Készült: 2024.09.23.01:53:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

108. ülésnap (2020.02.25.), 176-178. felszólalás
Felszólaló Csárdi Antal (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:36


Felszólalások:  Előző  176 - 178  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSÁRDI ANTAL (LMP): Köszönöm szépen a szót. Nem is tudom, hol kezdjem. Kezdjük a fogalommeghatározásnál! Böröcz képviselőtársam problémába ütközött az „alulfinanszírozottság” kifejezés értelmezésében. Tehát ha nekem mint önkormányzatnak 100 százalékba kerül egy feladat, és a feladatfinanszírozási rendszeren keresztül az államtól ennek a 100 százalékos költségnek csak az 55 százalékát kapom meg, akkor minthogy nem kapom meg a teljes összeget, így alul van finanszírozva az adott feladat. Ebből az következik, képviselőtársam, hogy a hiányzó 45 százalékot más bevételi forrásból kell kiegészítenem, ami egyébként hiányozni fog az önálló beruházások esetén. Mert azért azt gondolom, abban nem lesz közöttünk vita, hogy elvétve találunk olyan önkormányzati beruházást, amely mögött nincsen vagy állami, vagy európai uniós láb, tehát az önálló önkormányzati beruházások gyakorlatilag eltűntek, és ez nem véletlen, képviselőtársam.

Azt gondolom, érdemes volna beszélnünk arról, hogy mi van ezzel a kollégiumfelújítással. Kiemelt kormányzati beruházásnak számíte a kollégium felújítása, újjáépítése? Erre igen vagy nem választ kérek! Amennyiben nem, és az én ismereteim szerint nem, de javítsanak ki, ha tévedek, akkor ez a törvény nem vonatkozik a kollégiumépítésre.

És azt gondolom, érdemes beszélni erről a közterület-használati díjról is. Ugye, a közterület-használati díjat  és itt gyorsan a mondat elején meginvitálom Böröcz képviselő urat és Nacsa képviselő urat, hogy jöjjenek el velem, menjünk el a helyszínre, és meg fogom mutatni, hogy milyen súlyos mértékben korlátozza az ott élőket ez a beruházás.

(17.20)

Ez nem egy tragédia, csak azt gondolom, hogy kár ezt eltagadni. És meg fogom mutatni, hogy azt a frissen felújított játszóteret, amely ezen a téren fekszik, hogyan teszi tönkre majd az építkezés, amit majd az önkormányzatnak kell újra megcsinálnia. Tehát nem a levegőből és a levegőbe kéri az önkormányzat ezt a közterület-használati díjat.

De ennél sokkal súlyosabb probléma  s ezt ellenzéki képviselőtársaimnak, Z. Kárpát Dánielnek, Molnár képviselőtársamnak is mondom , hogy ez a közterület-használati díj nem teszi olcsóbbá a beruházást. Innentől kezdve azt az álnok hazugságot, hogy ez az emberektől van elvéve, felejtsük el. Az történik, hogy a beruházó által megbízott kivitelező, általában  hogy fogalmazott fideszes képviselőtársam?  a magyar vállalkozó, akiről tudjuk, hogy Mészáros vagy valamelyik üzlettársa, tehát az ő nyereséghányadát csökkenti ez a tétel. Amennyiben ez elengedésre kerül, és egyébként nem lesz tőle olcsóbb a beruházás, akkor ez az ő zsebében landol. Az a probléma ezzel, hogy amit fideszes képviselőtársaink ilyen rendkívül lelkesen megpróbálnak elmondani, hogy ez a közterület-használati díj milyen emberiesség elleni bűncselekmény, az a kérdés, hogy ez az összeg, ez a pénz az önkormányzatnál lesz vagy az oligarchánál lesz. Nincs harmadik eset! (Nacsa Lőrinc: De van!)

Egy kérdést feltennék illő tisztelettel  államtitkár úrnak is szól a kérdés , számíthatunke arra, hogy a napokban, hetekben bejön egy olyan törvényjavaslat, amely elő fogja írni, hogy amennyiben a kormány morális és erkölcsi szempontok alapján úgy ítéli meg, akkor a kivitelezőnek kötelező pro bono nullszaldóval, nyereséghányad nélkül elvégezni a feladatot. Lehete egy ilyen törvényjavaslatra számítani? Mert amíg nem, és amíg túlárazzák a kormányzati beruházásokat, addig számítsanak arra, hogy az ellenzéki oldalon komoly felháborodások lesznek.

Nagyon-nagyon sokat jegyzeteltem. Államtitkár úr valamelyik hozzászólásában arról beszélt, hogy megfelelő a finanszírozás. Szerintem nem megfelelő a finanszírozás. Ahogy Böröcz képviselő úrnak az előbb jeleztem, akkor volna megfelelő a finanszírozás, ha a feladat ellátásához szükséges teljes költséget a feladatfinanszírozási rendszer biztosítaná. Nem arról van szó, államtitkár úr, hogy 5-10 százalékos eltérés van, és akkor az önkormányzat különösebb megterhelés nélkül, a beruházások átszervezésével kigazdálkodja, hanem arról van szó, hogy az óvodák üzemeltetésénél 55 százalékát finanszírozzák  alig több mint a felét  a kötelező feladatnak, a bölcsődék üzemeltetésénél nem éri el az 50 százalékot a feladatfinanszírozáson keresztül kapott pénz. A kultúrát már nem is merem mondani, tényleg, mert az annyira alulfinanszírozott, hogy azt most ki is hagynám. De a kötelező szociális ellátások finanszírozása sem haladja meg a 70 százalékot. Ez a helyzet, államtitkár úr. Ehhez képest kell nézni a feladatfinanszírozási rendszert. Tehát ez nem arról szól, hogy a Csárdi képviselő úrnak nem tetszik a feladatfinanszírozási rendszer, hanem az a helyzet, hogy önök rosszul csinálják.

Persze értem én, hogy minél szűkebb a madzag, annál jobban féken lehet tartani az önkormányzatokat. Én azért nagyon jól emlékszem arra, hogy amikor fővárosi képviselő voltam, és a 3-as metró felújításához szükséges metrópótláshoz Tarlós István, ellenzékiséggel nem vádolható főpolgármester úr szeretett volna venni 150 új, korszerű buszt. Ha jól emlékszem, ez darabonként 87 millió forintba került volna, de ebben már nem vagyok teljesen biztos. Erre  szerintem ez a maguk feladatfinanszírozási rendszerének a lényege  rendkívül gyorsan született egy olyan kormányhatározat, minthogy hitelből tudta volna megvásárolni a buszokat, amely arról szólt, hogy Budapest Főváros Önkormányzata nem vehet igénybe hitelt buszvásárlásra, csak szolgáltatásvásárlásra. Én emlékszem arra, hogy előttünk volt akkor egy olyan szolgáltatásvásárlás, ahol a 150 busz üzemeltetése a vásárláshoz képest gyakorlatilag duplaannyiba került volna.

Önök az olyan csodálatos kifejezések, mint a feladatfinanszírozás mögé bújva semmi mást nem próbálnak megvalósítani, mint hogy pénzeket, zsebpénzeket juttassanak az oligarcháiknak, ahogy Böröcz képviselő úr fogalmazott, a magyar vállalkozóknak. De hát a túrót magyar vállalkozók! Hát hagyjuk már! 2010 óta kineveltek három, de lehet, hogy négy top 10 gazdagságú magyart, mindegyikük vagyona jelentősen meghaladja a 100 milliárd forintot, és ehhez képest maguk a magyarokkal, azokkal a magyar vállalkozókkal takaróznak, akik ebből a pénzből semmit nem látnak.

Az a baj, hogy ennek köszönhető a problémák gyökere. Ennek köszönhető a beruházások túlárazottsága, ennek köszönhető, hogy minden apró-cseprő ügyből is vita lesz közöttünk, fogalmazzunk ilyen finoman. Ja, meg persze abból, hogy valami egészen otromba módon próbálnak besározni, ellehetetleníteni politikai ellenfelet. (Böröcz László: Kit?) Ha gombot nyom, megkérdezheti, mert én tényleg nem hallom innen. (Böröcz László: Kit?) Az a kérdés, hogy kit sároznak be? Értelemszerűen Baranyi Krisztinát próbálják meg besározni, pedig azt gondolom... (Z. Kárpát Dániel: Ne menj bele a csapdába!)

ELNÖK: Fejezze be, képviselő úr!

CSÁRDI ANTAL (LMP): Igyekezni fogok. Tehát az a helyzet, hogy megpróbálják besározni Baranyi Krisztinát. És én bátran ki merem jelenteni, hogy ebben az egy csöpp nőben több tisztesség van, mint a maguk frakciójának a felében. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  176 - 178  Következő    Ülésnap adatai