Készült: 2024.09.23.12:02:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

24. ülésnap (2010.07.12.),  209-217. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 18:29


Felszólalások:   206-208   209-217   217      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Kérem, szíveskedjenek a helyüket elfoglalni, megkezdjük munkánkat.

Tisztelt Országgyűlés! Most megkezdjük a határozathozatalokat. Kérem önöket, ellenőrizzék, hogy képviselői kártyájukat elhelyezték-e a szavazógépben.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a 2007. április 25-én és 30-án aláírt, egyrészről az Amerikai Egyesült Államok, másrészről az Európai Közösség és tagállamai közötti légiközlekedési megállapodás módosításáról szóló jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló törvényjavaslat általános vitája és a határozathozatal. Az előterjesztést T/572. számon megkapták.

Megadom a szót Fónagy János államtitkár úrnak, a napirendi pont előadójának, 20 perces időkeretben. Öné a szó, államtitkár úr.

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. (Zaj. - Az elnök csenget.)

Tisztelt Ház! 2001. szeptember 11. előtt is volt a polgári közlekedésben szabályozásra érdemes jelenség és feladat, biztonsági, környezetszennyezési témák mellett versenypiaci problémák is jelentkeztek. Ezeket kétoldalú, de az Unió és az Amerikai Egyesült Államok illetékesei között zajló rendszeres tárgyalásokon összegezték, és próbálták meg mindkét fél számára előnyösen megoldani.

Az Európai Közösség és tagállamai, másrészről az Amerikai Egyesült Államok közötti légi közlekedési megállapodás rendelkezései szerint a tárgyalások második fordulójában elért eredményeket 2010 novemberéig kell értékelni. A megállapodás szerint, ha a második fordulós tárgyalásokon nem sikerül egyezségre jutni, úgy 2010. november 30-át követően a megállapodásban rögzített jogokat bármelyik fél felfüggesztheti, így annak érdekében, hogy a felek e kényszerű lehetőséget elkerüljék, alapvető fontosságú volt valamennyi szerződő számára, hogy a tárgyalások mielőbb sikerrel záruljanak.

Hosszas egyeztetés eredményeként a közlekedési miniszterek már a 2010. június 24-ei tanácsülésen döntöttek a módosító jegyzőkönyv aláírásáról. A jegyzőkönyv az elsőfordulós megállapodásra épülve további együttműködést biztosít a beruházások, a felek légi közlekedési piacaihoz való hozzáférés, valamint a környezetvédelem területén. Először is, mindkét fél részéről határozott kötelezettségvállalást tartalmaz annak érdekében, hogy korlátozzák, illetve csökkentsék a nemzetközi légi közlekedésnek a környezetre gyakorolt szennyező hatását. Ma Magyarországon és Budapesten ez égető és mindennapi probléma.

Másodszor: a zajkorlátozásra vonatkozó uniós szabályok módosítását követően az európai uniós légitársaságok jogosultak lesznek az úgynevezett hetedik szabadságjog gyakorolására, és az USA, illetve valamely, a vegyes bizottság által kijelölt öt ország között az Európai Unió területén található pont érintése nélkül légi járatokat üzemeltethetnek.

Harmadszor: az Egyesült Államokban az uniós befektető tulajdonában lévő és irányítása alá tartozó harmadik országbeli légitársaságok elé állított piaci hozzáférési akadályokat a fenti jogszabályok módosítását követően felszámolják.

Negyedszer: a jegyzőkönyvben foglaltak alapján az Amerikai Egyesült Államokban végrehajtott, az amerikai légitársaságokban uniós többségi tulajdonlást és ellenőrzést lehetővé tevő jogszabályi változást követően az Amerikai Egyesült Államok légitársaságai szintén jogosultak lesznek a hetedik szabadságjog gyakorlására, és az Európai Unió is engedélyezni fogja az európai légitársaságok vonatkozásában az amerikai többségi tulajdonlást és ellenőrzést.

Tisztelt Országgyűlés! Többször említettem a hetedik szabadságjog lényegét, amelynek fontosságát egyetlen példával engedjék meg, hogy szemléltessem. Eddig nem volt lehetséges, hogy egy, az Európai Unió területén kívüli, úgynevezett engedélyes ország, például Kanada és az Egyesült Államok bármely repülőtere között unióbéli légitársaság közvetlenül szállíthasson utast vagy árut. Ma már nem kell európai pontot érinteni ahhoz, hogy legalábbis az öt kijelölt tagország tekintetében ez a lehetőség megvalósuljon.

A jegyzőkönyv tehát jelentős kereskedelmi előnyökkel jár az uniós légitársaságok számára, mivel az elért eredményekre épülve további beruházási és piaci hozzáférési lehetőséget teremt számunkra.

Mindezekre figyelemmel kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a törvényjavaslatot elfogadni szíveskedjenek.

Köszönöm türelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Megadom a szót Gruber Attila képviselő úrnak, a külügyi bizottság előadójának, 5 perces időkeretben. Öné a szó, képviselő úr.

DR. GRUBER ATTILA, a külügyi és határon túli magyarok bizottságának előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Az általunk tárgyalt T/572. számú törvényjavaslatban meghatározott jegyzőkönyv egy nyolcfordulós tárgyalássorozat eredménye után került véglegesítésre. Ahogy államtitkár úr is jelezte, több olyan lényeges kérdés merült fel ennek kapcsán, ami a jövőben nemcsak az egyes országok, hanem az Unió, illetve az Egyesült Államok közötti légi közlekedés minőségének a javítását is szolgálja, hiszen a környezetvédelem és ezen belül a zajvédelem, a zajvédelemmel összefüggő nagyon sok fontos kérdés is a jegyzőkönyv tartalmi elemét képezi. Nagyon fontos továbbá az a szociális dimenzió is, a jegyzőkönyv magas szintű foglalkoztatásról szóló eleme, ami minőségi, magasan képzett, kitűnő szakemberek munkahelyhez jutását is biztosítani fogja.

A bizottsági ülésen különösen foglalkoztunk a módosított 21. cikkben meghatározottakkal, ami nem más, mint amit az államtitkár úr is említett: európai uniós légitársaságok amerikai légitársaságokban történő tulajdonszerzésének a lehetőségét biztosítja. A bizottságban azt az örömünket és reményünket fejeztük ki, hogy ez remélhetőleg nem egy aránytalan, hanem megfelelő arányosítással bíró lehetőség lesz, azaz valóban lehetősége lesz az uniós országoknak az európai légi közlekedési területen kívüli pozíciók szerzésére is.

Mindezekre tekintettel a bizottság a törvényjavaslat elfogadását egyhangúlag támogatta. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Most megadom a szót Szabó Vilmos képviselő úrnak, aki írásban előre jelezte felszólalási szándékát. Öné a szó.

SZABÓ VILMOS (MSZP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A 2007. április 25-én és 30-án aláírt módosító jegyzőkönyv az Európai Közösség és tagállamai és az Amerikai Egyesült Államok között fontos esemény volt, amely hosszú hónapokig tartó tárgyalássorozatot követett. Ahogy ez itt már említésre került, nyolc tárgyalási forduló során sikerült megtalálni és elfogadni azokat a megállapodásokat és azokat a pontokat, amelyek minden érintett számára az érdekeiknek megfelelően tartalmazzák a legfontosabb pontokat.

Magam is szeretném kiemelni ebből azt, hogy további együttműködést biztosít a beruházások területén, a felek légügyi piacaihoz való hozzáférés területén, valamint a környezetvédelem, a biztonság és a védelem területén. Egyetértek államtitkár úrral, hogy a környezetvédelem különösen is fontos, hiszen a zajvédelemmel összefüggő feladatok a mi számunkra is különösen sok gondot okoztak eddig, és ezzel megkönnyíthetik a helyzetünket.

(18.00)

Hasonlóan fontosnak tartom én is a szociális dimenziót, a magas szintű foglalkoztatásból származó előnyök biztosítását és természetesen a piacokhoz való hozzáférés kiemelt szerepét. Azt gondolom, hogy a hosszú tárgyalási folyamatok eredményeként megszületett megállapodás megfelel a magyar nemzeti érdekeknek is, ebből következően a Magyar Szocialista Párt frakciója támogatja a tervezet elfogadását.

Köszönöm szépen a szót, elnök úr. (Szórványos taps az MSZP frakciójában.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Kérdezem, kíván-e még valaki a vitában felszólalni. (Nincs jelentkező.) Mivel felszólalót nem látok, így megkérdezem, hogy... (Schiffer András és Jávor Benedek jelentkezik.) Megkésve ugyan, de Jávor Benedek képviselő úr jelezte felszólalási szándékát. Öné a szó, képviselő úr.

JÁVOR BENEDEK (LMP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőház! A légiközlekedési egyezményről szóló javaslattal kapcsolatban szeretnék néhány gondolatot hozzáfűzni, anélkül, hogy a rendelet egészével kapcsolatban az LMP álláspontját elmondanám. Maga az egyezmény tartalmaz egy olyan fejezetet, amely a környezetvédelemre vonatkozik. Ez az egyezmény egy korábbi egyezmény módosítása, ahogy ez el is hangzott, és bizonyos fajta előrelépés a környezetvédelem területén tapasztalható benne. Ugyanakkor azt látni kell, hogy messze elégtelenek az ebben szereplő intézkedések ahhoz, hogy a légi forgalomnak a környezetre, ezen belül különösen az éghajlatra gyakorolt hatását megfelelőképpen kezeljék.

Tudjuk, hogy a légi közlekedés nagyon fontos szén-dioxid-kibocsátó, üvegházgáz-kibocsátó szereppel bír, és elsődleges cél lenne, a klímaegyezményeknek, a nemzetközi klímatárgyalásoknak egyébként ez egy fontos eleme, hogy visszaszorítsuk azokat a közlekedési formákat, amelyek aránytalanul terhelik a környezetet ilyen üvegházhatású gázokkal. Ez az egyezmény szóban nagyon elkötelezett a környezetvédelmi érdekek mellett, arról szól, hogy milyen erőfeszítéseket kívánnak tenni a részes felek a környezetvédelem ügyében, de amikor a konkrétumokra kerül sor, gyakorlatilag semmit nem tartalmaz. Mi több, olyan elemek jelennek meg benne, amelyek nagyon erősen korlátozzák a részes felek lehetőségeit szigorúbb, az egyezményben foglaltaknál szigorúbb kibocsátási feltételek megfogalmazására.

Gyakorlatilag nem jelenik meg benne a szennyező fizet elve, hogy a légi közlekedés által kibocsátott üvegházhatású gázok által okozott környezeti károk fedezése igenis a kibocsátó, a szennyező számláját kell hogy terheljék. Nem szerepelnek benne olyan elemek, amelyek jelzik, hogy a légi közlekedést a nemzetközi kvótakibocsátás, kvótakereskedelem hatálya alá kell vonni, ami az Európai Uniónak hosszú távú célja. Nem szerepelnek benne olyan konkrét intézkedések, amelyek biztosítják azt, hogy a káros anyagok kibocsátására érdemi, hathatós, eredményes intézkedéseket hozhassanak a részes felek.

Természetesen tudjuk, nem a magyar parlament hivatott arra, hogy az Európai Unió és az Egyesült Államok között kötött légiforgalmi egyezmény módosítását ezen a ponton megtegye. De nagyon fontosnak tartom, hogy a parlament, amely ugyan szemmel láthatóan kevéssé érdeklődik ez iránt a kérdés iránt, legalább halljon arról, hogy amikor légi közlekedési egyezményeket kötünk, akkor a fenntarthatóságról is beszélünk, a klímaváltozásról is beszélünk, unokáink jövőjéről beszélünk, kedves képviselőtársaim. És ezt jó lenne, ha nem csak az LMP képviselői és nem csak én próbálnám újra és újra elmondani a parlamentben.

Köszönöm a szót. (Taps az LMP frakciójában.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Kérdezem képviselőtársaimat, kíván-e még valaki felszólalni a vitában. (Nincs jelentkező.) Mivel több felszólaló nem jelentkezett, megkérdezem Fónagy János államtitkár urat, kíván-e válaszolni az elhangzottakra. (Dr. Fónagy János: Köszönöm szépen, nem.) Államtitkár úr nem kíván válaszolni az elhangzottakra, ezért az általános vitát lezárom.

Arra figyelemmel, hogy a törvényjavaslathoz módosító indítvány nem érkezett, most határozathozatal következik.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a T/572. számú törvényjavaslatot.

Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a törvényjavaslatot 348 igen szavazattal, 10 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény, valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló törvényjavaslat zárószavazása. Gulyás Gergely, Fidesz, és Lukács Tamás, KDNP, képviselők önálló indítványát T/416. számon, az egységes javaslatot pedig T/416/12.számon kapták kézhez a képviselők. Mivel az egységes javaslathoz módosító javaslat nem érkezett, a határozathozatal következik.

Megkérdezem, a kormány álláspontját kívánja-e ismertetni valaki. (Nincs jelentkező.) Jelentkezőt nem látok.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a T/416. számú törvényjavaslatot az egységes javaslat szerint. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 314 igen szavazattal, 50 nem ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta a törvényjavaslatot.

Tisztelt Országgyűlés! Az előterjesztők indítványozták, hogy az Országgyűlés elnöke az imént elfogadott törvény sürgős kihirdetését kérje a köztársasági elnöktől.

Kérdezem önöket, hozzájárulnak-e ehhez. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a sürgős kihirdetési kérelmet 309 igen szavazattal, 50 nem ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló 2009. évi CXXX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat záróvitája és zárószavazása. Lázár János, Fidesz, és Harrach Péter, KDNP, képviselők önálló indítványát T/420. számon, az egységes javaslatot pedig T/420/8. számon kapták kézhez a képviselők. Mivel az egységes javaslathoz módosító javaslatok érkeztek, záróvitára is sor kerül.

Megnyitom tehát a záróvitát a T/420/10. számú ajánlás 1. pontjára. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni. (Nincs jelentkező.) Mivel felszólaló nem jelentkezett, a záróvitát lezárom.

Megkérdezem Harrach Péter képviselő urat, kíván-e válaszolni. (Jelzésre.) Harrach Péter képviselő úr nem kíván válaszolni.

Tisztelt Országgyűlés! Most a módosító javaslatról határozunk. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a módosító javaslatot az ajánlás 1. pontja szerint, amelyet az előterjesztő támogat.

Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatokat 348 igen szavazattal, 16 nem ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta.

(18.10)

Tisztelt Országgyűlés! Most a zárószavazás következik. Megkérdezem, a kormány álláspontját ki kívánja ismertetni. (Jelzésre:) Igen, megadom a szót Bencsik János államtitkár úrnak.




Felszólalások:   206-208   209-217   217      Ülésnap adatai