Felszólalás adatai
98. ülésnap (1999.11.09.), 275-285. felszólalás | |
---|---|
Felszólalás oka | Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása |
Felszólalás ideje | 5:50
|
Felszólalások: 269-275 275-285 285-291 Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
ELNÖK: Az interpelláló képviselő úr nem fogadta el az államtitkár válaszát. Kérdezem az Országgyűlést, elfogadja-e. (Szavazás.)
Megállapítom, hogy az Országgyűlés 168 igen szavazattal, 86 nem ellenében, 5 tartózkodással az államtitkár válaszát elfogadta.
Tisztelt Országgyűlés! Áttérünk a kérdések megvitatására. (Számos képviselő elhagyja az üléstermet. - Folyamatos, általános zaj.)
Tisztelt Országgyűlés! Tóth András, az MSZP képviselője, kérdést kíván feltenni a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszternek: "Mit kíván tenni az M1-es autópálya fizetővé tétele miatt a megyénk közútjain megnövekvő személy- és teherforgalom káros hatásainak csökkentése érdekében?" címmel.
Tóth András képviselő urat illeti a szó. (Zaj.)
TÓTH ANDRÁS (MSZP; Komárom-Esztergom megyei lista): Tisztelt Államtitkár Úr! Amióta bejelentették, illetve a kormány 2117/99. számú határozatában megjelent, hogy 2000. január 2-ától az M1-es autópálya Győr és Budapest közötti szakaszát is fizetővé teszik, Komárom-Esztergom megye e döntéssel érintett településeiről állampolgárok sokasága, köztük több önkormányzati vezető keresett meg, kifejezve félelmét és aggodalmát. (Zaj.)
Elnök úr, szeretném kérni, hogy innen a környékemről a beszélgető képviselőket küldje ki, mert nem hallom a saját szavamat.
ELNÖK: Kérem, hallgassák figyelemmel a kérdésfeltevést!
TÓTH ANDRÁS (MSZP; Komárom-Esztergom megyei lista): Tudjuk, hogy az autópályadíj bevezetését követően a kormányrendelet egy évet biztosít a döntés hatásainak számbavételére, intézkedési terv elkészítésére, a végleges döntésre. Az érintett településeken élők nap mint nap tapasztalják, hogy a közúthálózatnak az a része, amelyre a díjfizetés miatt a pályáról leszoruló forgalom terelődik, már ma is telített, a forgalom az elviselhetőség határán van. Az itt élők számára ez az egy év igen keserves és hosszú lesz.
A Vértesszőlőst, Tatát, Komáromot és Almásfüzitőt elkerülő útszakaszok politikai és szakmai egyetértéssel bekerültek az elfogadott megyei területfejlesztési koncepcióba, valamint szerepelnek a regionális tervekben is. Az elkerülő utak megépítése tehát a jelenlegi helyzetben is szükséges, a forgalom ezt a mai körülmények között is indokolja. Ha 2000. január 2-án az M1-es fizetővé válik, az autópályáról leszoruló teher- és személyforgalom megyénk alacsonyabb rendű, egyébként nem jó állapotú útjaira terelődik. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Különösen az 1-es út válik eddigi tapasztalataink szerint elviselhetetlen mértékben zsúfolttá.
ELNÖK: Képviselő úr, letelt a rendelkezésre álló idő.
TÓTH ANDRÁS (MSZP; Komárom-Esztergom megyei lista): Elnézést kérek, elnök úr, olyan zajban voltam, szeretném a kérdést föltenni.
ELNÖK: Kérem, a kérdést tegye föl!
TÓTH ANDRÁS (MSZP; Komárom-Esztergom megyei lista): Mit kíván tenni a minisztérium, miniszter úr, illetve államtitkár úr a környezeti károk, különösen a levegőszennyezés elkerüléséért, az utak mentén fekvő családi házak megóvásának érdekében, s mit a belterületi forgalom növekedésével együtt járó balesetek megelőzéséért?
Várom válaszát. (Taps az MSZP és az SZDSZ soraiban.)
ELNÖK: A kérdésre Manninger Jenő államtitkár úr válaszol. Megadom a szót.
MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Mint ma már említésre került, az M1-es autópályán bevezetett matricás rendszer összességében lényegesen kedvezőbb a használók és az autópálya menti települések számára is, mint a korábbi kormányzat által megvalósított díjrendszerek. Ugyanakkor egy bizonyos mértékű elterelődés, egy nagyon szűk leterelődés az autópályáról elképzelhető. El kell mondani, hangsúlyozni kell - és arra kérem a képviselő urat is, hogy ezt közvetítse -, hogy nem lesz akkora leterelődés, mint volt az M5-ös autópályáról, ahol valóban a településekre rázúdult a forgalom, elviselhetetlen károsodásokat okozott.
De vizsgáljuk evvel együtt az érintett településekre várható környezeti terheléseket, a zaj-, rezgés- és levegőszennyezési hatásokat, és természetesen a tapasztalatokat elemezve - a költségeket az út-híd célcsoport fenntartás-fejlesztés jogcímének keretéből biztosítva - a szükséges teendőket megtesszük, ezek zajvédő falak esetlegesen, épületek passzív zajvédelme és a forgalomcsillapítást szolgáló technikai eszközök. Sajnos a jelenlegi jelentős forgalom, amely ezeken a településeken átmegy, nem az autópályáknak köszönhető, így azoknak a megszüntetése és az elkerülő utak építése csak később jöhet sorba, mint ahogy a korábbi években sem szerepeltek a tervekben ilyen elkerülő utak.
Kérem mindazonáltal, hogy nyugtassa meg a települések lakóit és az önkormányzatokat, és az egyeztetés és a tájékoztatás után a szükséges intézkedéseket megtesszük. Köszönöm szépen. Válaszomat elfogadni szíveskedjék.
ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Boda Ilona, a Független Kisgazdapárt képviselője, kérdést kíván feltenni a pénzügyminiszternek: "Még egyszer a Realbank-ügyben. Milyen lehetőséget lát arra a miniszter úr, hogy a Realbank kisrészvényesei végül is hozzájussanak a pénzükhöz?" címmel.
A képviselő asszonyt illeti a szó.
Felszólalások: 269-275 275-285 285-291 Ülésnap adatai