Készült: 2024.09.21.18:29:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

43. ülésnap (1998.12.15.),  192-198. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 6:22


Felszólalások:   182-192   192-198   198-204      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter úr. Németh Zsolt úr, az MDF képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszternek: "Megkezdődhet-e a jövő tavasszal a magyar-szlovén vasútvonal kivitelezése?" címmel. A miniszter úr távollétében, amennyiben a képviselő úr elfogadja, az államtitkár úr fog válaszolni. Elfogadja? (Németh Zsolt: Igen.) Ebben az esetben a képviselő urat illeti a szó.

NÉMETH ZSOLT (MDF): Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Hazánknak a környező országok közül egyedül Szlovéniával nincs közvetlen vasúti kapcsolata. A két ország közötti vasútforgalom jelenleg Horvátországon keresztül bonyolódik le. Az 1907-ben átadott Körmend-Zalalövő-Muraszombat közötti vasútvonal csonkolása a trianoni békediktátumot követően, 1918-ban következett be, mikor is határforgalmi szerepe megszűnt. A magyarországi szakaszon, Zalalövő és Bajánsenye között azonban 1980-ig ellátta az Őrség falvait összefogó, felfűző funkcióját.

Az önálló Szlovén Köztársaság létrejöttével határozott igényként jelent meg a Magyarországgal való közvetlen vasúti összeköttetés kiépítése. A miniszterelnökök közti, 1995. szeptemberi tárgyalások óta elkészültek a hazai tervek, a beruházás kivitelezésére három tendert már kiírtak, a viadukt és az alagút építésére, valamint a földmunkára vonatkozót még az idén elbírálják. A tervezett nyomvonalon befejeződött a régészeti leletek feltárása, elmentése, s a nedves láprét, ősgyep áttelepítése is megtörtént. A kivitelezés reményeink szerint jövő tavasszal elkezdődik.

A mai áron számolva 26 milliárd forint értékű beruházás fedezetét részben a magyar költségvetés, valamint a Phare-CBC-program biztosítja, de legnagyobb hányada német bankhitelből kerül finanszírozásra. A beruházási hitelek elbírálásához azonban elengedhetetlen annak ismerete, hogy hol tart a szlovén oldalon a vasútépítés előkészítése.

Kérdezem az államtitkár urat:

A szlovén szakaszra vonatkozólag is elkészültek-e a kiviteli tervek, kiírták-e a tendereket? Milyen garanciák vannak a beruházás finanszírozására? Ismert-e a vasút forgalomba helyezésének Szlovéniával egyeztetett végleges időpontja? Ennek rögzítése nemcsak a lakosság tájékoztatása miatt lényeges, de feltétele a szükséges bankhitelek elbírálásának, s így a jövő évi tavaszi munkakezdésnek is.

Köszönöm. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. A képviselő úr kérdésére Manninger Jenő politikai államtitkár úr válaszol. Államtitkár úr, önt illeti a szó.

MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Engedje meg, hogy rögtön a címbeli kérdésére válaszoljak, hogy megkezdődhet-e a jövő tavasszal a magyar-szlovén vasútvonal kivitelezése. Erre azt tudom válaszolni, hogy igen, valóban megkezdődhet ennek a rendkívül fontos vasútvonalnak a kivitelezése, hiszen többek között így egy vonzó és versenyképes tranzitlehetőség jön létre az adriai kikötőkhöz.

Amint azt a képviselő úr is említette, magyar részről - a környezetvédelmi és hatósági egyeztetések után - elkészültek az engedélyezési tervek, és mára a vasútépítés valamennyi létesítményére megkaptuk a szükséges engedélyeket.

Az előkészítő munkákat költségvetési pénzekből kellett fedezni, a beruházási munkák további szakaszát az állami hozzájáruláson kívül német hitelből és az ön által is említett Phare-segélyből finanszírozzuk. Némi késéssel ugyan, de megkaptuk a szlovén fél hivatalos igazolását arról, hogy az ő oldalukon is rendezett a finanszírozás.

A legfontosabb kivitelezési tendereket várhatóan decemberben írjuk ki. Márciusra tervezzük a pályázatok elbírálásának befejezését, jövő tavasszal tehát valóban megindulhatnak a kivitelezési munkák. A szlovén féllel folytatott egyeztetések szerint a vasútvonal megépítését 2000-re tervezzük. A beruházás befejezésének pontos határidejét azonban csak a győztes ajánlatok ismeretében tudjuk meghatározni.

Remélem tehát, hogy az új évezred küszöbén megvalósulhat az a régóta várt magyar-szlovén vasútvonal, amely hazánk külkereskedelmének fejlesztésében és az 5. számú európai korridor megteremtésében kiemelkedően fontos szerepet tölt be.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Viszontválaszra megadom a lehetőséget a képviselő úrnak. Képviselő úr, önt illeti a szó.

NÉMETH ZSOLT (MDF): Köszönöm államtitkár úr megnyugtató válaszát, hiszen mindamellett, hogy a végleges időpont nem ismert, az világosan látszik, hogy jövő tavasszal a kivitelezés megkezdésének semmilyen akadálya nincsen.

Úgy vélem, ez a válasz megnyugtató mind a beruházásokat lebonyolító cégek, mind a lehetséges kivitelezők számára, de talán a legfontosabb az ott élő emberek, az őrségiek számára.

(15.00)

Hiszen Nyugat-Magyarországon, a legnyugatibb választókerületekben is van elmaradott térség, egyike ezeknek az Őrség, és ehhez a beruházáshoz az ott élők nagy reményeket fűznek, például a most kialakításra kerülő natúrpark-program kapcsán is. Köszönöm még egyszer a válaszát. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Viszontválasz illeti meg az államtitkár urat. (Manninger Jenő nemet int.) Nem kíván ezzel élni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Áttérünk az interpellációkra.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Dr. Szekeres Imre, a Magyar Szocialista Párt képviselője, interpellációt nyújtott be a környezetvédelmi miniszterhez: "Döntésre vár harmincegy község lakossága" címmel. Dr. Szekeres Imre képviselő urat illeti a szó. (Folyamatos zaj.) Képviselőtársaim türelmét kérem!




Felszólalások:   182-192   192-198   198-204      Ülésnap adatai