Készült: 2024.04.28.10:42:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

257. ülésnap (2017.11.14.), 56. felszólalás
Felszólaló Heringes Anita (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:45


Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HERINGES ANITA, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Nagyon szépen köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Alelnök Úr! Kedves Képviselőtársaim! Igen, sajnos ismét itt fekszik előttünk a hulladékról szóló törvény. Bartos Mónika képviselőtársam szavainak nagy részével az esetek többségében egyet tudok érteni, mert tényleg fontos az, hogy törvényen akkor javítsunk, ha azzal segítjük, hogy a hulladékot minél nagyobb arányban tudjuk újrahasznosítani, hogy ne lerakják, hanem újrahasznosítsuk a hulladékot, amit megtermelünk, hogy beszéljünk arról, mi a fenntarthatóság, mi a jövőnk ebben a kérdésben.

Csak az elmúlt időszakban, mint most is, sok jó ötlet mellett, azt láthatjuk, hogy az NHKV-nak már megint segítséget próbálunk nyújtani, egy olyan cégnek, amelyik nem működik. Azért nem működik, mert tavaly januárban kellett volna véglegesen létrehoznia számlázási rendszerét, megtalálni az összes olyan felet, akinek neki számláznia kell, az összes lakost, az összes vállalkozást, milyen címre kell kiküldeni, hová, kinek, mekkora összeget. Tavaly január óta ezt neki nem sikerült megcsinálnia.

Ha egy piaci alapon működő cég nem tudná megoldani két év alatt azt a feladatot, amit rá kirónak, akkor az a cég vagy már bedőlt volna, vagy a vezetőjét leváltják. Itt egyik sem történik meg, hanem egyfolytában toldozgatjuk-foldozgatjuk a törvényeket, hogy segítsük, hátha egyszer véletlenül, lassan sikerül megoldani azt a feladatot, amit rá kiróttunk; hogy küldje ki a számlát a lakosságnak határidőre, mondjuk, az első negyedéves számlák ne a harmadik negyedévben érkezzenek meg, mondjuk, a csekken a befizetési határidő ne a megérkezés előttre szóljon.

Ezek apróságok persze, csak az embereket dühíti, mert amikor egyszerre megkapja a háromnegyed évnyi számlát, akkor érti ő, hogy neki nem kell befizetnie rögtön azt a háromnegyed évnyi számlát, de akkor is bekerül a fiókba, és bármi történhet vele. Ez az egyik utolsó csekk, amit az ember be szokott fizetni, a lakosság nagy része sajnos. Tehát a morált nem segítettük és nem javítottuk ezzel a céggel.

Nagyon sokszor elmondtam, hogy hihetetlen sokat segített anno a beszedési hajlandóságban, hogy a nonprofit szolgáltató cégek, a helyiek helyi embereket küldtek ki a lakosokhoz, járták végig az utcákat, a házakat, és úgy szedték be a hulladék elszállításának díját. Mert nagyobb volt a fizetési hajlandóság, mert negyedévente egyszer megjelent ugyanaz a hölgy vagy úr abban a lakásban, és ott kifizették az emberek. Itt meg kap egy csekket, és az egy csekk a sok közül.

De miután a számlázást elvették a szolgáltató cégektől, és most az NHKV mint koordináló szerv végzi ezt, látszik, hogy romlik a lakosság befizetési hajlandósága. Persze, hogy romlik, mert meg sem kapják a csekket, ez nagyon-nagyon sokat nehezít. Egyszer már módosítottuk a törvényt azzal kapcsolatban, hogy majd az NHKV behajtja a kintlévőségeket. Jó párszor írásbeli kérdésben próbáltam kérdezni, hogy mekkora kintlévőség van ahhoz képest, amikor még a szolgáltatók számláztak és szedték be a díjakat, ahhoz képest mennyivel nagyobb a kintlévőség egyes területeken. Sajnos, a minisztérium nem tudott választ adni rá, mert azt mondták, hogy nem tudják összehasonlítani ugyanazon térségek ugyanazon lakosainak fizetési hajlandóságát.

Ha még mindig nagyságrendileg 3 milliót meghaladó ingatlanhasználó kör adatait nem tudjuk beazonosítani, akkor szerintem nagyon nagy baj van ebben a cégben. Merthogy más cégeknek ez valahogy sikerülni szokott. Egységes rendszerben le szokták kérni ezeket az adatokat, és akkor működni szokott a számlázás. Tényleg azt nem értem, hogy miért védik ennyire ezt a céget, amiről látszik, hogy nem működik jól, nem is végzi el a feladatát, dühíti a választópolgárokat. Ugye, választási kampány előtt állunk, gondolom, az a Fidesz-KDNP-kormánynak sem célja, hogy a lakosság azon dühöngjön, hogy vagy meg sem érkezik a szemétszállításról a számlája vagy rosszul érkezik meg, rosszkor, rossz határidővel, rossz címre, rossz névre. Nem hiszem, hogy ez bárkinek előnyére szolgál, hogy egy nem működő rendszert hoztak létre.

Most láthatjuk, hogy mostantól a díjhátralék adók módjára történő behajtását kezdeményezhetik a NAV-nál. Sokszor hallhattuk, hogy majd a koordináló szerv végzi ezt a behajtást, és majd jobban fogja csinálni, mint a NAV. Hát látjuk, hogy módosítanunk kell ismét a törvényt, mert nem sikerült ezt a feladatot sem ellátnia.

Az ügyfélszolgálatokat mostantól egy speciális, erre szakosodó gazdasági társaság fogja ellátni, nem a helyi szolgáltató cégek vagy az NHKV ügyfélszolgálatát kell majd elérni. Azt gondolom, ezzel egy újabb kifizetőhelyet biztosítunk majd valamilyen cégnek, vagy egy újabb bevételi lehetőséget, semmi másra nem lesz jó. Minél távolabb van az ügyfélszolgálat a lakosságtól helyileg és fizikailag, annál jobban nehezíti egyébként az ügyfélszolgálat elérését. Az NHKV ügyfélszolgálatának elérése így is egy nagyobb kihívás, mert jó pár lakos jelezte felém, hogy napokig kell próbálkozni azzal, hogy egyáltalán az ember a problémáit be tudja jelenteni, hogy nem érkeztek meg a csekkek, vagy éppen egy újabb szemetes igénylésére vagy bármi egyéb problémára felhívja a figyelmet.

Abból is tudjuk mondani, hogy nem működik a hulladékgazdálkodás rendszere ma Magyarországon, hogy csak az én térségemben, a Paks melletti kistelepüléseken most már van olyan rész, ahol négy hete nem vitték el sem a műanyagot, sem pedig semmi szelektív szemetet, ott áll a ház előtt. Ez egy nagyon-nagyon jól működő térség volt. Nálunk nagyon-nagyon precízen és jól működött ez a szolgáltatás az elmúlt időszakban. Amióta az NHKV átvette a koordinátori szerepet, és visszaosztja a pénzt, és nem azt a pénzt, amit beszedett, hanem csak egy részét a szolgáltatónak, azóta látszik, hogy akadozik maga a szolgáltatás.

És miután négy hete ott állnak a kukák, nem viszi el senki, innentől kezdve persze sajnos megtörténik az, hogy éjszakánként, hétvégente felborogatják ezeket a kukákat, majd a lakosság mehet, szedheti újra össze és rakhatja vissza a szemetesbe. Azt gondolom, egyre jobban látszik, hogy nem működik ez a rendszer. Éppen ezért mondjuk, hogy ne toldozgassuk-foldozgassuk ezt a törvényt, hanem üljünk le és a szakmával beszéljük át, hogy hogyan működhetne ez jól, hatékonyan és fenntartható módon, hogy a lakosságnak, az önkormányzatnak és a szolgáltatóknak is megelégedésére szolgáljon és működőképes legyen ez a rendszer.

Azt gondolom, le kéne üljünk egymással és átbeszélni ezeket a dolgokat, főleg szakmai szempontból, merthogy másként ez a dolog nem fog menni. Toldozgathatjuk-foldozgathatjuk, csak ennél nem lesz jobb ez a törvény, főleg, ha csak és kizárólag az NHKV-t szeretnénk segíteni a törvénymódosításokkal, hogy végre el tudja látni a feladatát. Éppen ezért az MSZP-frakció nem fogja támogatni a toldozgatást-foldozgatást, mert azt gondoljuk, hogy az NHKV-t magát meg kéne szüntetni, vezetőit le kéne váltani és felelősségre kéne vonni egy olyan céget, amelyik két éve nem tudja ellátni a munkáját. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai