Készült: 2024.04.26.08:10:44 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

193. ülésnap (2012.05.22.), 226. felszólalás
Felszólaló Dr. Kiss Sándor (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:25


Felszólalások:  Előző  226  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KISS SÁNDOR (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Ez egy kis terjedelmű szabályozás, egy kis terjedelmű törvény, de én azt hiszem, hogy igen fontos törvény, mert emberek élete múlik azon, hogy ez a törvény hogyan valósul meg, hogyan éri el a célját ez a törvény. Mi is lenne a célja ezen törvénynek? Az, hogy ne történjenek balesetek, ne történjenek halálesetek, és az - ez ugyan nincs benne a törvényben, de szerintem ennek a törvénynek az is a célja kellene hogy legyen -, hogy minél gazdaságosabban fűtsön a lakosság, minél hatékonyabban használja fel azt az energiát, ami igen komoly költséget jelent.

A kéményseprő az, akivel szerintem már mindannyian találkoztunk, amikor bejön a lakásba, akinek gázfűtése van, egy tükörrel a kezében benyúl a kémény alá, megnézi, hogy szabad-e a kémény, megtörtént, és elkéri a 3600 vagy a 3800 forintot.

(18.20)

Azt mondom, hogy persze, lehet erről vitatkozni, lehet erről beszélni, hogy az élet mindentől többet ér, nem 3800 forintot ér a biztonságunk. De azt, hogy a lakosság hogyan éli meg ezen kéményseprői díj befizetését, és hogy milyen indulatokat vált ki a lakosságból, arról szerintem mindannyian sokat hallottak már; elég hangulati elem az, hogy ez a kéményseprő csak ennyit csinált, és ilyen sok pénzt kér el.

Itt térnék vissza az árra, hogy bizony talán azért is nem engedik be a kéményseprőt az ingatlantulajdonosok, mert egyszerűen nem akarják neki kifizetni a díjat. Tehát úgy gondolom, hogy maga a díj mértéke, és az, amit a lakosság érez, hogy mit kap ezért a díjért, mindenképpen lényeges lenne, hogy a törvény alkalmazása során erre odafigyeljenek vagy majd legfeljebb a rendeletalkotáskor. A lakosság ne adóként élje ezt meg, hanem úgy élje meg, hogy valóban egy szolgáltatást és nagyon fontos szolgáltatást vesz igénybe, mert ha úgy éli meg, hogy adó, akkor valóban elzárkózhatnak ezen szolgáltatás elől. Én tehát mindenképpen kérem a kormányzatot, hogy erre figyeljenek oda. Ez egy hangulati elem, de tessenek elhinni, hogy ezek az apró hangulati elemek nagyon meg tudják határozni a lakosság komfortérzetét.

A kéményseprő úgy él a tudatunkban, mint ahogy a kéménykotró spirállal a vállán megy, fekete ruhában. Úgy gondolom, hogy a kéményseprő - nevezzük így - már több, mint egy kéménykotró, fűtéstechnikai szakembernek kell lennie. És nem csak az, hogy bejön és megnézi tükörrel esetleg, hogy szabad-e a kémény, vagy hogy a fürdőszobában van-e szellőzőnyílás.

A mai kor követelményének megfelelne, úgy gondolom, hogyha a kéményseprő akár még tanácsot is adhatna a lakosságnak. Ha tehát megnézi azt a készüléket vagy megnézi azt a fűtési technikát - nem vagyok fűtési szakember egyáltalán -, úgy gondolom, talán több kellene hogy legyen az a kéményseprő, mint egyszerű kéménykotró, és ez ebben a törvényben nem szerepel. Megint csak kérni tudom a kormányzatot, hogy gondolják meg azt, hogy az, hogy ezek a kéményseprők, amikor bejutnak a lakásokba, ők azok, akik fel tudnák mérni a lakosságban, akár az egész országban, hogy milyen korszerű fűtési rendszereket használunk. Igenis akár még energiamegtakarítást is lehetne elérni azáltal, hogy ők egy olyan adatbázissal rendelkeznek, és olyan szaktanácsot tudnának adni a lakosságnak, ami esetleg megtakarítást is jelent.

Ebben a törvényben egy különleges rész az, hogy kik végzik majd, kinek a felelőssége, kinek a feladata ezen közszolgáltatás biztosítása. Itt azt láttuk, hogy a megyei önkormányzattól átkerül a megyei jogú városokhoz és Pesten Érd városához ez a kötelezettség. Itt van lehetőség az önkormányzatoknak ezen közfeladatot átvenni. Nem tudom, az önkormányzatok hogyan fognak erre reagálni, tehát mondjuk ki: ebben a közszolgáltatásban is, mint minden közszolgáltatásban, ott van a profit lehetősége.

Ahogy végignéztem a törvényt, ez azt jelenti, hogy azoknak az önkormányzatoknak, amelyek ezt a közszolgáltatást biztosítani kívánják, akár saját szervezetben, akár pályázat útján, igen gyorsan lépniük kell, ha jól értelmeztem, mert 2013. január 1-jétől indulna ez a konstrukció, és akkor fél évvel előtte kell az önkormányzatnak bejelenteni ezen igényüket.

Nem tudom, hogy az önkormányzatok hogyan fognak ezzel élni, de úgy gondolom, hogy mint minden közszolgáltatásnak, alapvetően nem profitorientáltnak kell lenni. Ez a közszolgáltatás is valóban csak azokat a költségelemeket tartalmazza, amelyek valóban indokoltak és szükségesek.

Azt láttam, hogy európai uniós határozatot vett át maga a törvény akár majdnem szóról szóra is, de itt látom azt, hogy ha jól értelmezem, egy közszolgáltató maximum 15 millió euró bevételre tehet szert országosan. Nem tudom, hogy ezt pontosan miért kellett belevenni, de bizonyosan megvan ennek az oka, vagy egyszerűen csak át kellett venni az uniós szabályozást, de úgy gondolom, semmiképpen nem lenne szerencsés az, ha valami megacégek alakulnának ki. Valóban, mint az előzőekben is hallottuk, ez egy olyan törvényjavaslat, ami politikától mentes, de úgy gondolom, hogy valóban mentesnek is kell lenni. Nehogy mindenféle érdekek vagy valóban lobbik érdeke érvényesüljön, hogy kik is szervezik meg ezt a közszolgáltatást.

Néhány módosító javaslattal mi is szeretnénk majd ehhez a törvényjavaslathoz hozzájárulni. Mindjárt látom itt, hogy mekkora lehet a bírság összege hatósági felügyelet esetén. Úgy gondolom, hogy ha a közszolgáltatót maximum 150 ezer forintra lehet bírságolni, ha nem megfelelően végzi a közszolgáltatást, míg a lakosságot 30 ezer forintra, ez bizony aránytalanság. Hogy egy közszolgáltató és egy közszolgáltatást igénybe vevő között maximum ötszörös lehet a különbség, ezt mindenképpen keveselljük. Aki tehát közszolgáltatást végez, annak a felelőssége óriási felelősség. Ha ő megszegi a szabályokat, akkor nehogy már 150 ezer forintra lehessen maximum bírságolni! Kérem államtitkár urat, hogy amennyiben lehetséges, ezt vegyék figyelembe, mert 150 ezer forint nem visszatartó erő, úgy gondolom.

Visszatérnék még arra, az előbb említettem még az árak kérdését. Az, hogy a Fogyasztóvédelmi Hatóság csak véleményt fogalmazhasson meg az ár kérdésében, ezt mindenképpen keveselljük. Szerintünk jóváhagyás kellene. Tehát sokkal komolyabb kontroll kellene az ár megállapításával kapcsolatban, nem pedig csak egy egyszerű rábólintás, úgyhogy kérem államtitkár urat, hogy az ár kérdésében, valóban - már elmondtam vagy kétszer, de újra hangsúlyozom, hogy az ár mennyire fontos ezen közszolgáltatás igénybevételénél - a kormányzat maximálisan figyeljen oda, hogy valóban csak azokat az elemeket tartalmazza, amelyek feltétlenül szükségesek.

Még egyszer mondom: módosító javaslataink mindenképpen lesznek, és csak azt tudom kívánni, hogy minél kevesebb tragédia és minél kevesebb baleset következzék be az elkövetkezendő években. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  226  Következő    Ülésnap adatai