Felszólalás adatai
74. ülésnap (1999.06.01.), 217. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Illés Zoltán (Fidesz) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés |
Videó/Felszólalás ideje | 3:16 |
Felszólalások: Előző 217 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. ILLÉS ZOLTÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Mint a főváros egészéért aggódó VI. kerületi terézvárosi parlamenti képviselő fordulok önhöz.
1998 decemberében a Fővárosi Önkormányzat és a közlekedési tárca akkori vezetői megállapodtak abban, hogy az idei év elején eldöntik, a kormány melyik új dunai híd megépítését támogatja Budapest északi térségében: az újpesti vasúti híd mellé tervezettet vagy az M0-s autóút hídját Budakalász magasságában? Csakhogy ismerve az M0-s északi híd ügyének előzményeit, nevezetesen, miközben a Horn-kormányzat időszakában a tárca és Budapest is deklarálták a keleti szektor továbbépítését, a korábbi szociálliberális kormányzat 24 milliárd forintot költött az északi szektorra - talán az akkori és azóta is zajló esetleges telekspekulációk miatt. Valamint ismerve az aktuális jogi helyzetet, a hídépítés kérdését véleményem szerint "vagy-vagy" alapon nem lehet eldönteni.
Budapest fejlődése és a várost körül vevő zöld gyűrű megőrzése szempontjából ugyanis a Szentendrei-szigeten átvezető M0-s híd és csatlakozó útjai megépítése kifejezetten káros lenne. Ezt nem én mondom, hanem a "Várospolitika 2000" című, Budapest fejlődésével foglalkozó, 1994-ben megjelent tanulmány rögzíti. Ezt a megállapítást a fővárosi Fidesz- és az MDF-frakciók az előző ciklusban, akárcsak most, támogatták. Örültünk, hogy egy ilyen fontos kérdésben az ellenzék és a koalíció egyetértett.
Törekvésünket csak megerősítette, hogy a tervezett híd helyszínén található Szentendrei-sziget a Duna-Ipoly Nemzeti Park részévé vált, és az Országgyűlés határozat formájában megszületett döntése az országos területfejlesztési koncepcióban kimondta, hogy a védett területeket útépítésekkel el kell kerülni. Ennek szellemében született meg a gyorsforgalmi úthálózat kiépítésének programjáról szóló 2119/1997. számú kormányhatározat is, amely az M0-s északi hídjának építését nem tartalmazza.
Azt, hogy 1995-96 környékén miért változott meg a fővárosi városvezetés véleménye, nem tudom.
(16.10)
Azt, hogy miért a főváros fejlődése ellen ható beruházást akarták már akkor is és akarnak most is a kormánnyal finanszíroztatni a főváros részéről, arról szintén nincs fogalmam. Talán a még meg sem épült út nyomvonala mellé már odatelepedett bevásárlóközpontok kedvéért? Vagy talán a nyomvonal mentén esetleg kialakult ingatlanspekulációk miatt? Akárhogy is van, egy új budapesti híd megépítése nemcsak a főváros ügye, hanem országos ügy is.
Ezért mint budapesti polgár, mint VI. kerületi parlamenti képviselő kérdezem önt tisztelettel, mit szándékozik tenni a kormány Budapest közlekedési gondjainak enyhítéséért, egy új Duna-híd megépítéséért a főváros fejlesztése érdekében.
Tisztelettel várom válaszát. (Taps a Fidesz soraiban.)
Felszólalások: Előző 217 Következő Ülésnap adatai