Készült: 2024.04.26.03:43:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

235. ülésnap (2001.11.05.),  27-39. felszólalás
Felszólalás oka Házszabálytól való eltérés
Felszólalás ideje 33:16


Felszólalások:   26   27-39   40-41      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Bejelentem, hogy mentelmi jog felfüggesztése tárgyában a következő képviselők ügyében érkeztek megkeresések: Szabadi Béla független képviselő ellen két, Faragó Péter MSZP-s képviselő ellen pedig egy közvádas ügyben a legfőbb ügyész kérte a mentelmi jog felfüggesztését; Rapcsák András, Fidesz, képviselő mentelmi jogának felfüggesztését pedig magánvádas feljelentés miatt a Szegedi Városi Bíróság indítványozta. A megkereséseket kiadtam a mentelmi, összeférhetetlenségi és mandátumvizsgáló bizottságnak. Ezek közül három mentelmi ügyről - a bizottság határozati javaslatai alapján - a holnapi ülésnapon dönt az Országgyűlés.

 

Tisztelt Országgyűlés! A Házszabályban foglalt jogköröm alapján, a Házszabály 140. §-ának megfelelően a terrorizmus elleni küzdelemről, a pénzmosás megakadályozásáról szóló rendelkezések szigorításáról, valamint az egyes korlátozó intézkedések elrendeléséről szóló T/5216. számú törvényjavaslat tárgyalása és határozathozatala érdekében Házszabálytól való eltérésre tettem javaslatot T/5216/17. számon. Ebben azt indítványozom, hogy a T/5216. számú törvényjavaslat tárgyalása és döntéshozatala során az Országgyűlés úgy térjen el a Házszabálytól, hogy a határozathozatalra - módosító javaslat benyújtása esetén is - 2001. november 6-án, tehát holnap, kedden kerüljön sor.

A Házszabály értelmében a határozathozatal előtt képviselőcsoportonként legfeljebb egy képviselő felszólalhat. Megkérdezem a képviselőcsoportokat, hogy kívánnak-e ezzel a felszólalási lehetőséggel élni. A monitor nem jelez jelentkezést. Kérdezem, hogy ez megfelel-e. (Jelzésre:) Kétperces hozzászólásra nincs lehetőség, hanem frakcióálláspont ismertetésére van lehetőség, de vélhetően ilyen módon kért szót Keller László, a Szocialista Pártból. Megadom a szót.

 

KELLER LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! A T/5216. számú törvényjavaslattal kapcsolatban szeretném elmondani azt, hogy a szocialista frakció nem támogatja a Házszabálytól való eltérést. És ha most figyel Bogár László államtitkár úr, akkor a valós okát is megtudja ennek, és nem kerül abba a helyzetbe, hogy ellenzéki képviselő szájába ad olyan indokolást, amit egyébként az ellenzéki képviselő nem mond el, és utána azzal kezd vitatkozni.

A plenáris ülés előtt sor került hatpárti egyeztetésre. A hatpárti egyeztetésen világosan elmondtuk, hogy a szocialista frakció teljes mértékben érdekelt abban, hogy törvény szülessen a terrorizmus elleni küzdelemről, az azzal kapcsolatos intézkedésekről, illetve a pénzmosás megakadályozásáról szóló rendelkezések szigorításáról.

Kompromisszumos javaslatként azt az indítványt tettük, hogy a kormány bontsa ketté a T/5216. számú javaslatát, és ma a Házszabálytól való eltérés során arról döntsünk, hogy a terrorizmus elleni küzdelemről szóló javaslatot és a már korábban tárgyalt, a pénzügyi csomagba is bekerült, anonim betétekkel kapcsolatos szabályozást fogadjuk el, és ebben a kérdésben térjünk el a Házszabálytól. Azokról a kérdésekről, amelyekről még nem volt lehetőségünk vitázni - és ez a törvényjavaslat többi szakaszát érinti -, folyjon értelmes vita itt, a Házban, hiszen arra szeretnénk törekedni, hogy mi magunk is a javaslatunkkal még inkább hozzájáruljunk a pénzmosás megakadályozásával kapcsolatos rendelkezésekhez.

Szeretném azt is elmondani, hogy ezen az egyeztetésen úgy tűnt, hogy a Fidesz-frakció kompromisszumot mutat a javaslatunkkal szemben, majd az ülés közben a pénzügyi államtitkár úr azt közölte, hogy ehhez a kompromisszumos javaslathoz a kormány nem tud felcsatlakozni. Ezt mi borzasztóan sajnáljuk. Egyébként normál menetben is megtárgyalható a benyújtott törvényjavaslat úgy, hogy semmiféle következménye nem lesz az ügynek. Nem kell ezzel riogatni sem a társadalmat, sem az Országgyűlést. Mi konstruktívan álltunk eddig is hozzá (Közbeszólások a Fidesz soraiból.), és ezt követően is konstruktívan fogunk a törvényjavaslat tárgyalásánál megnyilvánulni.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az MSZP soraiban.)

 

ELNÖK: Megadom a szót Balla Mihály Tibor képviselő úrnak, Fidesz-Magyar Polgári Párt.

 

BALLA MIHÁLY (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A Fidesz-Magyar Polgári Párt frakciója sajnálja, hogy az MSZP a terrorizmus elleni küzdelmet gátolja. (Derültség és közbeszólások az MSZP soraiban.) Az előttünk fekvő törvényjavaslat szomorú aktualitását a szeptember 11-ei események is adják.

A terrorizmus elleni küzdelemről, a pénzmosás megakadályozásáról szóló rendelkezések szigorításáról, valamint az egyes korlátozó intézkedések elrendeléséről szóló törvény összhangban van a már az általunk elfogadott 5155. számú országgyűlési határozati javaslat 3. pontjával, amelyből idézve: "a kormány minden lehetséges nemzetközi fórumon mozdítsa elő a terrorizmus elleni nemzetközi jogi szabályozás szigorítását." De előzménye a törvényjavaslatnak, hogy az ENSZ Biztonsági Tanácsa, az Európai Unió kül- és biztonságpolitikai tanácsa, illetve az FATF, a pénzmosás ellen küzdő nemzetközi szervezet nem együttműködőnek minősítette hazánkat; illetve fontos az is, hogy az Európai Unió, illetve az Európai Közösség milyen képet alakít ki magának Magyarországról ebben a kérdésben is.

A javaslat célja, hogy útját állja a bűncselekményekből származó pénzeknek, illetve azok pénzintézeteken és tőkepiaci rendszereken való tisztára mosásának. Ennek értelmében a kormány felhatalmazást kap, hogy rendelettel gazdasági, kereskedelmi, pénzügyi és egyéb tilalmat vagy korlátozást hirdessen ki. A módosítások érintik a pénzmosás elleni törvényt, a takarékbetétekről szóló rendeleteket, a hitelintézeti és értékpapírtörvényt, egyben lehetőséget nyújt arra, hogy a törvény értelmében a pénzmosás elleni küzdelem kiterjedhessen az ingatlan-, a műtárgy-, a nemesfém-kereskedelemre is, az ügyvédek és közjegyzők feladataira. Ezeken túl szigorítja az ügyfél-azonosítást.

Tisztelt Ház! A törvény hatékonysága abból is áll, ha a tisztelt Ház mielőbb meghozza döntését, mely során a Fidesz-Magyar Polgári Párt frakciója partnere mindenkinek, aki ezúton is tenni próbál a pénzmosás ellen, illetve a különböző terror- és bűnszövetkezeteknek a pénzügyi támogatottsága és segítése ellen. A hatpárti egyeztetések, amelyeket már elkezdtünk a Külügyminisztériumban is október 24-én, illetve a mai nap délutánján, úgy tűnik, az ellenzéki oldalról nem hozták meg az eredményüket.

De mi támogatjuk ezt a törvényjavaslatot, és támogatjuk ennek a Házszabálytól való eltérésben való tárgyalását is. Tesszük mindezt annál is inkább, mert bizonyosnak látszik, hogy a nemzetközi terrorizmus, az azzal együttműködő szervezett bűnözés ellen csak összefogással lehet fellépni. Bizonyítja ezt a nemzetközi koalíciónak az együttműködése, s ha minél hamarabb mi is elfogadjuk ezt a törvényjavaslatot, Magyarország is aktívan hozzájárulhat az Oszama bin Ladenek elleni küzdelemhez.

 

 

(15.20)

 

A fentiek szellemében frakciónk támogatja és mielőbbi elfogadását, valamint a Házszabálytól való eltérést javasolja a törvény tárgyalásakor.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 

ELNÖK: Megadom a szót Szent-Iványi István frakcióvezető úrnak, Szabad Demokraták Szövetsége.

 

DR. SZENT-IVÁNYI ISTVÁN (SZDSZ): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A Szabad Demokraták Szövetsége nem támogatja a Házszabálytól való eltérést.

Általában sem támogatjuk a Házszabálytól való eltérést, mert úgy gondoljuk, hogy a Házszabálynak van egy nagyon fontos funkciója, a törvények elfogadásának van egy kialakult, normális rendje. Nem véletlenül alakult ez ki, ez ad lehetőséget arra, hogy körültekintő, megfontolt döntéseket hozzon a Ház. Vannak olyan esetek, amikor erre nincs lehetőség, ez kétségtelen. Vannak rendkívüli esetek, amikor szükségessé válhat a Házszabálytól való eltérés. A jelen eset nem ilyen, tisztelt képviselőtársaim.

A jelen esetben foglalt problémák túlnyomó többségét évek óta ismerjük; egy részükre már a tavalyi európai uniós országjelentés is felhívta a figyelmet. Itt késlekedésről van szó, a kormány hanyagságáról vagy késlekedéséről, és csupán azért, hogy leplezni tudjuk a kormány mulasztásait, nem szívesen térünk el a Házszabálytól, hiszen mint említettük, rendkívül nagy fontosságú ügyek megtárgyalásáról van szó. Ez nem jelenti azt, hogy nem értünk egyet a törvényjavaslat alapvető célkitűzéseivel, mert egyetértünk. Egyetértünk ezekkel a célkitűzésekkel, és magunk is több javaslatot tettünk a lehetőség szerinti gyors elfogadás érdekében.

Hadd emlékeztessem az elnök urat és a tisztelt Házat arra, hogy a Szabad Demokraták Szövetsége részéről már korábban megfogalmazódott egy olyan javaslat, hogy a most elfogadásra kerülő pénzügyi törvénycsomag keretén belül, módosító indítvány formájában fogadjuk el azokat a legfontosabb irányelveket, amelyek valóban szükségesek ahhoz, hogy Magyarországot az együttműködő országok közé sorolják. Tehát meg lett volna erre a jogi lehetőség - erre mi felhívtuk a figyelmet.

Kovács Kálmán frakcióvezető-helyettes úr hatpárti egyeztetésen még azt a lehetőséget is az önök figyelmébe ajánlotta, hogy hívjunk össze rendkívüli parlamenti ülésnapot, amely ezzel a kérdéssel foglalkozik, és ami lényegesen meggyorsítja a tárgyalások menetét - a múlt hétfőre vagy az azt megelőző hétfőre - , és mostanra ez is lehetővé tette volna ennek a törvényjavaslatnak az időben történő elfogadását. Mindettől a kormánypártok és a Ház vezetése elzárkózott. Ezek után nem tudjuk ezt másképp értelmezni, mint hogy önök semmiféle kompromisszumot ezen a téren nem fogadnak el, csakis erőből szeretnék átvinni a saját javaslatukat, mely, mint mondom, a kormányzati mulasztások leplezését szolgálja. Ebben mi sajnos nem lehetünk az önök segítségére.

Ezzel együtt is azt gondoljuk, van mód arra, hogy a törvényjavaslatot viszonylag rövid idő alatt fogadja el a tisztelt Ház; a házbizottság ülésén erről szó esett. Tehát a mai napon általános vitát folytatunk, a szerdai napon folytathatjuk le a részletes vitát, a jövő héten már a módosító indítványokról szavazunk, és az azt követő - sajnos - két hét múlva a zárószavazást is megejtheti a tisztelt Ház. Ha persze a tisztelt Ház a nyolc éven keresztül megszokott hetenkénti ülésezési rendben működne, akkor ez a probléma már régen nem lenne, akkor már régen elfogadtuk volna ezeket a javaslatokat.

Tisztelt Ház! Kérem, értsék meg, hogy amiről itt szó van, az nagyon egyértelmű és világos: a törvényjavaslat célkitűzéseit mi támogatjuk, fontosnak tartjuk, aktívan hozzájárultunk már eddig is, a bizottsági szakaszban, az előkészítés során is módosító indítványok benyújtásával a törvény javításához. Abban viszont nem vagyunk partnerek, abban nem fogunk segédkezni, hogy megalapozatlanul, megfontolatlanul, kapkodva szülessenek döntések, csak azért, mert önök későn terjesztették a Ház elé ezt a törvényjavaslatot.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

 

ELNÖK: Megadom a szót Csúcs László képviselő úrnak, Független Kisgazdapárt.

 

DR. CSÚCS LÁSZLÓ (FKGP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A terrorizmus elleni küzdelemről, a pénzmosás megakadályozásáról szóló rendelkezések szigorításáról, valamint egyes kapcsolódó korlátozó intézkedésekről szóló törvényjavaslat megítélésem szerint értékmérő. Értékmérő abból a szempontból, hogy az ország érdekét, megítélését tartjuk előbbre valónak, avagy valamiféle pártpolitikai megfontolásokat. (Közbeszólás az SZDSZ padsoraiból: Ugyan már!)

Az ellenzék úgy ért egyet ezzel a törvényjavaslattal, hogy most ne és ne ezzel a tartalommal tárgyaljuk, tehát valójában elutasítja a Házszabálytól való eltérést, elutasítja a benyújtott törvényjavaslat támogatását, amely törvényjavaslat, még egyszer jelzem, értékmérő a Ház számára.

Ebben a vitában, amelyet megelőzött a már említett hatpárti egyeztetés, döbbenetes egyetértés alakult ki az MSZP és SZDSZ mellett a MIÉP-pel együtt és közösen. Az előbbi kettő azon az állásponton volt, hogy most és ezzel a tartalommal nem fogadja el, a harmadik párt azon az állásponton volt, hogy a külső diktátumot nem támogatja, nem fogadja el. Én azt gondolom, ez ürügy- és kifogáskeresés azért, hogy azt a törvényjavaslatot, amely a magyar nemzet megítélését alapvetően meghatározza, ne tudjuk időben és azzal a tartalommal teljesíteni, amire nemzetközi kötelezettségvállalásaink köteleznek. Ugyanakkor az legalább annyira szolgálja az ország érdekét, hogy ez időben és megfelelő tartalommal teljesüljön, mint amennyire a nemzetközi kötelezettségvállalásból ez következik.

A kisgazda frakció értelemszerűen támogatja a törvényjavaslat Házszabálytól való eltéréssel történő tárgyalását és soron kívüli elfogadását. Köszönöm. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

ELNÖK: Megadom a szót Lentner Csaba képviselő úrnak, Magyar Igazság és Élet Pártja.

 

DR. LENTNER CSABA (MIÉP): Tisztelt Elnök Úr! Képviselőtársaim! A Magyar Igazság és Élet Pártja a Házszabálytól való eltérést támogatja, azonban ennek a törvénynek az ezzel az indoklással előterjesztett elfogadásához nem járul hozzá.

A Magyar Igazság és Élet Pártja mint a nemzeti radikalizmus pártja azon az állásponton van, hogy a független magyar parlamentnek egy másik ország, az Amerikai Egyesült Államok ne határozza meg azt, hogy mikor és milyen jellegű törvényeket hozzon. Megjegyezzük ugyanakkor, hogy ezeket a törvényeket, a pénzmosás elleni törvényt, az anonim betétek megszüntetését nem most, 2001 novemberében, hanem akár már tíz évvel ezelőtt is megszavazhatta volna az Országgyűlés.

Az a fajta összemosás, amely a Kisgazdapárt részéről arra irányul, hogy a MIÉP, az MSZP és az SZDSZ egy álláspontot képviselt, arra vall, hogy aki ezt előterjesztette, azon a hatpárti egyeztetésen nem figyelt oda kellőképpen. Nekünk világosan és egyértelműen az az álláspontunk, hogy ezekre a törvényekre, sőt ennél súlyosabb törvényekre szükség van, hiszen évek óta mi vagyunk az a politikai párt, akik a pénzmosás ellen vagyunk, a privatizációból, a bankkonszolidációból szerzett pénzek felderítésére és a felelősök megbüntetésére helyezzük a politikai megnyilvánulásunkat. Ugyanakkor miért most, miért az Amerikai Egyesült Államok nagykövetének a felszólítására történik meg a magyar parlament részéről ennek az ügynek a tárgysorozatba-vétele? Nem értjük, képviselőtársaink, a szándékot, nem értjük a motivációkat!

Azonban hogy az ország ügyei előbbre is jussanak, mi konstruktívan azt mondjuk, hogy igen, ez a törvény kerüljön megvitatásra, és majd egy óra múlva, a vezérszónoki körben ezt részletesebben is ki fogjuk fejteni, hogyan kellene és főleg miért kellett volna korábban meghozni ezeket a döntéseket. Sőt, mi azt szeretnénk, ha ennek a törvénynek akár visszamenőleges hatálya is lehetne, s így a Magyar Nemzeti Bank CW Bankjában tisztára mosott terroristapénzek "mosogatóit", Surányi Györgyöt és társait is felelősségre lehetne vonni.

Tisztelt kormánypárti Képviselők! Majd ha olyan törvényt terjesztenek elő, hogy mindezek következtében nem szabad most már pénzeket tisztára mosni, Surányi György kitüntetését önök visszavennék, amit azután kapott, hogy a Magyar Nemzeti Bankot elhagyta és az idejét kitölthette... - egyértelmű, hogy a CW Bankban pénzmosások voltak.

 

 

(15.30)

 

 

Bizonyított körülmény az, hogy amikor a Postabankban az Állami Számvevőszék 1995-ben ellenőrizni akart, akkor a Postabank elküldte a bankból az Állami Számvevőszék revizorait. Tehát mind az elmúlt három és fél évben, mind pedig a parlamenti demokrácia elmúlt tíz-tizenegy évében is lett volna erre idő, de nekünk, magyaroknak, a független magyar parlamentnek ne egy másik ország szabjon határt és feltételeket a törvénykezési menetrendre!

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a MIÉP soraiban.)

 

ELNÖK: A Magyar Demokrata Fórum frakciójának álláspontját Dávid Ibolya igazságügy-miniszter asszony ismerteti.

 

DR. DÁVID IBOLYA (MDF): Tisztelt Elnök Úr! Kedves Képviselőtársaim! Szeptember 11-e után a terror fogalma új értelmezést kapott. Egy jogállamnak mindig az a feladata, hogy aktivizálja az eszközeit, a jogot annak érdekében, hogy a saját polgárainak biztonságot tudjon nyújtani: bízhatnak a demokrácia erejében. Ezt tették az európai államok, az Európai Közösségek Bizottsága már szeptember 21-én, tíz nappal a terrortámadás után előkészítette a javaslatát egy tanácsi kerethatározatra.

Ha bölcs mondás az, hogy kétszer ad, ki gyorsan ad, akkor azt hiszem, kétszer dönt, ki gyorsan dönt, és ezt tette egész Európa jogalkotása. Ez a tanácsi kerethatározat, amely egyfelől a terrorizmus elleni jogi eszközöket fogalmazta meg, másfelől pedig az európai elfogatóparancsról és a tagállamok közötti kiadatási eljárásról dönt, egy olyan sürgős eljárást indított meg az európai jogalkotásban, amelyben december elejére a végső megoldás is várható. Ugyanakkor vannak olyan lépések, amelyek azonnali döntést igényelnek, és a szükségességét a törvényjavaslat indokolta.

A Magyar Demokrata Fórum azért is támogatja, tisztelt képviselőtársaim, e törvényjavaslat soron kívüli eljárását, mert ha végiggondolják, hogy az elmúlt időszakban mi mindent tettünk meg a pénzmosás ellen, nagyon kevés olyan tényállás volt, ami alkalmat adhatott volna eljárások megindulására, függetlenül attól, hogy ezt az Európai Unió intézményei, az Egyesült Államok vagy ki hogyan teszi meg. A hazai jogrendszerünkben is meg kell tudnunk tölteni a pénzmosás törvényi tényállását azzal, hogy a mögöttes jogszabályokat megfogalmazzuk, és ebben megszüntetjük az anonim betéteket, és sorolhatnám azokat a technikai lehetőségeket, mint a pénzváltás jelenlegi rendje, ami lehetőséget biztosít arra, hogy tartalommal tudjuk kitölteni a pénzmosás törvényi tényállását.

Számunkra azért is rendkívül fontos a pénzmosás elleni törvénycsomag, mert a terrorizmusnak és a szervezett bűnözésnek két biztos oszlopa van, amiből táplálkozik. Az egyik a korrupció, mert tisztességtelen eszközöket kell igénybe vennie ahhoz - nem a jog szerinti lehetőségeket -, hogy akár a szervezett bűnözésnek, akár a terrorizmusnak életteret tudjon biztosítani. (Dr. Kis Zoltán: A Házszabálytól való eltérésről van szó!) A másik ilyen a pénzmosás; tisztára kell mosni azt a pénzt, ezért rendkívül fontos, képviselő úr, hogy a Házszabálytól való eltéréssel teremtsük meg annak a lehetőségét (Dr. Kis Zoltán közbeszólása. - Az elnök csenget.), hogy ha egy törvényjavaslatnak a megvitatása időszerű - és azt hiszem, nem ül ma itt az Országgyűlésben képviselő, aki elvitatná azt, hogy ez ma rendkívül időszerű kérdés -, akkor tegyük lehetővé, hogy azt megvitassa az Országgyűlés.

Tisztelt Képviselőtársaim! A szervezett bűnözés és a terror rendkívül pénzigényes bűnözés, amely egy egész demokratikus intézményrendszer ellen irányul. Nem értem azt az ellenállást, ami az ellenzék, az MSZP és az SZDSZ padsoraiból ezzel szemben megfogalmazódott. Azt hiszem, együttes célunk az, hogy minél hamarabb elérjük ezzel a jogszabály-módosító csomaggal azt a kettős célt, amelyikben az egyik célunk az, hogy az államnak legyen valódi lehetősége a hatékony megelőzésre, fellépésre; a második az, hogy a vagyonától meg lehessen fosztani mindazokat, akik e bűncselekménnyel élnek; a harmadik pedig: a másik oldal bizonytalanságérzetét fokozni azzal, hogy valamennyiünknek a biztonságérzetét e javaslat elfogadásával megőrizzük. Ehhez pedig az szükségeltetik, tisztelt képviselőtársaim, hogy ma ennek a Házszabálytól való eltérését megszavazzák. A Magyar Demokrata Fórum ehhez partner.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Miután minden frakció ismertette az álláspontját, a határozathozatal következik. Felhívom a figyelmüket - bár talán ez szükségtelen -, hogy a Házszabálytól való eltéréshez a jelen lévő képviselők négyötödének szavazata szükséges.

Kérdezem tehát a tisztelt Országgyűlést, hogy az imént ismertetett javaslatnak megfelelően eltér-e a Házszabálytól. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 203 igen szavazattal, 95 nem ellenében, 7 tartózkodás mellett a Házszabálytól való eltérést nem fogadta el.

Tisztelt Országgyűlés! Figyelemmel az iménti döntésre, az előterjesztés tárgyalási menete a következő módon alakul:

A T/5216. számú törvényjavaslat általános vitájára a mai napon kerül sor - egyébként ezt a kiküldött napirendben már jeleztük, hiszen a házbizottság ülése után lehetett számítani arra, hogy ez a döntés fog megszületni ma a Házban -, az előterjesztéshez érkezett módosító javaslatokat a bizottságok kedd estig tárgyalják meg, a részletes vitára pedig a bizottsági előkészítést követően a szerdai ülésnapunkon kerül sor. Felkérem a bizottságokat, hogy a részletes vitában esetleg benyújtott kapcsolódó módosító javaslatokról úgy alakítsák ki álláspontjukat, hogy az előterjesztői támogatott sort a Házszabály szerinti határidőben kézhez kaphassák a frakciók. A módosító javaslatokról történő határozathozatalra pedig november 12-ei ülésünkön kerül majd sor.

Az előzetes jelzések alapján a törvényjavaslat iménti idézett tárgyalási menetére a napirendi ajánlás - minként az előbb ezt említettem - már utalt.

Most soron következik a ma kezdődő ülésünk napirendjének megállapítása.

Miután a házbizottság keddi ülésén nem született megállapodás a napirendi ajánlást illetően, a napirendi javaslatot elnöki jogkörömben terjesztettem elő. Az Országgyűlés ülésének napirendjére, a tanácskozás időtartamára, a felszólalási időkeretekre és az előterjesztések együttes tárgyalására vonatkozó ajánlást kézhez kapták. A benyújtott önálló indítványokról a javaslat függelékében tájékoztattam az Országgyűlést.

 

Tisztelt Országgyűlés! Az ülés napirendjének kiegészítésére az MSZP, az SZDSZ és korábban a Fidesz képviselőcsoportja is indítványokat terjesztett elő, a Fidesz frakciója időközben visszavonta a kiegészítésre tett javaslatát. A Házszabály szerint először a kiegészítésekre tett javaslatokról határozunk, és ezt követően döntünk a napirendi ajánlásról.

Először a Szocialista Pártnak a napirend kiegészítésére vonatkozó javaslatait fogom feltenni szavazásra.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy az MSZP képviselőcsoportja indítványa alapján kiegészíti-e az ülés napirendjét a Magyar Köztársaság 1999. évi költségvetéséről szóló 1998. évi XC. törvény egyes rendelkezései végrehajtásának ellenőrzését vizsgáló bizottság felállításáról szóló H/1565. számú országgyűlési határozati javaslat általános vitájával. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirend kiegészítését nem fogadta el.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy az MSZP képviselőcsoportja indítványa alapján kiegészíti-e az ülés napirendjét a bányászati szempontból zárt területek feloldásának körülményeiről, a nemzeti ásványvagyonnal történő gazdálkodás helyzetét vizsgáló bizottság felállításáról szóló H/1937. számú országgyűlési határozati javaslat általános vitájával. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirend kiegészítését nem fogadta el.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy az MSZP képviselőcsoportja indítványa alapján kiegészíti-e az ülés napirendjét a gyógyszerellátásban kialakult válságos helyzet okainak feltárását vizsgáló bizottság felállításáról szóló H/3091. számú országgyűlési határozati javaslat általános vitájával. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirend kiegészítését nem fogadta el.

 

 

(15.40)

 

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy az MSZP képviselőcsoportja indítványa alapján kiegészíti-e az ülés napirendjét a gyorsforgalmi úthálózat tízéves fejlesztési programjának megvalósításáról szóló 2117/1999. számú kormányhatározat végrehajtásának ellenőrzését vizsgáló bizottság felállításáról szóló H/3312. számú országgyűlési határozati javaslat általános vitájával. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirend kiegészítését nem fogadta el.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy az MSZP képviselőcsoportja indítványa alapján kiegészíti-e az ülés napirendjét a Magyar Köztársaság 2000. évi költségvetéséről szóló 1999. évi CXXV. törvény egyes fejezeteiben szereplő előirányzatok felhasználásának ellenőrzését vizsgáló bizottság felállításáról szóló H/3316. számú országgyűlési határozati javaslat általános vitájával. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirend kiegészítését nem fogadta el.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy az MSZP képviselőcsoportja indítványa alapján kiegészíti-e az ülés napirendjét a Magyar Televízió Rt. gazdálkodásának ellenőrzését vizsgáló bizottság felállításáról szóló H/3513. számú országgyűlési határozati javaslat általános vitájával. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirend kiegészítését nem fogadta el.

A mobiltelefonok használatát továbbra is kérem mellőzni az ülésteremben!

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy az MSZP képviselőcsoportja indítványa alapján kiegészíti-e az ülés napirendjét az Egészségbiztosítási Alap felügyeletével és kezelésével összefüggő tevékenységek következtében kialakult helyzet feltárását vizsgáló bizottság felállításáról szóló H/3559. számú országgyűlési határozati javaslat általános vitájával. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirend kiegészítését nem fogadta el.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy az MSZP képviselőcsoportja indítványa alapján kiegészíti-e az ülés napirendjét a Miniszterelnöki Hivatal által 1999. január 1-je óta kormányzati propagandára és országimázsra fordított költségvetési kiadásait és kötelezettségvállalásait vizsgáló bizottság felállítását kezdeményező H/4227. számú országgyűlési határozati javaslat általános vitájával. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirend kiegészítését nem fogadta el.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy az MSZP képviselőcsoportja indítványa alapján kiegészíti-e az ülés napirendjét a miniszterelnök felelősségének kivizsgálására irányuló parlamenti vizsgálóbizottság felállítását kezdeményező H/4744. számú országgyűlési határozati javaslat általános vitájával. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirend kiegészítését nem fogadta el.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy az MSZP képviselőcsoportja indítványa alapján kiegészíti-e az ülés napirendjét a belkereskedelemről szóló 1978. évi I. törvény módosítását indítványozó T/3842. számú törvényjavaslat általános vitájával. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirend kiegészítését nem fogadta el.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy az MSZP képviselőcsoportja indítványa alapján kiegészíti-e az ülés napirendjét a társasházról szóló 1997. évi CLVII. törvény módosításáról szóló T/4942. számú törvényjavaslat általános vitájával. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirend kiegészítését nem fogadta el.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy az MSZP képviselőcsoportja indítványa alapján kiegészíti-e az ülés napirendjét a jövő nemzedékek országgyűlési biztosáról szóló T/4168. számú törvényjavaslat általános vitájával. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirend kiegészítését nem fogadta el.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy kiegészíti-e az ülés napirendjét a választási rendszer reformját előkészítő eseti bizottság J/3502. számú jelentésének és a jelentés elfogadását kezdeményező H/3503. számú határozati javaslat általános vitájával. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirend kiegészítését nem fogadta el.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy az SZDSZ képviselőcsoportja indítványa alapján kiegészíti-e az ülés napirendjét az állam által nagy összegű költségvetési támogatásban részesített pénzintézetek konszolidációját vizsgáló bizottság felállításáról szóló H/1237. számú országgyűlési határozati javaslat általános vitájával. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirend kiegészítését nem fogadta el. (Dr. Szent-Iványi István: A következőről gépi szavazást kérünk.)

Az SZDSZ gépi szavazást kér? A következőre vagy az előzőre vonatkozóan?

 




Felszólalások:   26   27-39   40-41      Ülésnap adatai