjük. Lehet, hogy a családi környezeté legalább akkora felelősség az ő bűnöző életformájából, mint ami az ő személyi felelőssége.

Éppen ezért akkor, amikor ilyesfajta vitákat elindítunk, szerintem semmiképpen sem egyedi sajtóhírek alapján, semmiféleképpen nem az érzelmekre apellálva kell megtenni, hanem végig kell hogy gondoljuk, hogy mennyi az illető egyéni személyi felelőssége, és mennyi a családi környezetének a felelőssége, és így tudjuk megállapítani, hogy ezt a kérdést egyáltalán szállítsuk lejjebb, a büntethetőségi korhatárt megnyitjuk-e vagy sem.

Mi egy normális szakmai, nemzetközi kitekintésen, nemzetközi példákon alapuló párbeszédre nyitottak vagyunk, meglepő számomra pont a Jobbiktól, hogy itt az Európai Unióra és európai példákra hivatkozott ebben az esetben, de természetesen egy ilyen vitára mindig nyitottak leszünk. Csak azt kérem, hogy (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)ne érzelmek alapján, hanem körültekintően tekintsünk erre a kérdésre.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   5-8   9-12   13-16      Ülésnap adatai