Készült: 2024.05.12.20:15:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

306. ülésnap (2013.09.30.),  165-168. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:58


Felszólalások:   161-164   165-168   169-172      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr.

Tisztelt Országgyűlés! Vágó Sebestyén képviselő úr, a Jobbik képviselője, kérdést kíván feltenni a közigazgatási és igazságügyi miniszternek: "Integráció a realitást mellőzve?" címmel. Megadom a szót Vágó Sebestyén képviselő úrnak. Parancsoljon!

(16.40)

VÁGÓ SEBESTYÉN (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! Pont egy hónappal ezelőtt ünnepélyes keretek között átadták a tatabányai integrált közigazgatási központot, ahol Navracsics miniszter úr is ünnepi beszédet mondott. A házban korábban tíz külön telephelyen dolgozó hivatal kapott helyet. Miniszter úr beszédében hangsúlyozta, idézem: "...itt valósult meg az országban az első olyan fejlesztés, amely megmutatja, hogy milyennek képzeljük a jövő magyar államát, amelynek fenntartására a polgárok nem sajnálják a pénzüket, mert jó színvonalú szolgáltatást kapnak."

A nagy integrálási lázban nem gondolták át, pedig ezt a szakma művelői is jelezték, hogy van olyan szolgálat a hivatalon belül, amelynek jellege, ügyfélköre miatt nem az idézett szövegben felvázolt hivatali kép a helytálló. Ez nem más, mint az igazságügyi szolgálaton belül működő pártfogó felügyelet. Az ő ügyfélkörük bűnelkövetőkből áll, akik kötelező jelleggel jelennek meg a pártfogó felügyelő előtt, és számukra kicsit túlzás a vörösszőnyeges ügyfélfogadási rendszer. Mivel egy büntetőeljárást követően válik valaki pártfogolttá, így a meghallgatásuk adatvédelmi és egyéb szempontokból is diszkrétebbek, mint a klasszikusan kialakított kliensfogadó. Nem beszélve arról, hogy a pártfogó felügyelőnek, feladata speciális jellege alapján, a terhelt magánszféráját érintő kérdéseket folyamatosan fel kell tennie.

A pártfogó felügyelők munkabeosztása sem húzható rá a hivatali munkarendre, ők munkaidejük majdnem felét terepen töltik. És akkor arról még nem is szóltam, hogy ők az egyetlen olyan szerve a kormányhivatalnak, akik nem hoznak határozatokat, hanem csak javaslatot tesznek határozathozatalra az ügyészségnek vagy a bíróságnak. Ha már mindenképpen integrálni akarják ezt a normális működés esetén igen hatékony szervet, akkor miért nem integrálták a bíróságokhoz? Mind hivatali, mind ügyfélfogadás jellegéből adódóan logikusabb és reálisabb integráció. Azt is tudom, hogy a szakma képviselői fel is keresték Navracsics miniszter urat az irányú kérésükkel.

Tisztelt Államtitkár Úr! Újraértékeli-e a kormány az általam vázolt szempontok alapján az integráció átgondolását, vagy marad a Gönczöl-Kerezsi-Hatvani által kijelölt liberális úton?

Köszönöm szépen. (Szórványos taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Rétvári Bence államtitkár úr válaszol az elhangzottakra. Parancsoljon, államtitkár úr!

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Nem tudom igazából megítélni képviselő úr javaslatában azt, hogy ha nem a kormányhivatal épületébe jönnek be ezek a személyek, hanem a bíróság épületébe, akkor az mennyivel kevésbé diszkriminatív, vagy mennyivel diszkriminatívabb az, hogy most a kormányhivatal épületében jelennek meg. Mind a kettő közintézmény. Nem látom a kettő közötti lényegi kapcsolatot, hogy máshol alperesek, felperesek, magánjogi perben részt vevő felek vannak érintve, itt pedig esetleg valóban olyan személyek, akik között vannak korábbi bűnelkövetők, hiszen magának az ilyesfajta pártfogó felügyeletnek a tevékenységi köre eléggé kiterjedt. Nem pusztán az a feladatuk, amit ön mondott, hanem akár még mediáció is a feladatuk, különböző helyreállító módszerek, konfliktuskezelő javaslatok megfogalmazása. Tehát nem csupán olyan emberekről van szó, akik adott esetben letöltötték büntetésüket vagy a bíróság büntetőügy miatt nevesítette őket.

A tatabányai integrált közigazgatási központ a költséghatékony működtetés és az ügyfélbarát közigazgatás érdekében jött létre, benne az igazságügyi szolgálaton kívül tizenegy tatabányai székhellyel rendelkező szakigazgatási szerv került egy épületbe. Az igazságügyi szolgálat elhelyezésénél a kormányhivatal kiemelt figyelmet fordított a működtetés sajátosságaira, és az érintettek, akár ügyfelek, akár pártfogoltak, akár közérdekű munka büntetésre ítéltek, ezek körére is. A központban a beidézett terhelteket és elítélteket minden luxust nélkülöző, egyszerű, ugyanakkor modern és a szakmai elvárásoknak maradéktalanul megfelelő, diszkréciót biztosító tárgyalóhelyiségben tudják fogadni. Tehát egyáltalán nem arról van szó, hogy vörös szőnyegen léphetnének be.

Így az igazságügyi szolgálat munkatársai kulturált körülmények között találkozhatnak velük, szemben a korábbi elhelyezéssel, ahol a pártfogó felügyelők saját irodájukban, két-három munkatárs jelenlétében hallgatták meg az ideérkezetteket. Mindez biztosítja nemcsak a hatékonyabb és gyorsabb munkavégzést, hanem hozzájárulhat a bűncselekmények megelőzéséhez és számuk csökkentéséhez is.

Ezen kívül még azt tudnám elmondani, hogy az igazságügyi szolgálatok ügyfelei között nemcsak terheltek vannak, hanem jogi segítségnyújtásra szoruló állampolgárok és bűncselekmények áldozatai is.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   161-164   165-168   169-172      Ülésnap adatai