Készült: 2024.04.26.05:40:44 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

252. ülésnap (2013.02.12.), 120. felszólalás
Felszólaló Dr. Szabó Erika (Fidesz)
Beosztás közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 8:00


Felszólalások:  Előző  120  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SZABÓ ERIKA közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Egy nagyon rövid technikai törvényjavaslatot hoztam önök elé, ami az önkormányzatok törvényességi felügyeletéről szól. Ehhez képest nagyon kevés szakmai hozzászólást hallottam. Szélsőséges és a témához semmilyen módon vagy nagyon nehezen köthető hozzászólások sorozatát hallottam, de olyan is volt, amikor a témához igyekezett hozzászólni a tisztelt képviselőtársam, de a minimális tudással vagy felkészültséggel sem rendelkezett, ami a törvényességi felügyelet kérdéskörében egy szakmai és ezen belül természetesen (Dr. Lamperth Mónika: Még szerencse, hogy te ennyire értesz hozzá! Nagy szerencse!) politikai vitát gerjeszthetett volna.

Összességében azokkal a hozzászólókkal értek egyet, akik az elmúlt húsz évre visszavetítve rajzolták fel a folyamatot, azt az utat, ahonnan elindultunk, az önkormányzatiság világa '90-ben kezdődött Magyarországon; és bemutatták, hogy a törvényességi ellenőrzés hogyan zajlott - ügyészségnél sosem volt egyébként -, hogyan szűnt meg 18 hónapra az ellenőrzés az önkormányzatok felett, és hogyan alakította át ezt az új alaptörvény törvényességi felügyeletté. Itt is tapasztaltam, hogy akik nem vettek részt az alaptörvény vitájában, mert - nem tudom én - politikai tiltakozásképpen azt látták éppen megfelelőnek, azok most a törvény kapcsán akarják pótolni, holott most nem az alaptörvény vitájánál tartunk, az 2011 tavaszán lezajlott, most már egy működő jogintézmény, a törvényességi felügyelet technikai módosítására készültünk.

Sokan azzal nincsenek tisztában, hogy a törvényességi felügyelet a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium szakmai irányítása alatt zajló feladatkör.

(13.20)

Nem véletlen, hogy a KIM államtitkára tartotta az expozét és mondja el az ezzel kapcsolatos tudnivalókat és vitázik önökkel. Az önkormányzatokért felelős államtitkárság pedig a Belügyminisztériumon belül működik, és az önkormányzati törvény egyéb szegmensei a Belügyminisztériumhoz tartozó kérdések.

Éppen ezért én szeretnék visszatérni a széles körű önkormányzati világot, a költségvetésüket és az egyéb problémáikat érintő kérdésekből a törvényességi felügyelet kérdésköréhez, amelynek kapcsán Lamperth Mónika miniszter asszony és Varga Zoltán miniszter úr, volt felelősei ennek a területnek, összességében elismerték a szakmai felszólalásuk részeként, hogy a törvényességi felügyelettel kapcsolatban kifogásuk tulajdonképpen nincs, azokkal az eszközökkel egyetértenek, amelyeket a törvény eddig is alkalmazott és amit most alkalmaz. Tehát az aktuspótlást is elismerte, és azt is elismerte, hogy nem volt törvényességi ellenőrzés, és az önök hibájából nem volt törvényességi ellenőrzés, merthogy olyan rendszert alakítottak ki, aminek eredményeként ezt a feladatot az állam nem tudta végezni.

Az már más kérdés, hogy akkor az ellenzék hogyan és mint támogatta vagy nem támogatta azt az elképzelést, amit a kormánypártok akkor megfogalmaztak. Talán lehetett volna olyan egyeztetéseket folytatni, amit az ellenzék is tudott volna támogatni. (Dr. Lamperth Mónika és Varga Zoltán nevet.)

Mind a ketten elmondták, és azt hiszem, a vita egészére jellemző az, hogy televízióközvetítés zajlik, és mindenki szeretné azt a pluszinformációt - akár a szakmai felkészültség hiányában is - elmondani a téma kapcsán, ami a pártjának az aktuális politikai üzenete. Így rendkívüli módon átpolitizálódott az a szakmai törvénymódosítás, amelyet most itt meg kellett volna vitatnunk, és amely valóban egy új jogintézmény, amelynek célja az, hogy egyéves tapasztalat alapján megnézzük, hogy mit hogyan célszerű javítani, igazítani a rendszeren, és hogy maga a törvényességi felügyelet hogyan szolgálja az önkormányzati világot.

A felügyeleti bírság kérdésköre több jobbikos képviselőnél szóba került. A felügyeleti bírság nem új jogintézmény, ezzel már az elmúlt egy évben is élhettek a fővárosi és megyei kormányhivatalok (Hegedűs Lorántné: Ne dicsekedj ezzel!), de összességében, hogy mennyire éltek vagy nem éltek, és a törvényességi felügyeleti eljárásra mennyi esetben volt szükség, erre az expozémban mondtam egy nagyon fontos számot, ez rendkívül lényeges szám. 2011-ben, amikor még nem volt törvényességi felügyelet, több mint 18 ezer törvényességi ellenőrzési intézkedésre volt szükség. 2012. január 1-jétől és abban az évben kevesebb, mint 6000 törvényességi felhívásra került sor, ez egyharmadára csökkentette a kormányhivatali intézkedések szükségességét, ami óriási eredmény.

Persze az ellenzék részéről még akár érthető is lehet, hogy van egyfajta bizalmatlanság, hogy hogyan használják, milyen módon használják a kormányhivatalok a törvényességi felügyelet rendszerét. Hát nagyon jól használták, hiszen az önkormányzati világgal úgy általában nem állnak háborúban, hiszen a tavalyi év szólt arról, hogy a járási rendszert előkészítjük, és megállapodást kötünk az önkormányzati hivatalokkal azért, hogy idén január 1-jétől a járások megkezdhessék a munkájukat, és akikkel megállapodást készültünk kötni, 2763 település közül 2760-nal ezt a megállapodást meg is tudtuk kötni.

Tehát az önkormányzatok együttműködnek a kormányhivatalokkal, a kormánymegbízottak kiválóan készítették elő ezt a feladatot, és a kormányhivatalok kiválóan működtetik a törvényességi felügyeleti rendszert. Bízom benne, hogy a benyújtott törvényjavaslat elfogadását követően ezek a meglévő korrekciókkal még hatékonyabban fogják tudni működtetni ezt a rendszert, és kérem képviselőtársaimat, hogy támogassák továbbra is a törvényjavaslat elfogadását.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti sorokból.)




Felszólalások:  Előző  120  Következő    Ülésnap adatai