Készült: 2024.04.27.19:10:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

131. ülésnap (2020.05.20.), 54. felszólalás
Felszólaló Dr. Keresztes László Lóránt (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:28


Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr, és köszöntöm elnök urat. Tisztelt Országgyűlés! Úgy látom, le kell mondanunk arról, hogy a vitában részt vesz államtitkár úr, és nagyon furcsa egyébként, és nem is megszokott dolog, hogy Nacsa képviselő úr sem szól közbe. Kicsit meglepett egyébként, hogy Hadházy képviselő úr hozzászólt. Mondhatjuk, hogy egy általános, önkormányzatokat érintő politikai fejtegetésbe ment bele, amiben sok tekintetben egyébként egyetértek, de nem sok köze van ehhez a törvényjavaslathoz. Azt is hozzáteszem, hogy ezeket a problémákat, amelyekről ön beszélt, semmilyen módon nem fogja orvosolni ez a törvényjavaslat, sőt ezzel ellentétes hatásokat fog generálni, és sokkal többet fog ártani az önkormányzatiságnak és az önkormányzatoknak, mint használni.Azt a vitát egyébként, hogy miről szól ez a javaslat, és hogy igaze, ami a törvényjavaslat indoklásában szerepel, és igaze, amit államtitkár úr és Nacsa képviselő úr mondott, ezt Süli miniszter úr ma lezárta. Ugye, hallhattuk ma már több felszólalásban, ő világosan elmondta, hogy miről szól. Itt konkrétan politikai döntéseket hoznak, az alapján határozzák meg, hogy melyik beruházás lesz egy ilyen jellegű besorolt beruházás, melyiket veszik el a települési önkormányzattól, és melyiket nem.

Hadházy Sándor úr is arról beszélt, hogy igazságot kell tenni, hogy vannak ilyen aránytalanságok, vannak kiemelten jó helyzetben lévő települések. Hát, melyik példa lehet ennél jobb, mint Paks helyzete? Nézzük meg, azért Tolna megye, az egész térség milyen szegénységben sínylődik, és ahhoz képest Paks nemhogy a város, nemhogy a megye, de az egész régió gazdaságában egy óriási tétel. Tehát konkrétan az egész dél-dunántúli régió gazdasági teljesítményét pozitív irányban fölfelé torzítja Paks azzal együtt is, hogy alapvetően pedig egy leszakadó régió. Tudjuk, hogy az európai uniós csatlakozás óta az Unió húsz legszegényebb térsége között van Dél-Dunántúl.

Tehát ha egy példát lehetne mondani, vagy az első példát lehetne felsorolni, hogy melyik az az eset, melyik az a beruházás, amelyik alapvetően ilyen szempontból igazságtalan, és az aránytalanság szempontjából megoldásért kiált, akkor az Paks. Itt elmondta kerek perec  ne haragudjon, képviselőtársam, önöket cáfolta saját minisztere , hogy itt nem erről van szó, nincsenek akadályok, semmi okuk, hogy ezt a hatalmas beruházást elvegyék egy húszezres várostól. Úgyhogy ez megbukott.

Kérdés egyébként ezzel kapcsolatban, államtitkár úrnak teszem fel ezt a kérdést, hogy ha már Süli miniszter úr  ugye, még el sem lett fogadva ez a törvény  elmondta, hogy nem fogják elvenni a Paks II.-beruházást Paks városától, tehát már pontosan tudja a miniszter úr, akkor nyilván önök tudják, hogy melyik esetben kívánnak ilyen lépést, vagy milyen esetekben terveznek ilyen lépéseket, kaphatunke esetleg egy listát, hogy a most már látható beruházások esetében melyikre szeretnék rátenni a kezüket, vagy átadni a megyei önkormányzathoz, és melyik esetben nem. Nyilván akkor már ezek a politikai döntések is megszülettek, azzal együtt, hogy egyébként megköszönjük Süli miniszter úrnak, hogy legalább tisztázta ezt a helyzetet, és akkor így nem az ellenzéki képviselőknek kell még többször azt elmondani, hogy egy teljes hazugság ez a törvényjavaslat, hanem ezt egyszer s mindenkorra rendbe rakta miniszter úr.

Az önkormányzati működés tekintetében azért reagálnom kell Hadházy képviselő úr gondolataira, hogy milyen módon sikerült rendbe rakni és megoldani az önkormányzatok finanszírozását. A kistelepülésekről, azt gondolom, ne beszéljünk. Én ugyan pécsi vagyok, de a szívemen viselem a kistelepülések sorsát, nagyon sokat foglalkoztam egyébként civilként is kistelepülések fejlesztésével, és láthattuk, hogy az elmúlt tíz évben gyakorlatilag kiüresedett a kistelepülési önkormányzatok mozgástere, elvették a mozgásterét, alig-alig van valamiben módjuk, lehetőségük a saját jövőjüket jobbá tenni. Ezért is lenne fontos, hogy a „Magyar falu” program mögött valódi források legyenek, és érdemben tudjon segíteni a kistelepülések nehéz helyzetén.

De a hasonlóan szinte reménytelen helyzetbe kerültek most már a nagyvárosok is. Én pécsi vagyok, Dunántúl legnagyobb városa is olyan helyzetbe került, hogy most már a legfontosabb kötelező feladatait sem tudja önállóan ellátni, egyébként függetlenül attól, hogy ellenzéki vagy kormánypárti vezetésű. 2009 és 2019 között kormánypárti, fideszes vezetése volt Pécs városának, és többször is csődközelben volt a város, és csak úgy tudott megmenekülni, hogy kapott egy állami átmeneti mentőövet. Nem tudtak mit kezdeni, tíz év alatt nem tudták ezeket a problémákat megoldani.

Itt egyébként…  nem tudom, itt vane Szakács képviselő úr, egy picit vitatkozom vele is, alapvetően egyetértettem a felszólalásával, de azért legyünk kritikusak itt a 2010, illetve Pécs esetében a 2009 előtti időszakokkal. Azt gondolom, hogy arról a szocialista-liberális városvezetésről, amely Pécset vezette  2009-ben elbukták a választást, egy nagyon szomorú eset kapcsán volt egy időközi választás , semmi jót nem lehet mondani. Tehát konkrétan az nettó rombolás volt, amit az MSZP-SZDSZ-koalíció Pécsen végzett. Ennek volt „köszönhető”, hogy a megyei jogú városok között a legnagyobb adóssághalmazt halmozta föl Pécs városa, 44 milliárdot kellett elvenni a pécsi adósságból, ami egyrészt egyébként nyilván olyan problémák miatt volt, hogy nem volt megfelelő a város finanszírozása, tehát a fontos feladatokhoz és a valóban nélkülözhetetlen beruházásokhoz nem kapta meg a forrást, a másik oldalról viszont egyértelmű, hogy az akkori balliberális városvezetés hibája volt.

Csak akkor ez az adósságátvállalás nem terjedt ki az önkormányzati cégeknél meglévő adósságra. Úgyhogy Pécs egyébként 2009-ben tovább vitt 14 milliárdos adósságot, ami még a szocialista időszakból maradt meg, és ezzel együtt „sikerült” a pécsi városvezetésnek, fideszes városvezetésnek ezt föltornásznia 22 milliárd forintra. Tehát nem igaz az egyébként, amit Nacsa képviselő úr mondott, hogy az elmúlt fél évben a megtakarításokat elszórták. Nem, Pécs várost konkrétan egy kiszolgáltatott helyzetben, 22 milliárdos adósságállománnyal vette át az új városvezetés, és egészen reménytelen helyzetet produkált az, hogy például egy ilyen mentőöv kapcsán már a fizetési határidő lejárt, vissza kellene fizetnie a városnak egy sokmilliárdos tételt, és nyilván a kormány erről már nem is hajlandó tárgyalni.

(12.50)

Hasonlóképpen a kulturális intézmények finanszírozása kapcsán néhány éve még a fideszes városvezetésnek a minisztérium tett egy felajánlást, hogy ezeket a fontos intézményeket részben finanszírozza. Lám, lám, a pécsi városvezetés szerkezetének megváltozása után már nem hajlandó tárgyalni sem, érdemben tárgyalni ezekről a korábbi vállalásairól.

Tehát elmondhatjuk azt, hogy a Dunántúl legnagyobb városa sem tudja a saját kötelező feladatait finanszírozni, ami, mondom, a korábbi alkalmatlan városvezetések, fideszes és MSZP-s városvezetés hibái, de ott van mögötte a rendszer alkalmatlansága, amitől, Hadházy Sándor képviselő úr, nem lett jobb, sőt sokkal rosszabb lett a következő időszakban.

Ugyanakkor azt azért elmondanám  és itt ellenzéki képviselőtársaim felé is megfogalmaznám , hogy nyilván az önkritikát mindenkinek gyakorolni kell, és én például Pécs esetében nagyon bízom benne, hogy Szakács képviselő úr is közbenjár a tekintetben, hogy az ilyen nehéz helyzetben lévő városok  és Pécs is kifejezetten  azonnal szabaduljanak meg mindenféle politikai pozíciótól, politikai állástól, különböző, politikai alapon megbízott tanácsnoki fizetésektől. Hiszen teljesen világos, hogy ha már ilyen nehéz helyzetben van a város, akkor nyilván nem az elmúlt fél évben dolgozó városvezetést terheli ezért alapvetően a felelősség, de példát kell mutatni, és ezeket a kifizetéseket meg kell állítani, és le kell számolni ezekkel a politikai pozíciókkal.

Azt mondanám zárásként a vita vége felé, tisztelt államtitkár úr és kormánypárti képviselőtársaim, hogy teljesen világos lehetett, hogy ezt a javaslatot semmiféle szakmai szervezet nem támogatja. Igen, a Megyei Önkormányzatok Szövetsége támogatja, ez egy teljesen fideszes szövetség, de az érdemi, így a települési önkormányzatokat összefogó szövetségek nem támogatják.

Azt gondolom  és Bencsik képviselő úrra is szeretnék visszautalni, mert többször utaltam erre a vitában , hogy nem az a lényeg, hogy ellenzéki vagy kormánypárti városokat támad a kormány, ez a magatartás az ott élő embereket  függetlenül azok politikai nézeteitől  fogja megkárosítani, hasonlóképpen, mint az a tegnapi gyalázatos döntés, hogy 1000 milliárd forintot megszavaztak a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésére, ami valóban, megint csak pártállástól függetlenül, minden magyar embernek a megkárosítása. Önök 125 ezer munkahelyet áldoztak föl a kínai nagyhatalmi érdekek oltárán. Ezért ismét aláhúzom, hogy önök ne beszéljenek tovább nemzeti kormányzásról.

Erről a törvényjavaslatról nincs sok beszélnivaló, azt gondolom, ezt önöknek vissza kéne vonni, azt javaslom. Ne a politikai szempontokat nézzék, hallgassák meg a szakmai szervezetek, önkormányzati érdekképviseletek véleményét: ezt a javaslatot vonják vissza!

De nagyon bízom benne egyébként, hogy ha ezt nem teszik meg, akkor az Alkotmánybíróság el kell hogy kaszálja ezt a törvényjavaslatot, és bízom benne, hogy az önkormányzati szövetségek most ki fognak állni nagyon határozottan az önkormányzati jogok és a működési lehetőségek megvédése érdekében, és ez kellő politikai ellenállás lesz ahhoz, hogy önök ebből visszakozzanak. És akkor majd kíváncsi leszek egyébként, hogy ha mondjuk, az Alkotmánybíróság vagy a kialakuló politikai nyomás elsöpri ezt a gyalázatos javaslatot, akkor majd nyitottak leszneke vitát folytatni arról, hogy a valóban itt-ott meglévő aránytalanságokat, a sok helyen meglévő aránytalanságokat egy valóban ezek megoldására törekvő, konszenzusos javaslattal lehessen kezelni.

Azt megígérhetem önöknek, hogy ha egy ilyen szándék kerül az Országgyűlés elé, abban mi olyan módon fogunk részt venni, konstruktív módon fogunk részt venni, hogy az valóban azt a megoldást célozza, hogy az itt-ott meglévő komoly beruházások az amúgy jelentős területi különbségeket és fejlettségbeli különbségeket orvosolni tudják minden magyar ember érdekében. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai