Készült: 2024.09.19.05:00:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

215. ülésnap (2009.06.08.), 250. felszólalás
Felszólaló Bencsik János (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:03


Felszólalások:  Előző  250  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BENCSIK JÁNOS (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! Szakállamtitkár Úr! Köszönöm, hogy e késői órán személyesen is megtisztelik a törvénytervezet részletes vitáját.

Mint ahogy azt az általános vitában elmondtam, a Fidesz-KDNP frakciószövetség teljes egészében egyetért azzal, hogy az építésügyön belül rendet is kell teremteni, s ez a salátatörvény részben ezt a feladatot kívánja elvégezni.

Azt is mondtam az általános vita során, hogy a Fidesz-KDNP frakciószövetség csak abban az esetben tud felsorakozni a törvényjavaslat mögé, ha az általunk benyújtott módosító indítványokat figyelembe veszi a tisztelt kormány, illetve lehetőséget biztosít arra, hogy azokat a módosító indítványokat áttekintsük, megvitassuk, és ha szükséges, kompromisszumos kapcsolódó módosító indítványokat lehessen benyújtani. Azt gondolom, nem titok, hogy az elmúlt hetekben itt a Parlament falai között és azon kívül is voltak egyeztetések, ennek következtében mi magunk is engedtünk az eredeti módosító indítványok tartalmából. Úgy érzékeljük, hogy a kormány építésügyi szakpolitikával foglalkozó munkatársai is figyelembe vették a mi indítványainkat, így semmi mást nem kell ezzel kapcsolatosan mondani, mint hogy reméljük, a ma benyújtott kapcsolódó módosító indítványaink figyelembevételével fogja kialakítani a tisztelt kormány az álláspontját, és lehetőséget fog biztosítani arra, hogy ezek a kapcsolódó módosító indítványok állva maradjanak és a tisztelt Ház is támogassa azokat, és ennek következtében lehetőséget biztosítanak számunkra, ellenzéki képviselők számára is, hogy ennek a fontos, általunk is fontosnak tartott törvénynek a támogatása mögé tudjunk állni.

Három elemet azért mégis kiemelnék. Ha az építési beruházások gyorsításáról szóló törvényről tárgyalunk, akkor nagyon fontos, hogy a törvény több olyan paragrafusában, ahol településrendezési szabályozással, építésügyi eljárással kapcsolatos határidők kerültek megjelölésre, azoknak a megítélésünk szerint túlzott mértékét próbáljuk lecsökkenteni. Az elmúlt két hét alatt talán sikerült megtalálni azt az ideális időtávot egy-egy ilyen eljárás folyamán, amely a szakmaiság, a nyilvánosság, az átláthatóság szempontjait is figyelembe véve tesz javaslatot arra, hogy ezek a folyamatok a lehető legrövidebb idő alatt tudjanak végbemenni annak érdekében, hogy az építésügyi beruházások valóban gyorsabban mehessenek teljesedésbe. A mi megítélésünk szerint is elvárható, hogy akár közigazgatási szervek, akár pedig közműkezelők közel egy hónap leforgása alatt a szükséges nyilatkozataikat megtegyék, és amennyiben ezt nem teszik meg, a szükséges szankcióval lehessen őket e kötelezettségeik teljesítésére rászorítani.

A fedezetkezelő rendszer esetében mi azt indítványoztuk és indítványozzuk a továbbiakban is, hogy ha egy építési beruházás a szerződésben is több szakaszra került bontásra, akkor legyen meg a lehetőség arra, hogy a szerződés szerinti teljesítési szakaszonként valósuljon meg, és a fedezetet is az adott szakasznak megfelelő mértékben kelljen rendelkezésre bocsátania az építtetőnek, illetve ebben az esetben a fővállalkozónak, az alvállalkozói láncolatban szerepet vállaló alvállalkozóknak is. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozók részéről kevesebb lekötött pénz fog kikerülni a gazdaság pénzkörforgalmából, és a meglévő pénzintézeti finanszírozási, hitelezési problémákat vagy a szűkmarkúságot is figyelembe véve ebben az esetben likvid forrásokhoz tud jutni az építésügy, az építőipar.

Még egy dolgot szeretnék megemlíteni, ami a szakmagyakorlási jogosultság megszerzésére vonatkozó regisztrációt érinti. Az eredeti javaslatban az szerepelt, hogy minden egyes jogosultság megszerzésénél mintegy 30 ezer forint eljárási illetéket, költséget kell lerónia a jegyzékbe felkerülni vágyó szakembernek. Az építésügyben vannak olyan szolgálatot teljesítő kiváló műszaki szakemberek, mérnökök, akik akár nyolc szakértői névjegyzékbe is kérhetik a felvételüket. Ez azt jelenti, hogy százezres nagyságrendű illetéket kellett volna leróniuk. Mivel sok tekintetben ugyanolyan mellékletekkel kell ellátni ezeket a beadványokat, azt indítványoztuk, hogy az első ilyen jellegű igény megkérését követően a többi esetben egy visszafogottabb költségvonzattal járó regisztrációra legyen lehetőség.

Tisztelt Képviselőtársaim! Összességében tehát támogatjuk ebben a formában ennek a törvényjavaslatnak az elfogadását, de továbbra is hangsúlyozni kell a Fidesz-KDNP frakciószövetség részéről, hogy innentől kezdve belső piacélénkítő intézkedésekre, kormányzati intézkedésekre és adóváltoztatásokra van szükség. Mert hiába teszünk rendet adminisztratív területen az építésügyön belül, ha nem lesznek megrendelések, a központi költségvetésből is finanszírozott megrendelések, akkor az építésügy - bármilyen jó támogató szándék legyen is a politika részéről - egyszerűen nem lesz életben tartható, és az elkövetkezendő hónapokban tízezer számra veszhetnek el nagyon fontos építőipari munkahelyek.

Azt kérjük tisztelettel a kormánytól, hogy szíveskedjenek a korábbi indítványainkat, javaslatainkat ezen a területen megfontolni, és a továbbiakban az építőipar tényleges belső piaci élénkítésére is odafigyelni és a szükséges forrásokat is biztosítani.

Köszönöm szépen a figyelmet.

(21.20)




Felszólalások:  Előző  250  Következő    Ülésnap adatai