Készült: 2024.09.19.07:26:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

117. ülésnap (2000.02.08.),  210-215. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 6:27


Felszólalások:   204-209   210-215   216-222      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Molnár Róbert, a Független Kisgazdapárt képviselője, interpellációt nyújtott be a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszterhez: "Zónamentes zóna" címmel. A képviselő urat illeti a szó.

MOLNÁR RÓBERT (FKGP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! A Szeged melletti településeken élők kerestek meg, mivel sérelmezik, hogy a helyi Volán január 1-jétől megszüntette a zónázási kedvezményét, amelynek lényege abban rejlett, hogy a kistelepüléseken élőknek csak a város határáig kellett úgynevezett helyközi bérletet váltaniuk, attól kezdve pedig helyi, városi járatos bérleteikkel utazhattak korlátlanul a város határán belül.

Egyfelől megértem a Volán vezetőinek érvelését, hogy a megnövekedett költségeket nem fedezi a 6 százalékos tarifaemelés, azonban úgy gondolom, hogy a kényszerű üzletpolitikai szempontok mellett figyelembe kell venni egy-egy döntés társadalmi kihatását is. Azt például, hogy a Szeged melletti Deszk, Tiszasziget és Újszentiván viszonylatában a helyközi bérlet 100,4 százalékos árnövekedés után majd 8 ezer forintba kerül, míg Kübekháza viszonylatában 98,7 százalékos árnövekedés majdnem 10 ezer forintos bérletárat eredményez. A diákbérletek esetében körülbelül 40 százalékos az emelkedés.

Tisztelt Államtitkár Úr! Nagy problémát okoz, hogy több munkáltató a jogszabályi rendelkezések ellenére nem hajlandó átvállalni a tarifaemelésből adódó bérletköltségeket, és több esetben ultimátumot intéztek a munkavállalók felé.

 

(15.30)

 

Vagy belenyugszanak abba, hogy nem térítik a helyközi bérleteket, vagy néznek maguknak más munkahelyet.

Tisztelt Államtitkár Úr! A zónamentes zóna alól kivétel Hódmezővásárhely és Algyő, ahol a zónázás mint kedvezmény megmaradt. A Volán illetékesei azzal magyarázzák, hogy az onnan érkező buszok nem a központi pályaudvarra, a Marx térre érkeznek. A valós ok nézetem szerint az, hogy Vásárhely és Szeged között nemcsak a Tisza Volán, hanem egy konkurens vállalkozás is indít menetrendszerű járatokat. Tudom, hogy a kormánynak csekély a mozgástere, de a kiszolgáltatott állampolgárai védelmében szükséges bizonyos lépéseket megtenni, mivel 30 ezer forintos átlagbérből megélni és 10 ezer forintért bérletet vásárolni nem igazán lehet. Gondolom, ezt az érintett Volán is megérti.

Kérdezem államtitkár úrtól, hogy mit kíván tenni a tárcája ebben az ügyben, hogy ne kizárólag a kisembereknek kelljen a terheket magukra vállalniuk. Várom megtisztelő válaszát. (Taps a Független Kisgazdapárt soraiból.)

ELNÖK: Az interpellációra Katona Kálmán közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter helyett Manninger Jenő államtitkár úr válaszol.

MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Mint azt ön is tudja, a '90-ben elfogadott ártörvény a személyszállítás ellátási felelősségét és az ármegállapítási hatásköröket különválasztotta. A helyközi autóbuszok tarifájának hatósági ármegállapítása a közlekedési miniszterhez, a helyi tarifa pedig az önkormányzatokhoz került. Ennek folytán a helyi és a helyközi tarifaszintek az évek során eltérően alakultak. A '90 előtti ármegállapítás szerint a városi bérlet érvényes volt a helyközi járatok közigazgatási határon belüli szakaszain is, azonban a közös bérlethasználat tekintetében a már említett ártörvény új helyzetet teremtett. Ennek ellenére a Tisza Volán ezt a lehetőséget üzletpolitikai megfontolásból hosszú ideig nem alkalmazta, illetve kedvezményként biztosította a helyi bérlet helyközi járatokra is kiterjedő használatát.

A társaság valóban az idei évi tarifaemelés miatt - amely 6 százalék volt, és ennek kapcsán a 6 százalék egy rendkívül alacsony tarifaemelés - döntött úgy, hogy ezt a kedvezményt egyúttal megszünteti. Ez azt jelenti, hogy a helyközi bérletet az utazás teljes hosszára kell megváltani. Ez az intézkedés a Szegedre bejáró utasokat hátrányosan is érintheti, mivel az év elejétől egy vagy két övezettel hosszabb szakaszra megállapított magasabb helyközi bérletárat kell megfizetniük.

Így valóban jogos a képviselő úr azon megállapítása, hogy a lakosság anyagi terheit a munkáltatói támogatás hiányában az áremelés növeli. Erre való tekintettel a Tisza Volán április 1-jétől a bejáró és helyi járati bérletjeggyel is rendelkező utasok részére a helyközi bérlet árából kedvezmény biztosítását tervezi, tehát az amúgy is alacsony mértékű áremelést további kedvezménnyel teszi elviselhetőbbé.

A probléma hosszabb távú megoldását szolgálhatja a Tisza Volán és az önkormányzat közötti megállapodás, amelyre két lehetőség is kínálkozik. Az egyik lehetőség az, hogy az önkormányzat a szolgáltató által hitelesen kimutatott kieső bevételt megtéríti, és ezáltal az üzletpolitikai kedvezmény továbbra is fenntartható lesz. A másik az, hogy több város, így például Ózd, Tatabánya gyakorlatához hasonlóan az önkormányzat a magasabb szolgáltatási színvonallal azonos magasabb árszintű, úgynevezett kombinált autóbuszbérletet létesít, amely szintén lehetővé teszi a közigazgatási határon belül közlekedő helyi és helyközi járatok együttes igénybevételét.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Kérem a válaszom elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Megkérdezem az interpelláló képviselő urat, hogy elfogadja-e a miniszter válaszát.

MOLNÁR RÓBERT (FKGP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Az utóbbi napokban többször beszéltem telefonon az általam nagyra becsült dr. Szeri Istvánnal, a Tisza Volán Rt. vezérigazgatójával, aki részben az érezhető elégedetlenségből, részben az interpellációmban megfogalmazottak alapján arról biztosított, hogy április 1-jétől - mint ahogy azt az államtitkár úr is mondta - a Tisza Volán kedvezményeket vezet be Szeged és a kistelepülések viszonylatában a helyközi bérletekkel kapcsolatosan. Válaszát ennek fényében tudom elfogadni.

Köszönöm. (Taps a Független Kisgazdapárt soraiból.)




Felszólalások:   204-209   210-215   216-222      Ülésnap adatai