Felszólalás adatai
170. ülésnap (2012.03.12.), 48. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Fónagy János (Fidesz) |
Beosztás | Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | interpelláció szóban megválaszolva |
Videó/Felszólalás ideje | 3:24 |
Felszólalások: Előző 48 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Tökéletesen egyetértek önnel: elfogadhatatlan az ön által jelzett eljárásmód. Elfogadhatatlan, hogy a csalások felderítése, illetve a tartozások megfizettetése során a jóhiszemű fogyasztókat bármiféle - akár anyagi, akár erkölcsi - hátrány érje.
Az egyes lakossági panaszok kapcsán világossá vált, hogy a szabályozás még mindig nem egyértelmű. A hatályos ágazati szabályozás a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Magyar Energia Hivatal hatásköreit elhatárolja a lakossági fogyasztói panaszok esetében, bizonyos esetekben mégis jogbizonytalanság áll fenn a hatáskör eldöntésekor. A fogyasztói érdekek maximális védelme érdekében kezdeményeztük a Magyar Energia Hivatal lakossági fogyasztói panaszokkal kapcsolatos jogkörének és eljárási szabályainak pontosítását, elsősorban a villamosenergia-szektor és a földgázszektor területén.
A probléma megoldása érdekében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezte a jogszabályok módosítását, ez jelenleg közigazgatási egyeztetés alatt áll. A hatályos szabályozás szerint a lakossági felhasználók méréssel, elszámolással, számlázással, kikapcsolással összefüggésben megtett panaszai esetében a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, az ezeken túli egyéb panaszok esetében pedig a Magyar Energia Hivatal jogosult eljárni.
A jogszabály módosítása egyértelművé teszi, hogy a szerződés nélküli vagy szabálytalan vételezéssel, illetve ezek jogkövetkezményeivel kapcsolatos panaszok a Magyar Energia Hivatal hatáskörébe tartoznak. Ez a jogszabálytervezet a panaszok kivizsgálását követően alkalmazható jogkövetkezményeket is pontosítja. A szabálytalan eljárások engedélyezési lefolytatásának szabályait a földgáztörvény és annak végrehajtási rendelete, illetve az üzletszabályzók részletesen tartalmazzák. Ezek alapján a Magyar Energia Hivatal 2011-ben a Tigázzal szemben szerződésszegéssel, szabálytalan vételezéssel kapcsolatban indított fogyasztói panaszok több mint 50 százalékát, egészen pontosan 232 esetet talált megalapozottnak, ezért megtette a szükséges intézkedéseket a lakossági fogyasztók védelme érdekében.
Tájékoztatom a képviselő urat, hogy a hatásköri vitában a két érintett szervezet a Fővárosi Ítélőtábla eljárását fogja kezdeményezni. A bíróság döntéséig a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz szabálytalan vételezés kapcsán beérkező kérelmeket átadja a Magyar Energia Hivatalnak, ezt követően a hivatal a hatósági eljárásokat felfüggeszti.
Tisztelt Képviselő Úr! Biztos vagyok benne, hogy a kapcsolódó jogszabály-módosítás az eddigi gyakorlatnál hatékonyabban biztosítja majd, hogy a kiszolgáltatott helyzetben lévő, jóhiszemű fogyasztókat a szolgáltatók részéről semmilyen joghátrány ne érhesse.
Köszönöm a türelmüket. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)
Felszólalások: Előző 48 Következő Ülésnap adatai