Készült: 2024.09.25.07:34:19 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

266. ülésnap (2013.04.08.),  113-120. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:12


Felszólalások:   105-112   113-120   121-132      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterelnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tarnai Richárd képviselő úr, a Kereszténydemokrata Néppárt képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni a közigazgatási és igazságügyi miniszternek: "Mit tesz a kormány az egyszerűbb és gyorsabb hivatali ügyintézésért?" címmel. Miniszter úr halaszthatatlan közfeladata ellátása miatt válaszadásra Rétvári Bence államtitkár urat jelölte ki, ezért megkérdezem képviselő urat, hogy elfogadja-e a válaszadó személyét, vagy a miniszter úrtól személyesen kéri a választ. (Több képviselő elhagyja az üléstermet. - Moraj.)

Képviselő úr jelzi számomra és valamennyiünk számára, hogy elfogadja a válaszadó személyét. Megvárom, míg azon képviselőtársaim, akik halaszthatatlanul sürgős feladatuk ellátása érdekében most elhagyják az üléstermet, ezt zavartalanul megtegyék, és úgy fogom megadni a szót Tarnai Richárd képviselő úrnak.

(15.40)

DR. TARNAI RICHÁRD (KDNP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Kedves Képviselőtársaim! Egy 2010-es emlékemet szeretném önökkel megosztani, amikor is akkori legfiatalabb gyermekünk születése kapcsán mintegy háromnapos ügyintézésbe tellett a gyerekek utáni ellátásokkal kapcsolatos papírok, papírmunkák elintézése. Mivel nem egyedi esetről van szó, hanem többször is átélhettem akkoriban ezeket az érzéseket, ezért különösen nagy személyes érintettséggel vetettem bele magam azon elfogadott jogszabályok és tervezetek tanulmányozásába, amelyek ezt az állapotot, a rengeteg bürokrácia, a sok hivatali ügyintézéssel töltött idő, illetve a papírok csökkentésére vonatkozik.

2011-ben megszületett a Magyary-program egyszerűsítési programja, ami azt a célt tűzte ki maga elé, hogy az ügyszámokat csökkentse, valamint az eljárásokat egyszerűsítse, minél kevesebb időt kelljen az embereknek foglalkozni hivatali ügyintézéssel, minél több időt lehessen ezért a magánszférára fordítani.

Szeretném megkérdezni államtitkár urat, hogy hogyan áll ennek az egyszerűsítési programnak a végrehajtása, milyen eredményekről lehet most már lassan két év távlatából beszámolni, egyáltalán az emberek mit érezhetnek ebből, és milyen további lépéseket lehet ebben tenni.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A válaszra Rétvári Bence államtitkár úrnak adok szót. Parancsoljon, államtitkár úr!

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Valóban, ahogy képviselő úr is utalt rá, lassan lejár az a két év, amit magunknak szabtunk az egyszerűsítési programmal kapcsolatban. Idén április 30-áig tűztük ki, hogy egynegyedével fogjuk csökkenteni az állampolgárokra háruló adminisztrációs terhet, és mondhatom önnek, hogy ezek a jogszabály-módosítások megszülettek, és a célt elértük. Az adminisztráció egynegyedével, 25 százalékkal csökkent idéntől kezdve a korábbi évekhez képest.

Másfajta megközelítést tartalmazott ez az egyszerűsítési program, mint a korábbiak, élethelyzet-alapú egyszerűsítést dolgoztunk ki. 15 ügycsoportot soroltunk föl, 15 különböző olyan élethelyzetet, amelyben az emberek általában nem egy, hanem több közigazgatási eljárást elindítanak. Van ebben család- és gyermek-, egészségbiztosítási ellátással, házassággal, halálozással, ingatlanokkal, közoktatással, felsőoktatással, nyugdíjjal, szociális ellátással kapcsolatos ügyek, mind-mind egy-egy ügycsoport, amikor egyszerre valaki több irányba is elindít ügyeket. Igyekeztünk az időt csökkenteni, igyekeztünk a beadandó iratok, a beadandó mellékletek számát csökkenteni, igyekeztünk az átláthatóságot növelni átszervezéssel, és igyekeztünk minél inkább elektronizálttá tenni az ügyeket, felkínálni az elektronizált ügyintézés lehetőségét. Éppen ezért bízunk benne, hogy valóban - ez egy demokratikus deficit, amikor nem működik jól az államigazgatás, pontosabban, amikor elhúzza az ügyeket -, ha ezen sikerül gyorsítani, akkor ezáltal az embereknek a jogállamba és a demokráciába vetett hitét is tudjuk növelni.

Ha megnéznek egyes ügycsoportokat, a terhességi-gyermekágyi segély és a gyermekgondozási díj esetében csökkentettük az ügyintézési határidőt 30 napról 18 napra, illetőleg a bölcsődei felvételhez is a különböző benyújtandó igazolások számát csökkentettük. Az egészségbiztosítási ellátásoknál a táppénz ügyintézésével kapcsolatban, ha elhúzódik az eljárás, sokkal előbb, sokkal könnyebben lehet előleget kapni. A halálozás, öröklés tekintetében, a születési, házassági és halálozási anyakönyveket most már nem nyolc, hanem öt nap alatt kell átvezetni, az ingatlannal kapcsolatos ügyintézésben pedig az elvi építési, az építési, a fennmaradási és a bontási engedélyek immáron teljeskörűen, akár elektronikusan ügyintézhetők, ha valaki ezt kérné, főleg az egyszerűbb megítélésű ügyekben fog gyorsulni az eljárás.

Innen fogom folytatni a viszonválaszban, köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Nem volt tökéletes a hang, ezért megkérdezem képviselő urat, hogy hallotta és értette is. (Jelzésre:) Köszönöm szépen, tehát nem okoz problémát. Egyperces viszonválaszra megadom a szót Tarnai Richárd képviselő úrnak. Parancsoljon, képviselő úr!

DR. TARNAI RICHÁRD (KDNP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Valóban, a válaszból hallhattuk, hogy időt, illetőleg papírt is lehet most már spórolni az ügyintézéssel. Ugye, két és fél év alatt azért az eredmények is látszódnak, és ha hozzátesszük ehhez azt, hogy az okmányirodák rendszere, amelyet átvett az állam január 1-jétől, most már majdnem mindenhol reggel 8-tól este 8-ig várja a hozzájuk betérő ügyfeleket, akkor igen, ez az állampolgárok életét egyszerűbbé tevő rendszer. Ugye, minden megyeszékhelyen már működik a reggel 8-tól este 8-ig tartó nyitva tartás az okmányirodában. Van olyan megye - mondjuk Pest megye -, ahol már minden járásszékhelyen sikerült ezt elérni.

Ennek az a célja, hogy az év végével reményeink szerint felálló kormányablakrendszernek legyenek előzményei, és a visszajelzések, a hozzánk, az államhoz forduló ügyfelek visszajelzései nagyon pozitívak. Ők azt mondják, hogy igen, érdemes ebbe az irányba menni, a kormányzat intézkedéseinek hatására egyszerűsödött az ügyintézés, kevesebb időt kell a hivatalokban tölteni, és nagyobb nyitva tartással, akár szabadság kivétele nélkül is elintézhetők az ügyek.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Akkor most megkérem államtitkár urat, hogy - ahogy jelezte, folytatni kívánja a kettő perc időkorlát miatt abbahagyott válaszát - akkor fejezze be a válaszát. Parancsoljon, államtitkár úr!

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. A legnagyobb egyszerűsítés valóban az, amit képviselő úr mondott, hogy csak azt kell tudni az állampolgároknak, hogy hol van a legközelebbi kormányablak, és reggel 8-tól este 8-ig oda elmehetnek. A kormányablakokban most 62 ügyet lehet intézni, ez év végére 2500-ra bővül, a kormányablakok helyszíne pedig 29-ről 300-ra.

De már van, amit eddig is megtettünk. Például az útlevéllel, okmányokkal kapcsolatos ügyintézésnél a 30 napos ügyintézés mellett lehet 7 napos, 3 napos vagy akár 24 órás határidővel is kérni a személyi okmányok kiállítását, vagy például ha valaki a gyermekének igényel ilyesfajta okmányt, nem kell mindkét szülőnek elmenni, elég az egyik. A gáz- és villanymérők átírásával kapcsolatban 800 ezer családnak mintegy 200 millió forintot spórolunk azzal, hogy 30 nap helyett 8 napon belül kell intézni az ügyeket a szolgáltatóknak, illetve egységes eljárásrend, egységes határidők és egységes formanyomtatványok vannak, tehát több alkalom helyett egyszer elég elmenni. A nagycsaládos gázárkedvezmény esetében például szintén nem kell évente új kérelmet beadni, hanem csak a különböző módosulásokat, az adatokban való módosulást kell bejelenteni, ez 320 ezer főnek segítség, hiszen nekik nem kell évről évre újraigényelni ezeket a különböző kedvezményeket, De akár a mellékvízmérőknél is 25 százalékkal csökkentettük az adminisztrációt azáltal, hogy hat- helyett nyolcévente kell vízmérőt cserélni, és még sokáig folytathatnám a sort.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   105-112   113-120   121-132      Ülésnap adatai