Készült: 2024.09.22.19:29:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

103. ülésnap (1999.11.30.),  304-308. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:47


Felszólalások:   296-304   304-308   308-312      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Kovács Kálmán, az SZDSZ képviselője, kérdést kíván feltenni a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszternek: "Hány kilométer autópálya épült az Orbán-kormány eddigi működése alatt?" címmel.

A képviselő urat illeti a szó.

KOVÁCS KÁLMÁN (SZDSZ): Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Az Orbán-kormány programjának és választási kampányának egyik legkiemelkedőbb pontja és legtöbbet hangoztatott eleme az autópályák gyorsított ütemű megépítése volt. Nem véletlen, hogy az elmúlt másfél esztendő alatt nagyon sokszor került terítékre ez a téma. Az elmúlt másfél év alatt azonban nem az építés, hanem a különböző programok elkészítése és az ígérgetés volt napirenden.

Most, hogy látjuk másfél év után a következő esztendő költségvetési számait, sőt a hároméves kitekintést is, megállapíthatjuk, hogy semmilyen pozitív változásra nincs esély az idei esztendő beruházási politikájához képest. És ennek az egyik nagy vesztese a közúti gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztési program lesz. Pedig az ország különböző régióiban várják a kormány ígéretének megtartását, várják az autópályák épülését, hiszen nincs olyan hónap, nincs olyan két hónap mondjuk, hogy ne hangozna el a kormány részéről egyértelmű ígéret: kész a program, kész a finanszírozás.

Mindezek alapján három kérdést szeretnék föltenni az államtitkár úrnak.

1. Az M3-as autópálya '98. októberi átadása óta hány kilométer autópályát épített az Orbán-kormány?

2. Hány kilométernyi autópálya-szakaszra kötötte meg a mai napig az Orbán-kormány a kivitelezési szerződéseket? Mert megengedem, hogy nem gyorsan épülnek, de talán van szerződés egy jövőbeli építése.

3. Hány kilométernyi autópálya-szakaszra vonatkozóan került aláírásra a finanszírozási megállapodás, történt-e tehát szerződéskötés finanszírozó bankokkal, pénzintézetekkel?

Várom válaszát. (Szórványos taps az SZDSZ soraiban.)

ELNÖK: A kérdésre Manninger Jenő államtitkár úr válaszol. Megadom a szót.

MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Azt hittem, hogy a képviselő úr a kérdésében azt fogja elmondani csak, hogy nem épült új autópálya az elmúlt másfél év alatt, hisz nem így tette föl a kérdést, csak kérdésben válaszolt. (Kovács Kálmán az elnök felé mutatva az iratait: Leadtam!)

A lényeg az, hogy mint képviselő úr is tudja, az elmúlt másfél évben, az M3-as '98-as átadása óta 8 kilométer autóút épült, ami autópálya jellemzőkkel épült meg. Hogy miért autópálya jellemzőkkel és miért autóútnak hívjuk, ezt a képviselő úr tudja a legjobban. 24 milliárd forintot kellett erre költeni. Ebből bizony több mint 20 kilométer autópálya is épülhetett volna, ha nem ilyen drágán kötötték volna meg a szerződést '97-ben. De kétségtelen, hogy az elmúlt másfél évben valóban a kormányzatnak és a minisztériumnak az idejét azzal kellett töltenie, hogy a korábbi magas útdíjakat tartalmazó hitelszerződéseket és a koncesszión alapuló autópálya-építési tervezeteket átgondolja és új koncepcióval álljon elő.

Kétségtelen, hogy az autópálya-építéseket az idei évben is szerettük volna elkezdeni, az új programnak megfelelően az új építéseket, az M7 felújítását valóban előirányoztuk. Ebből a forrásokat át kellett csoportosítani az ismert okok, az árvíz, belvíz és a rendkívüli események miatt, és így csak az előkészítő munkálatok kezdődhettek meg. Tovább folytatjuk az előkészítő munkálatokat az M3-ason. Időközben elkészült nemcsak a koncepciója, hanem az a gondolat is, hogy hogyan lehet finanszírozni az autópályákat a költségvetésből.

Tehát végezetül azt tudom mondani a képviselő úrnak, hogy arra a kérdésére, hogy nem lát a következő három évben jelentős változást, azt tudom mondani, hogy olvassa el a költségvetési előterjesztést, ahol a korábbi éveknél lényegesen több, 27,2 millió forint áll külön gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztésre előirányozva.

Köszönöm szépen. Köszönöm a figyelmet. (Szórványos taps.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Mátrai Márta, a Fidesz képviselője, kérdést kíván feltenni a belügyminiszternek: "Az okmányirodák 2000. január 1-jei felállításáról" címmel.

A képviselő asszonyt illeti a szó.




Felszólalások:   296-304   304-308   308-312      Ülésnap adatai