Készült: 2024.05.15.13:55:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

70. ülésnap (1999.05.07.), 16. felszólalás
Felszólaló Dr. Szekeres Imre (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 18:50


Felszólalások:  Előző  16  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SZEKERES IMRE, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Országgyűlés! Örülök, hogy a Magyar Szocialista Párt nevében én szólalhatok fel abban a vitában, amely a jobboldali kormány hároméves költségvetési irányelveiről szól.

Az elmúlt hónapok során az idei költségvetés megalapozatlanságának problémáival számtalanszor szembesültem a költségvetési és pénzügyi bizottság ülésén és azon kívül. Az irányelveket elolvasva újra egy szakmailag megalapozatlan és politikailag elfogadhatatlan tervezettel találkoztam. Ezért mi, a Magyar Szocialista Párt képviselői a költségvetési irányelveket még általános vitára sem tartottuk alkalmasnak, bármilyen szokatlan is ez az eljárás. Amit a kormány költségvetési irányelvek címén előterjesztett, semmi más, mint a jobboldali kormány felelőtlenül összeállított PR-akciója, vagyis az állandó siker látszatának fenntartása. Ezt tapasztaltuk már az idei költségvetés előkészítésekor, és ezt hallottuk most a pénzügyminiszter úrtól.

A kormány felnagyítja a lehetőségeket, és bagatellizálja a problémákat. A Fidesz tehát arra állt rá, hogy sorozatban választási költségvetéseket készít. Fenntartja a magas növekedés látszatát, túltervezi a bevételeket, alátervezi a kiadásokat, a hiányt, és a problémákat mindig a következő évre hárítja át. Töretlen fejlődést vizionál, amelyben kezdetben talán akad néhány göröngy, de a tervidőszak vége maga a Kánaán. (Egy hang a Fidesz soraiból: Így van!) Ilyen alapon nem lehet három évre költségvetést készíteni, de még egy évre sem!

Az előttünk fekvő anyag közhelyek és általános követelmények gyűjteménye, amely helyenként nincs köszönő viszonyban még az előterjesztésben és a háttéranyagban mellékelt számokkal sem. Hogy a kormány mennyire fontosnak és mennyire megalapozottnak tartja az előterjesztést, mutatja az is, hogy példátlan módon sem a Magyar Köztársaság miniszterelnöke, sem kormányának tagjai nem voltak kíváncsiak saját kormányuk pénzügyminiszterének előterjesztésére, és nem vesznek részt egy hároméves költségvetési irányelv vitájában a Magyar Országgyűlésben (Dr. Balsai István: Biztos kormányülés van! - Kuncze Gábor: Ott sem vesznek részt!) - távollétükkel fejezik ki a véleményüket.

Hölgyeim és Uraim! A Fidesz a választások után villámgyorsan elfelejtette választási ígéreteit, nem beszélve a kisgazdák vagy az MDF elképzeléseiről; majd megvárta az önkormányzati választásokat, és azután állt elő az utóbbi évek nem legsikeresebb, hanem legbizonytalanabb költségvetésével. Ma már látható, hogy a papíron feljavított 1999-es tervnek nincs köze a reális folyamatokhoz, ami azért is gond, mert ily módon az irányelvek kiindulószámai sem igazak.

Gond az, hogy az 1999. évi költségvetésben felfújták a jövedelmeket, és ezen keresztül a költségvetés bevételeit. Ezt megfejelték a valóságosnál magasabb inflációval. 1998 nyarától látható volt, hogy már tavaly is alacsonyabb lesz az infláció a korábban vártnál. 1999-re olyan tervet készítettek, ami nem vette figyelembe az infláció további csökkenését. Ez semmi más, mint önbecsapás, azért, hogy több bevételt írjanak a papírra, mint ami reális. Ha ezt valaki otthon csinálja, akkor csak önmagának árt - ez a kormány viszont az országnak.

Gond az, hogy maximálisra állították az adók és tb-járulékok kitermeléséhez és behajtásához fűzött reményeket. A nemzetgazdasági egyensúly biztosítását Simicska Lajostól várják tehát, de az a gyanúm, hogy neki mint az APEH elnökének manapság is gondjai vannak az áfával.

Gond az, hogy más trükköket is bevetettek a bevételi oldalon történő növelés érdekében. Például a bevételek között számolnak a tb-vagyon esetleges eladásából származó 54 milliárd forinttal, vagy további bevételként beleszámolják a megszűnt állami alapok 24 milliárd forintos pénzmaradványát is. A probléma csak az, hogy ezek a pénzek valójában nincsenek.

Gond az, hogy a kiadások csökkentése érdekében a kormány tavaly több mint ötven törvény módosítását kezdeményezte - és ezt nevezik önök jogbiztonságnak?! Különösen súlyos eset volt a hosszú távra szóló állami kötelezettségvállalás csökkentése a nyugdíjtörvényben. De ennél is súlyosabb a nyugdíjak törvényben megígért emelésének elmaradása, a közalkalmazottak és köztisztviselők illetményalapjának befagyasztása, a családi pótlék és a gyermekek után járó egyes szociális juttatások emelésének elmaradása.

Telik az idő, és azt látjuk, hogy az első negyedévben a költségvetés hiánya 228, az államháztartás hiánya 298 milliárd forint. (Dr. Juharos Róbert közbeszól.) Ez az egész évre tervezett hiány 68 százaléka. Ez súlyos gond, hölgyeim és uraim! Továbbra is bizonytalan a folyó fizetési mérleg alakulása, az, hogy az idén mennyi külföldi tőkét hoznak be, fektetnek be, és mennyi jövedelmet visznek ki, vonnak el, mennyi lesz a koszovói válság idegenforgalmi bevételt csökkentő hatása. Így a folyó fizetési mérleg hiánya 3-3,5 milliárd dollárra is nőhet, ez pedig 1 milliárddal több a tervezettnél. És most ez a kormány beterjeszt egy olyan hároméves tervet, amelyben úgy tesz, mintha minden a korábbi elképzelések szerint alakulna.

Hölgyeim és Uraim! Most már bizalmi válság van. A ígérgetések, a privatizáció leállítása, a pazarlás, a jogbizonytalanság miatt megrendült a hazai és a külföldi befektetők bizalma. Ezt mutatja a magyar tőzsde hónapok óta pangó forgalma, a befektetések csökkenése (Felzúdulás a kormánypárti padsorokban. - Dr. Juharos Róbert: Tegnap emelkedett! - Dr. Balsai István: Miről beszélsz?!) és a pénztőke kivonulásának közeli veszélye. Intő jel az ipari és az építőipari növekedés 50 százalékos csökkenése. (Közbeszólások és derültség a Fidesz padsoraiban.) Nagy bajban van a mezőgazdaság is.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ez a kormány mást tesz, mint amit ígér. Az egyik oldalon szüntelenül a családok fontosságáról beszél, a másik oldalon viszont ígérete ellenére nem növelte a leginkább rászorult gyermekes családok támogatását.

Hölgyeim és Uraim! Hangzatos szólamok, ez igen - pénz, az nem! Tavaly az össznemzeti termék 2,03 százalékát fordították a gyermekes családok támogatására. Az idén ez a kormány az össznemzeti terméknek csak 1,92 százalékát tervezi felhasználni.

 

(10.10)

A kormány mást tesz, mint amit ígér. A gyermek utáni adókedvezményt a szülők 17 százaléka egyáltalán, 30 százaléka csak részben tudja igénybe venni, mert olyan alacsony a jövedelmük. A családok 93 százaléka ugyanannyi pénzt kap családi pótlékként, mint tavaly. Egy fillérrel sem emelték a gyermeknevelési támogatást. 1999 - bármilyen szomorú - a feszültségek éve, ugyanis tovább nőttek a jövedelemkülönbségek. Miközben igazságos közteherviselést hirdetnek, az 50 ezer forintnál kevesebbet keresők nettó jövedelme csökkent. Ahol alacsony bérekkel tudnak alkalmazni munkásokat, ott a kormány tovább növelte a munkáltatók terheit.

Tisztelt Országgyűlés! Az előterjesztést olvasva és a miniszter urat hallgatva arra jutottam, hogy itt egy szerencsétlen pénzügyminiszter vajúdásának vagyunk tanúi. Íme az előírás, a 7 százalékos növekedés, amit a főnökétől kapott. A Pénzügyminisztérium háttéranyaga ugyan optimistán, de 4-5 százalékról ír, amit ezután a pénzügyminiszter úr a szöveges indoklásban át is vesz. Ám a táblázatba ezt már nem meri beírni. Ott már 2002-re 5,5-6 százalékot tervez. Kérem, ez politikai felelőtlenség - és akkor még finom voltam!

A másik, de szintén fontos kérdés, hogy a 4-5 százalék egyáltalán mennyire reális. Gondoljuk csak meg, az orosz válság és a balkáni háború fényében a külföldi tőkések miért ruháznának be ide, hogy innen lássák el a térséget, a keleti piacokat. Ugyan mitől erősödne a magyar export? Mitől kapna újra lábra a gyógyszer- és az élelmiszeripar exportja? Komolytalan és voluntarista az előterjesztés, hölgyeim és uraim! Ez a részletes indoklásból is látszik, ott ugyanis elismerve a külső konjunktúra várható enyhülését, arról írnak, hogy a nettó exportpozíció fokozatos javulása hozhatja a növekedést. Ez azt jelenti, hogy feltételezik, az export nagyobb mértékben nő, mint az import. Idáig rendben van. Csakhogy a táblázatban mit írnak 2002-re? Az exportnövekedés 11-13, az importnövekedés 12-14 százalék, vagyis fordítva. Ez komolytalan és felelőtlen! - nem tudok rá mást mondani. Vajon mitől várható a hozzánk jövő turisták számának növekedése, amikor a Balaton mellett sorozatban mondják le a szállásigényeket? Mitől lenne 8-10 százalék, sőt 2002-ben 11-13 százalék a beruházások növekedése, ahogyan ezt az előterjesztésben állítják?

Összegezve: tehát távolról sem biztos még a 4-5 százalékos növekedés sem, a 6, netán 7 százalékról nem is beszélve.

A Fidesz ismét túlígérte magát. A reálisnál magasabb növekedéssel számol, emiatt nagyobb bevételre számít, amelyeket azután tüstént ki is ad. Ezt már csak azért is szívesen teszi a kormány, mert egyes miniszteri ígéretei igen nagyvonalúak voltak. Ennek logikus következménye, hogy a hiány nagyobb lesz a tervezettnél. Ezzel ez a kormány nemcsak rontja Magyarország nehezen kivívott jó hírnevét, hanem az ország elveszti a külföldi tőke bizalmát. Például elveszti a ma oly kedvező hitelbesorolási esélyeit. Ezt azért is tartom lényegesnek, mert a túlköltekezés előbb-utóbb oda vezet, hogy külső forrásokat kell igénybe venni, hitelt kell felvenni. Ez a kormány újra eladósítja az országot!

Tisztelt Képviselőtársaim! Számtalan ellentmondás van az előterjesztésben. Hogy csak egyet említsek: az egyik oldalon hangsúlyozzák a költségvetés jövedelemátcsoportosító szerepének csökkentését, a másik oldalon viszont a járulékok, támogatások erősítését tartják szükségesnek. A kettő együtt nem működik. Közismert, hogy Magyarországon a két legkritikusabb terület az egészségügyben és az oktatásban dolgozók bérének elmaradása az elfogadható szinttől. Hogyan akarnak ezen változtatni, amikor az irányelvekben azt hirdetik, hogy az államháztartás folyó kiadásainak arányát csökkenteni akarják? Ráadásul azt írják, hogy a közszférában dolgozók nominálbéreit csupán 8-9 százalékkal növelnék, az ugyancsak hirdetett 9-ről 7 százalékra csökkenő infláció mellett.

Hölgyeim és Uraim! Ez azt jelenti, hogy legjobb esetben nem csökken a pedagógusok, az orvosok, a nővérek bérének vásárlóértéke. Hol van az egészségügynek ígért 400 százalékos béremelés? Számunkra, a Magyar Szocialista Párt számára elfogadhatatlan, hogy csupán a nyugdíjak reálértékét akarják megőrizni. Ez azt jelenti, hogy nemcsak az idén nem teljesítették a korábbi törvényben megállapított nyugdíjemelést, hanem a következő három évben sem akarják. Ez a kormány leírja a nyugdíjasokat!

Tisztelt Képviselőtársaim! Az előterjesztésben az "átláthatóbb költségvetés" címszó alatt a következő áll: "A költségvetési kiadások prezentációjának új szellemiségű megoldása az államháztartási feladatellátás funkciókba való besorolását jelenti." Eddig is funkciói voltak, és ez határozta meg az államháztartás kiadásait - legfeljebb érthetőbben fogalmaztunk. Ez az említett új típusú prezentáció az előterjesztők szerint azt is biztosítja, hogy világos képet kapjanak a polgárok a közpénzek felhasználásáról.

Hölgyeim és Uraim! Pont ez az, ami ebből az anyagból hiányzik! A hároméves költségvetési előirányzatok semmi biztosat nem tartalmaznak, különösen úgy nem, hogy a kormány közben átfogó költségvetési reformról beszél.

Az irányelvekben egy mondattal elintézik az adóreformot. Annyit lehet tudni - azt is csak az újságokból, és nem az irányelvekből -, hogy jobb lesz a gazdagoknak, és rosszabb lesz a szegényeknek. Ez aztán megnyugtató! Tudni lehet, hogy az amúgy is nehéz helyzetben lévő parasztságot földadóval akarják sújtani, hogy az iparűzési adót kötelezővé akarják tenni, amikor a települések felénél nincs is mire kivetni. Az anyag meg sem említi, hogy milyen racionalizálási lépéseket tervez a kormány a kiadási oldalon.

Az előterjesztés azt sugallja, hogy ez a kormány nincs tisztában azzal, hogy az államháztartási reform folytatása nem az egyes területek egyszerű pénzügyi átszabása, hanem egyfajta új társadalmi szerződés létrehozása, jogosultságok, járandóságok, kötelességek és vállalások újrafogalmazása. Egy szó sincs arról, hogyan kívánja átalakítani a nagy elosztórendszereket, így például az egészségügyet, hogyan kívánja javítani a lakosság egészségügyi állapotát, s mindezért az állam, az egyes emberek mennyit és hogyan fizetnek. Nem ír semmit arról, hogy a most a kormány által kezdeményezett közoktatási változtatások 60 milliárd forintos költségeit tudja-e fedezni, miközben arra kényszeríti a városokat, hogy iskolákat zárjanak be.

A jobboldali kormány eddigi lépéseivel már most maga ellen hangolta a különféle érdekképviseletek jelentős részét. Az államháztartási reform önkényes kivitelezése szétzilálhatja az érdekegyeztetés még meglévő formáit, a költségvetés egyes fejezeteit, rosszabb esetben magát az államháztartást. Ez tehát ennek a kormánynak az egyik irányelve.

Befejezésül még egy téma, ami Magyarország jövőjére nézve sorsdöntő: az Európai Unióhoz való csatlakozás. Komoly feladatok állnak még előttünk. Ezeket elintézi az előterjesztés azzal a kijelentéssel, hogy a közösségi források fogadásához szükséges intézményrendszer - és a szabályok átvételét jelöli meg csupán feladatul. Ez leegyszerűsítő, félrevezető és veszélyes! Az élet minden területén komoly változtatásokat szükséges végrehajtani. Minden változni fog, az adórendszertől a támogatásokon át a föld szabad adásvételéig. Ennek semmi konkrét nyoma sincs az előterjesztésben, pedig a következő három évet nem hagyhatjuk ki. Ha az időarányos lépéseket kiszámítható módon nem tervezi meg a kormány, kárt okoz Magyarországnak.

Tisztelt Képviselőtársaim! A Magyar Szocialista Párt fontosnak tartja, hogy az államháztartásnak legyenek hosszabb távra szóló irányelvei. Ezek biztosítják a célirányos, átgondolt, összehangolt és reális éves költségvetések készítését. Mivel ez az előterjesztés viszont nem tartalmaz olyan irányelveket, amelyek ezt a célt szolgálják, emiatt nem tudjuk elfogadni.

 

(10.20)

Vonják vissza, és a következő évi költségvetést a realitások alapján terjesszék az Országgyűlés elé! Hogy ez így legyen, a Magyar Szocialista Párt képviselőcsoportja javaslatot nyújt be az Országgyűlésnek még a mai napon.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  16  Következő    Ülésnap adatai