Készült: 2024.04.28.12:41:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

131. ülésnap (2020.05.20.), 6. felszólalás
Felszólaló Dudás Róbert (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:29


Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DUDÁS RÓBERT, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Az elmúlt napokban többször szó esett már érintőlegesen erről a most tárgyalandó törvényjavaslatról, és számos tekintetben, számos témát érintve egymásnak ellentmondó információkat hallunk akár államtitkároktól, akár Gulyás miniszter úrtól is; engedje meg, hogy néhányra ezek közül én kitérjek. Először szeretnék egypár pontot idézni, miszerint ez a törvényjavaslat különleges gazdasági övezetté nyilvánított területen fekvő, a települési önkormányzat tulajdonában álló forgalomképtelen, törzsvagyonba tartozó közterület, közpark, közút tulajdonjogát a különleges gazdasági övezet kijelöléséről szóló kormányrendelet hatálybalépésével a települési önkormányzat tulajdonából térítésmentesen, kártalanítás nélkül a megyei, Fővárosi Önkormányzat tulajdonába adva, csökkentve ezzel egyébként a települési önkormányzat törzsvagyonát...  ez az egyik, én azt gondolom, figyelemre méltó és problémás felvetés. Nem mehetünk el amellett sem egyébként, hogy a törvényjavaslat szerinti különleges gazdasági övezetet kijelölő kormányrendeleten alapuló tulajdonjog-változás megváltoztatja az Mötv. szerinti területi tagozódást oly módon, hogy változatlanul hagyja ugyanakkor az Mötv. hatályos szabályozását, továbbá a főváros esetében ez sérti az Mötv. 22. §-ának (4) bekezdését. De az 5/2007-es alkotmánybírósági határozat szerint diszfunkcionális a jogalkotás, ha a jogalkotó jogszabállyal egyedi döntést hoz.

Ugyancsak az Mötv. 27. §-a (1) bekezdése szerint a megyei önkormányzat területi önkormányzat, amely területfejlesztési, vidékfejlesztési, területrendezési, valamint koordinációs feladatokat lát el. Azonban a törvényjavaslat elfogadásával a megyei önkormányzat települési önkormányzati feladatokat is el fog látni, amelyet viszont az Mötv. nem tartalmaz, és ilyen Mötv.-módosítási javaslat nincs is a törvényjavaslatban. Az Mötv. csak a főváros esetében tartalmazza, hogy a területi önkormányzati feladatai mellett települési önkormányzati feladatokat is ellát.

Továbbá a különleges gazdasági övezet törvényjavaslatban javasolt módon való szabályozása a település egységét is megtöri. Egy településen belül eltérő szabályozás érvényesülésére ad módot, amely jogalkalmazási gondokat is eredményezhet a település lakossága, valamint a településen működő vállalkozások, gazdálkodó és egyéb szervezetek számára.

Illetve a törvényjavaslat elfogadása esetén az adott településen érvényesülő kettős szabályozás mellett a települési polgármesteri és jegyzői államigazgatási hatásköröknek a megyei közgyűlés elnökéhez, főpolgármesterhez, illetve a megyei jegyzőhöz, fővárosi főjegyzőhöz telepítésével hazánkban az 1990-ben létrejött önkormányzati rendszer jelenlegi struktúrája is megbillen, gyengül az egyes helyi, területi és települési önkormányzatok között a mellérendeltségi viszony. És itt szeretném kiemelni, hogy bejárva az önkormányzatiság minden tisztségét, kezdve a kistelepülési önkormányzati tisztséggel, majd megyei közgyűlési 9 éves munkával, polgármesterséggel, illetve nemzetközi színtéren is az önkormányzatiságot képviselve, azt gondolom, hogy rendkívül fontos a megyei közgyűlések helyének megtalálása a rendszerben, a megfelelő feladatok odarendelése.

Ebben, úgy látom, az államtitkár úrral egyetértünk, csak az a gond, tudja, hogy tíz év óta ezt keresi a kormány. Tíz év óta ezt keresi a kormány. Meg is találta mind ’11-ben, mind ’12-ben, amikor elméletileg elvettek tőlük minden feladatot, és azt mondták, hogy elméletileg megtalálták a helyüket. Nem volt semmi feladatuk, könyörgöm! ’14-ben jöttek a területfejlesztési operatív programok, amelyekkel egyébként meg Boldog Istvánokat ültettek a megyei önkormányzatok, illetve a választókerületek nyakára. Igen, államtitkár úr, és erről még egyébként több ilyen példát is lehetne hozni. Mindettől függetlenül én azt gondolom, hogy a megyei közgyűlések helyének a megtalálása nagyon fontos a rendszerben, de ez nem mehet a települési önkormányzatok önrendelkezésének a kárára. (Dr. Orbán Balázs közbeszól.) Hát, ezen kellene közösen dolgoznunk, hogy ezt meg is valósítsuk.

Az általam eddig öt percben elmondottak kapcsán hadd mondjam azt is, hogy ezeket a véleményeket fogalmazta meg a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége, ami egyébként lefedi a települési önkormányzatoknak a több mint 50 százalékát. Azt is megfogalmazták, hogy az előzetes egyeztetések alkalmával jelezve a kormányzat irányába az aggályaikat, illetve azon kritikáikat  legyen szó pozitívról vagy negatívról , amelyek az önkormányzatiságot előreviszik, azokat nem építették be, és nem köszönnek vissza ezen törvényjavaslatban.

Azt gondolom, hogy közösen azon kellene dolgoznunk, hogy olyan törvény szülessen, ami az önkormányzatiságot erősíti, csak sajnos azt látjuk, és én azt szoktam mondani, hogy egyébként alapvetően a jogalkotóról, illetve a törvényjavaslat benyújtójáról nem gondolok rosszat, ugyanakkor az viszont ebből a törvényjavaslatból is visszaköszön, hogy semmiféle gyakorlati tapasztalattal nem rendelkezik. Megkérdezném egyébként azt az államtitkár úrtól, hogy jelen törvényjavaslat kidolgozása kapcsán hány olyan vezető vett részt, aki gyakorlati oldalról is látta az önkormányzatokat, az önkormányzatok működését, volt önkormányzati vezető, tudja, mi az, hogy önkormányzatiság, és nem olyan döntéseket készít elő, amelyek egyébként magát a szubszidiaritás elvét sértik, hogy a döntések legközelebb születhessenek meg a lakosokhoz, hiszen ez nemcsak az önkormányzatok, hanem egyébként minden embernek az érdeke. (Nacsa Lőrinc közbeszól.)

Azt mondta az államtitkár úr, hogy számos nagyberuházást jelentettek be az elmúlt években. Én azt gondolom, pártoktól függetlenül egyébként ennek örülünk, ugyanakkor azt is megemlítette, hogy a tíz legvonzóbb befektetési célú ország egyikévé vált Magyarország, ami egyébként szintén egy nagyon pozitív dolog, csak ha egy kicsit mögé nézünk, akkor a miniszterelnök úr bejelentése értelmében, amit egy arab országban tett, hogy egyébként jöjjenek hozzánk, mert nálunk olcsó a munkaerő, a magyar munkaerő szisztematikus alacsonyan való tartásával tudják mindezt elérni, azért ez már kicsit árnyalja a képet.

Azt is említette az államtitkár úr, hogy nem kötelező ezen gazdasági övezetté nyilvánítás, nem automatizmusként fog ez működni. Szeretném kérdezni, hogy akkor hogyan fog működni, ezt ki fogja meghatározni. (Nacsa Lőrinc közbeszól.) Nacsa képviselő úr, nyomjon gombot szerintem, és akkor el tudja mondani a véleményét.

Szeretném arra kérni a tisztelt államtitkár urat és a tisztelt képviselőtársaimat, hogy a döntésük meghozatalánál egy cél lebegjen mindenki szeme előtt: az önkormányzatiság; az önkormányzatiságon túl pedig azok az emberek, akik egyébként az önkormányzatokkal tartják legszorosabban a kapcsolatot, és helyben szinte a mindennapi tevékenység, a mindennapi élet az önkormányzatok hathatós segítségével tud folyni. Az ő segítésük létfontosságú, azt maximálisan támogatjuk, az ellehetetlenítésüket viszont abszolút nem. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzék soraiban.)




Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai