Készült: 2024.04.26.08:11:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

94. ülésnap (1999.10.20.),  363-367. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 9:40


Felszólalások:   172-363   363-367   367-371      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Miután Balczó Zoltán jelezte, hogy nem kíván további véleményt kifejteni a költségvetés kapcsán, másnak pedig már nincs erre lehetősége, ezért a költségvetés általános vitáját elnapolom, a folytatására holnap reggel 8 órai kezdettel kerül sor.

A mai napon is a napirend utáni felszólalásokra kerül még sor, egészen pontosan kettőre. Elsőként megadom a szót Vincze László képviselő úrnak, Független Kisgazdapárt, ötperces időkeretben.

 

(23.00)

VINCZE LÁSZLÓ (FKGP): Tisztelt Ház! Reménykedtem, hogy Bauer képviselőtársam meghallgatja napirend utáni hozzászólásunkat. Ez nem történt meg (Bauer Tamás visszamegy az ülésterembe - Derültség.), de örülök annak, hogy a kormánypártok soraiból itt vannak. Két államtitkár úr is kíváncsi a helyi jellegű felvetésemre, mely a régiónkat érinti.

Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Felkészülés a tiszai közlekedésre - a Csongrád-Csépa közötti térségi révátkelőhely kapcsán mondom el napirend utáni felszólalásomat, és kérném, hogy ebben hallgassanak türelemmel.

Csongrád és a Tisza bal partja között átlagos vízállás esetén kora tavasztól késő őszig pontonhídon lehet közlekedni. Közel 15 település és vonzáskörzetének forgalma nyári csúcsidőszakban elérte már a napi ezres-kétezres járműforgalmat is. Novembertől márciusig, ha a Tisza a medrében van, motoros hajó által vontatott köteles komp biztosítja az átkelést. Ezen a kompon személygépkocsikon kívül a teherjárművek, a traktorok közlekedése is lehetséges.

Magas vízállás esetén, amikor a Tisza hullámterére kiönt, a gyalogos és kerékpáros közlekedést egy nagyteljesítményű dereglyével oldották meg ez idáig. Nyári időszakban egy úgynevezett pontonhídon bonyolódik a közlekedés. Mostanára a technikai eszközök részben üzemképtelen állapotban vannak, maga a komp is felújításra szorul. Az ország más területén is üzemelnek kompok, elképzelhető, hogy van olyan hely, ahol nélkülözhető lenne a komp, de valamilyen módon a műszaki állapota mégis jobb, mint a miénk, kicserélhető lenne. A technika jórészt leromlott állapotban van, melynek felújításának megkezdése mindenképpen központi költségvetésből oldható meg elsősorban.

A pontonhíd a század eleje óta folyamatosan üzemel, lassan nemzeti értéknek számít az országban, hiszen turisztikai látványosság is, sokan megállnak fényképezni, filmezni. Vélhetően Szarvas-Kunszentmárton irányából Csongrádon át Ópusztaszerre, a Nemzeti Emlékparkba sokan látogatnak a 451 9-es útvonalán a millennium évében. Nagyon fontos személy- és kisteherforgalom biztosítását jelenti ez az átkelő.

Gazdasági kérdés a hídüzem fenntartása, mely felállításától kezdve a közútnak a részét képezte. A Tisza másik oldalán jó termőképességű mezőgazdasági területek találhatóak, ahonnan a gabonát közel 80 kilométeres kerülővel viszik a csongrádi malomba és raktárakba. Fontos dolog a csongrádi ipari parkba betelepült és betelepülendő létesítmények megközelítése - AVEX elektronikai üzem, EFEM Hungary mezőgazdasági beruházás -, együtt nagy munkaerő-felvevő piacot jelent a térségnek. Jó közlekedés esetén a Tisza másik oldaláról jönnének a képzett és alkalmas munkavállalók. Az ügy kapcsán megkerestem Manninger államtitkár urat, Katona miniszter urat, volt látogatni mindkettejük a térségben. Erőfeszítésemet az üggyel kapcsolatosan már több mint 15 hónapja teszem.

Még egy pluszinformáció, hogy a dél-alföldi régióhoz szeretne csatlakozni a Tisza bal partján lévő 15 település, mely települések Szolnok megye részei. Így stratégiai szempontból még jobban felértékelődik a révátkelőhely és a hajóhíd sorsa. Távlatilag nyilván több év múlva jöhet számításba egy esetleges fix híd megépítése, de addig is a mostani pontonhíd felújítására komoly pénzeszközt lehetne biztosítani, melyet esetleg kétéves ütemben is rá lehetne az ottani berendezésekre, eszközökre költeni. A komp cseréjét meg lehetne oldani, nemcsak a javításban, hanem a cserében is lehetne gondolkozni.

Mi ezeket a gondolatokat a regionális tervekben is megjelenítettük. Bízom az itt lévő államtitkár úr és az itt nem lévő miniszter úr hatékony segítségében.

Az én olvasatomban a révátkelőhelyek költségsorán 200 millió forint szerepel. Tulajdonképpen egy első ütemnek megfelelne ennek a pénzeszköznek a fele is. Tudomásom szerint az országban a Tiszán még egy helyen van ilyen hasonló révátkelő.

Bízom szíves intézkedésében, és várom megtisztelő válaszát az államtitkár úrnak. Köszönöm a türelmüket. (Taps az FKGP, a Fidesz és az SZDSZ soraiban.)

ELNÖK: A kormány nevében Manninger Jenő államtitkár úr kíván válaszolni az elhangzottakra.

MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Engedje meg, hogy az álláspontunkat, a pillanatnyi helyzetet röviden ismertessem.

Ez a térségi átkelő a Tisza-Körös-zug megközelítését érinti, ahol a lakosság nem olyan nagy, néhány család él, azonban az itt lévő földtulajdonokat a pontonhídon keresztül lehet megközelíteni, amely az átkelési forgalomnak a 90 százalékát is kiteszi. A hídon nincs nagyon nagy forgalom, alig éri el az országos átlag 10 százalékát, de ezzel együtt nyilván nagyon fontos az ott lakóknak és a környéken élőknek.

Ahogy a képviselő úr is említette, a pontonhíd elöregedett, fenntartása nagyon költségigényes, jelenlegi műszaki állapota miatt is szükségessé vált az átkelés további lehetőségeinek vizsgálata. Megvizsgáltuk a felújítás költségeit is, megállapítottuk, hogy az előző években valóban nem költöttek eleget, ugyanakkor a felújítása sokba kerülne.

A szakértői vizsgálatok azt mutatják ki, hogy a leginkább szóba jöhető műszaki megoldás egy víz alatti kötélvezetésű kompüzem, amely elfogadható szolgáltatási szintet nyújt és a fenntartási költsége alacsony. Ez a komp megfelelő teherbírású, 70 tonnás, a nyári forgalmat is biztonságosan lebonyolíthatja, emellett nincs szükség a pontonhíd üzemeltetésére.

Tudjuk azt is, hisz valóban, ahogy a képviselő úr említette, mind a miniszter úr, mind jómagam jártunk a helyszínen és megvizsgáltuk a helyzetet, személyesen is tárgyalva a lehető megoldásokról, megvizsgáltuk azt is, hogy esetleg olyan pontonhidak, amelyeket ott felvetettek, amelyeket máshol tárolnak, máshol készletnek számítanak, felhasználhatók-e itt. Sajnos ezek nem használhatók fel ezen a helyen. Így tehát egyelőre nem tudtuk azt biztosítani, hogy a pontonhidat felújítsuk, és a legjobb megoldásnak továbbra is a komp látszik, erről folynak a tárgyalások az érintett önkormányzattal.

Tudjuk azt is, hogy ez ellen elsősorban azért tiltakozik az önkormányzat, hisz ez esetben, ha az országos gyakorlat érvényesülne, akkor a komp üzemeltetési költségeit az önkormányzatnak kellene viselni. Én bízom abban, hogy a további tárgyalások eredményre vezetnek, és végül is megnyugtató megoldás születik, de kérem a képviselő urat, hogy fogadja el azt, hogy azért elsősorban a nagy átkelésű helyeken kell a rendkívül lepusztult hidakat helyreállítani és hidat építeni. Itt átmeneti megoldást kell választani.

És az a 200 millió forint, amelyet a képviselő úr említett, az egész országra vonatkozik, és abból kell az összes helyen a kompot üzemeltetni, a révátkelőhelyeket modernizálni, korszerűsíteni. Tehát ennek arányában tudunk az adott helyre pénzt fordítani.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiban.)

ELNÖK: Szintén napirend utáni felszólalásra jelentkezett Kékkői Zoltán képviselő úr, Független Kisgazdapárt. Megadom a szót, szintén ötperces időkeretben.




Felszólalások:   172-363   363-367   367-371      Ülésnap adatai