Készült: 2024.09.21.16:59:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

169. ülésnap (2012.03.06.), 22. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Gazdasági bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 4:35


Felszólalások:  Előző  22  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ, a gazdasági és informatikai bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A gazdasági és informatikai bizottság támogatta a törvénytervezet általános vitára való alkalmasságát. Támogatta azért, mert - ahogy Fónagy János államtitkár úr ott is ismertette - egy régóta várt törvényről van szó, amely a közlekedés kerettörvénye lesz. Úgy is lehet mondani - bár lehet, hogy jogszerűen ez nem pontos, de a közlekedési szakemberek számára sokat mond -, hogy ez a közlekedés alaptörvénye, amely az egész közlekedési ágazatot egységesen szabályozza. Hosszú adósságot sikerül a parlamentnek az előterjesztő segítségével törlesztenie, ha ez a javaslat elfogadásra kerül. Ezért is támogattuk az elfogadását.

Nagyon fontos, hogy ismerjük a törvényjavaslat lényegét. Ez lehetőséget teremt a közlekedési ágazatok összehangolására és egységes irányítására, megfogalmazza az alapszolgáltatás minimumát, amire nagyon régóta nem került sor. Az alapszolgáltatás minimuma egyébként előrelépést jelent bizonyos települések számára, s természetesen ott, ahol igény van rá, ez csak minimális lehetőséget jelent. Tehát a szolgáltatók érdeke, hogy ne lépjenek vissza.

(10.10)

Korszerűsíti az intézményrendszert, versenyezteti a szolgáltatásokat ott, ahol kell, és ahogy a bizottsági ülésen felvetették, rákérdeztek, hogy ez a privatizáció számára is lehetőséget kínál, a törvény alapvetően nem a privatizációt segíti elő, de bizonyos területeken lehetőséget jelent a versenyeztetésre, de szó sincs a törvényben arról, hogy a közlekedési ágazatok privatizációját készítené elő. De úgy, ahogy az uniós jogszabályok ezt megkövetelik, természetesen a szerződéseket, szolgáltatásokat versenyeztetés és pályázat alapján lehet elnyerni, de nyilvánvaló, hogy országos, regionális és elővárosi esetekben, ahol a szolgáltató várhatóan továbbra is önkormányzati vagy kormányzati tulajdonosokkal valósítható meg.

Azt is el kell mondani, hogy a vitát a bizottságban talán leginkább a munkavállalói hozzájárulásnak a törvényben való megjelenítése, amely most már nemcsak a helyközi, hanem például a helyi viszonylatokra is kiterjedt, váltotta ki. Ebben a kormány képviselője, államtitkár úr jelezte, hogy további tárgyalások várhatók, hiszen amellett, hogy én azt gondolom, hogy ez a tömegközlekedés biztosítása szempontjából fontos, nyilvánvaló, hogy ennek a bevezetése megfelelő gazdasági körülmények között, megfelelő adórendszerrel, megfelelő helyzetben várható. Tehát további tárgyalások eredményeképpen, azt gondolom, módosító javaslatokat is ehhez a részhez célszerű lesz benyújtani.

El kell mondani tehát, hogy igen nagy jelentősége van a törvénynek, lehetővé teszi a korszerű technikák alkalmazását is, most már megteremti a feltételeit az igényvezérelt közlekedésnek, lehetőséget nyújt például a taxiközlekedés megfelelő szabályozására, ahol természetesen a pontos szabályozás az önkormányzatok számára áll fenn. És a legfontosabb lehetősége, legfontosabb szerepe a törvénynek abban lehet, hogy szintén megteremti a lehetőséget a fenntarthatóságra, a hosszú távú, középtávú finanszírozásra. Mindezek persze lehetőségek, amelyeket a törvény biztosít; nem csodaszer, de ez nélkülözhetetlen volt, hogy a közösségi közlekedést fejleszthetjük, és megfelelő színvonalon fenntartsuk. Ezért a bizottság támogatta a törvényjavaslatot.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiból.)




Felszólalások:  Előző  22  Következő    Ülésnap adatai