Készült: 2024.09.23.01:54:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

106. ülésnap (1999.12.07.),  138-148. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:01


Felszólalások:   136-138   138-148   148-150      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! A képviselő úr nem fogadta el miniszter urat válaszadóként.

Ez esetben, tisztelt képviselőtársaim, Burány Sándor, a Magyar Szocialista Párt képviselője, kérdést kíván feltenni a pénzügyminiszternek: "Kik kaszinózhatnak ma Magyarországon?" címmel. Miniszter úr távollétében, amennyiben a képviselő úr elfogadja, államtitkár úr válaszol. Úgy látom, hogy sem a pénzügyminiszter úr, sem az államtitkár úr nincs jelen, ez esetben képviselő úr kérdésére nem kerülhet sor.

Tisztelt Képviselőtársaim! Takács Imre képviselő úr, a Magyar Szocialista Párt képviselője, kérdést kíván feltenni a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszternek: "A 4. számú főút a járművek vagy a politika útja-e?" címmel.

Amennyiben a képviselő úr elfogadja, úgy a miniszter úr távollétében Manninger Jenő politikai államtitkár úr válaszol. Kérdezem képviselő urat, elfogadja-e... (Dr. Takács Imre: Igen.) Elfogadja. Képviselő urat illeti a szó.

DR. TAKÁCS IMRE (MSZP): Tisztelt Elnök Asszony! Képviselőtársaim! Államtitkár Úr! 1997-ben sok vita után, több törvénymódosító javaslatom alapján a 4. számú főút Hajdúszoboszlót elkerülő szakaszának megépítése a kiemelt jelentőségű beruházások rangjára emelkedett. Az engedélyezési terv elkészült, a szántóföldek felvásárlása megkezdődött. A kormány folyamatosan hangsúlyozza a turizmus fontosságát, ezért érthetetlen, hogy 2000-ben a törvényjavaslat csak 135 millió forintot irányoz elő az útépítésre, holott a beruházási terv alapján 1,1 milliárd forintra van szükség. A 865 millió forintos forrásnövelést jelentő javaslatomat a kormánypárt nem szavazta meg, a másik 425 millió forintos javaslatomról ezután dönt a tisztelt Ház.

Tegnap, amikor indokoltam javaslataimat, Mádi László képviselőtársam bejelentette, hogy Márton Attila 300 millió forintos javaslatát támogatja a kormány. Ennek örülök, azonban annak nem, hogy szokásjoggá vált, hogy a Fidesz-kormány a sok száz MSZP-s jó javaslatot is elutasítja, így az én javaslatomat sem fogadta el. Kérdés, hogy szükség van-e ennek alapján az Országgyűlés munkájára, ha a hasznos javaslatokat is sutba vágják.

A politika a szakmai érveket a kormányváltás után is megkérdőjelezte, akkor is, amikor az egyik kormánypárti képviselő az elkerülő szakasz megépítését déli irányból északi irányba kívánta megvalósítani, késleltetve ezzel a beruházás valóra váltását. Szerencsére ez nem sikerült. Ha 2000-ben csak 435 millió forint áll rendelkezésre a nevezett beruházás érdekében, ez biztosítja-e a beruházás megkezdését, 2001-ben vagy 2002-ben befejeződhet-e a várva várt útépítés (Az elnök a csengőt megkocogtatva jelzi az idő leteltét.), vagy továbbra is a politikai csaták útja marad a világhírű fürdővárost elkerülő útszakasz megépítése, így a gyógyturizmus és Kelet-Magyarország fejlesztése?

ELNÖK: Képviselő Úr! Kérem szépen...

DR. TAKÁCS IMRE (MSZP): A járművek vagy a politika útja lesz-e a 4. számú főút? Köszönöm szépen. (Derültség.)

ELNÖK: Tisztelt Képviselő Úr és valamennyi Képviselőtársam! Kérem, hogy a Házszabályban az azonnali kérdések órájában a kérdés feltevésére az önök rendelkezésére álló két percet legyenek olyan szívesek betartani, ne hozzák kínos helyzetbe az elnököt!

Képviselő úr kérdésére Manninger Jenő politikai államtitkár úr válaszol. Államtitkár úr, önt illeti a szó.

MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A 4. számú főút programszerű fejlesztését és ennek részeként a Hajdúszoboszlót elkerülő út megépítését tárcánk továbbra is a kiemelt fontosságú feladatok között tartja számon. 2000-ben egyébként a 4. számú főúton a Szajol-Törökszentmiklós közötti szakasz négynyomosítását végezzük el, és megkezdődik a Nyíregyháza-Záhony közötti szakasz korszerűsítése. Előkészítjük az abonyi-törökszentmiklósi és a berkeszi elkerülő szakaszok beruházását is.

Ami pedig a 4. számú főút Hajdúszoboszlót elkerülő szakaszának megvalósítását illeti, csak meg tudjuk ismételni képviselő úrnak legutóbbi válaszunkat: az előkészítést a megyei földhivatal állásfoglalása alapján a termőföld védelme érdekében végrehajtott tervmódosítás késleltette. A beruházó az átdolgozott tervekre azonban már megkapta a környezetvédelmi és építési engedélyt. Ez volt az oka annak, hogy ebben az évben erre a célra a tervezett összegből csupán 275 millió forintot tudtunk felhasználni. A fennmaradó mintegy 300 millió forintot pedig 2000-ben tudjuk felhasználni, továbbra is az előirányzott összegen kívül. Ez az oka annak, s nem a képviselők politikai pártállása, hogy a képviselő úr által említett Márton Attila fideszes képviselő javaslatát támogatta a tárca, hisz ez megegyezik a valóság adta lehetőségekkel. Meg kell említenem egyébként, hogy Márton Attila képviselő úrnak volt egy egymilliárd forint körüli javaslata, amit sajnos szintén nem tudtunk támogatni, mert alkalmazkodni kellett a lehetőségekhez.

Ami pedig az elkerülő út vizsgálatát illeti, azt hiszem, az nagyon alapos volt. Bizonyára meg kellett vizsgálni minden változatot, s ez szintén a költségek csökkentése érdekében történt, hisz sajnos az elkerülő út építése több mint hétmilliárd forintba kerülne, így rendkívül nagy összegről van szó, amit ütemezetten tudunk elkészíteni. Behozva a lemaradást, 2002-ben átadható a forgalomnak.

Köszönöm. Kérem válaszom elfogadását. (Taps a Fidesz padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Egyperces viszontválasz illeti meg a képviselő urat. Takács Imre képviselő urat illeti a szó.

DR. TAKÁCS IMRE (MSZP): Tisztelt Államtitkár Úr! Tegnap értesítettek, hogy Hajdúszoboszlón a Fő téren, a 4. számú főúton ismét elütött egy teherautó egy gyalogost, aki meghalt.

Államtitkár Úr! Nemcsak a gyógyturizmus fejlesztése érdekében, amit már oly sokszor bizonyítottam a tisztelt Házban, hanem a hajdúszoboszlói lakosok életének, egészségének védelme miatt is igen fontos az elkerülő útszakasz megépítése. Ezt kormányzati akarattal és nem módosító javaslatokkal kell valóra váltani. Ennek érdekében képviselői esküm alapján, a város lakóival együtt a jövőben is minden lehetséges eszközt felhasználok, hogy minél gyorsabban készüljön el az út.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiban.)

 

(14.10)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Ugyancsak viszontválasz illeti meg az államtitkár urat. Államtitkár úr!

MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselő Úr! Köszönöm szépen a támogatását. Csak meg tudom erősíteni, hogy a képviselők pártállás nélkül támogatják az elkerülő út építését, és a lehetőségek szerint a területbiztosítás megtörténte után mindent megteszünk, hogy az eredeti ütemben épülhessen meg ez az egyébként politikailag pártsemleges út, hisz mi a 4. számú főutat nem a politika útjának tartjuk, mint ahogy azt ön esetleg állította - habár volt olyan, hogy az volt. Mi mindenekelőtt a járművek útjának tartjuk, és a települést elkerülő utakat meg fogjuk építeni. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Bauer Tamás, a Szabad Demokraták Szövetségének képviselője, kérdést kíván feltenni a miniszterelnöknek, "Mire alapozta ön tavaly augusztus 25-ei bejelentését a törvénytelen megfigyelésekről?" címmel. A miniszterelnök úr halaszthatatlan közfeladata ellátása miatt válaszadásra dr. Kövér László tárca nélküli minisztert jelölte ki.

Megkérdezem Bauer Tamás képviselő urat, elfogadja-e a válaszadó személyét, vagy pedig a miniszterelnök úrtól személyesen kéri a választ.




Felszólalások:   136-138   138-148   148-150      Ülésnap adatai