Készült: 2024.04.27.22:27:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

296. ülésnap (2013.07.05.), 2. felszólalás
Felszólaló Dr. Józsa István (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:07


Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. JÓZSA ISTVÁN (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Mondhatnám azt stílszerűen, hogy az önök e-útdíja miatt értem ilyen nehezen ide, de mint látják, mire szót kaptam, addigra itt állok a helyemen. (Közbeszólások a kormánypárti padsorokból. - Az elnök csenget.) Bármennyire is mesterkedtek, nem tudták megakadályozni, hogy a parlamenti munkámnak eleget tegyek a napirend előtti hozzászólás erejéig. Túl azon, hogy az óbégatásból úgy hallom, hogy maguk mindent tudnak, azért szeretnék néhány dolgot elmondani a használatarányos e-útdíjrendszerről.

Nem tudom, mennyire tudják, de ez az e-útdíjrendszer, amit önök törvénybe foglalnak, nem készült el időre. Tehát nem tesztelték, nem lehetett felkészülni rá, meglehetősen bonyolult a használata, ezzel szemben drága, jó sokat kell fizetni. Úgy gondoljuk, hogy ezzel a kormány nemcsak megnehezíti, de meg is drágítja a fuvarozást, és olyan lehetetlen helyzetbe hozza a hazai kis- és középvállalkozásokat, a fuvarozókat, több tízezer családot, ami a megélhetésüket is kérdésessé teszi. A kormány úgy indította el ezt a rendszert, hogy még most is akadozik; nem az én szavam, mint hallják, szép folyamatosan tudok beszélni önöknek, hanem maga az útdíjrendszer.

Van ennek egy érdekes tulajdonsága: ugyanis rossz. Ez az úttervező rossz, mert csak hat helységet tud kezelni. Vannak olyan bonyolultabb útvonalak, ezt valószínűleg önök ismerik a gyakorlatukból, ami miatt ennél több helységet kellene kezelnie. Tehát ez egy alapvető probléma. A másik alapvető probléma, hogy úgy vezették be ezt az alapvetően rossz rendszert, pályázaton kívül, egy európai botrányt követően került bevezetésre, hogy lefagytak az automaták. Nem működött a rendszer, az első napon többször meg kellett állítani. Nem működik sajnos a műholdas kapcsolat. Volt, aki Magyarországon közlekedett, közben valahová Európa más részére írta be a GPS.

Kilométeres sorok alakultak ki az induláskor a határon, és már az indulás napján azt tapasztalták az igénybe vevők, hogy nem a szokott kilométert számolja neki. Mellettem tankolt egy teherautó-sofőr kedden reggel. Mondja, hogy ő tízszer lejárta már ezt az utat, 330 kilométer, neki 390-re adja ki a gép. Tehát önök több pénzt szednek be a valóságosnál, ezzel megkárosítják az érintetteket. Tehát rossz az útvonaltervező rendszer, az induláskor eleve nem volt kész. Nem érthető, hogy a tesztüzemmód miért nem indult el időben. Egy ekkora rendszert tesztelés nélkül véleményünk szerint nem lenne szabad bevezetni. Az ellenőrzési rendszer nem épült ki, erről sem tudnak megnyugtatót sem önök, sem a felhasználók mondani.

A közreműködők auditálása nem történt meg. Lehet, hogy azóta haladtak, de nem volt felkészülési idő. Egy ekkora rendszerre Németországban egy év felkészülést adtak, Szlovákiában egy év tesztidőszak volt. Itt három hét alatt el akarták intézni. Az is probléma, hogy nincs elegendő fedélzeti berendezés az országban, és az is drága. Nem lehet tudni, hogy például viszonylati jegyet, amivel meg lehetne oldani ezt a terítési problémát, hogy aki terítési üzemmódban akar közlekedni, hogy lehet beszereznie. A külföldiek semmilyen tájékoztatást nem kaptak. Ott állnak a határon, érthetően a saját nyelvtudásukkal, a hazai nyelvet kevéssé ismerik, és nem tudnak elindulni. Teljes a káosz a mezőgazdasági járművek státusát illetően, nem tudják, ki mehet térítés nélkül és ki nem.

Az aránytalanul magas fuvarozói terhek várhatóan be fognak épülni az árakba, a szállítandó termékek áraiba. Érthetetlen, miért kell a fuvarozóknak előre fizetni, miért nem lehet heti vagy havi elszámolásban utólag fizetni, amikor ők jóval később kapják meg. Érthetetlen az is, hogy miért a vállalkozások kötelesek beszerezni a fedélzeti berendezéseket. Ez 10 milliárdos nagyságrendű kiadás, amit a hazai kkv-k nehezen viselnek el. Aránytalanul megnövekedett az az előkészítési idő, az az operációs idő, amit nem a tényleges tevékenységgel tölthetnek.

Államtitkár Úr! Így a napirendi hozzászólás vége felé kérdezem, mikor fogják rendbe tenni ezt a rendszert, mert ami most van, az rendkívül áldatlan állapot, félő, hogy ellátási zavarokat fog okozni.

Köszönöm.




Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai