Készült: 2024.09.19.07:04:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

242. ülésnap (2001.11.27.), 30. felszólalás
Felszólaló Dr. Gidai Erzsébet (MIÉP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Gazdasági bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 3:56


Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GIDAI ERZSÉBET, a gazdasági bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! Képviselőtársaim! A gazdasági bizottság is együtt tárgyalta a felsőoktatás fejlesztéséről szóló beszámolót és a fejlesztés céljairól szóló határozati javaslatot. Egyértelmű és egyhangú volt az a vélemény, hogy az általános vitára alkalmas.

Mégis ki szeretném emelni, hogy három kérdés körül bontakozott ki egy vita, amit igen lényegesnek tartott a bizottság. Az első kérdéskör annak kiemelése, hogy igen kedvező és szép célkitűzés, hogy az adott korosztály, a 18-24 év közötti korosztály mintegy 50 százaléka kerüljön be a felsőoktatásba - jelenleg 37 százalék. Ez egy jó célkitűzés.

Felmerül azonban kérdésként, hogy ennek biztosítására mennyire képes a kormányzat vagy a minisztérium megfelelő infrastruktúrát megszervezni és az infrastruktúrához szükséges forrásokat biztosítani, hiszen jelenleg is a felsőoktatási intézmények között igen nagy az eltérő infrastruktúra minősége, és az esélyegyenlőség sem valósult meg a felsőoktatási intézmények között; hiszen vannak kiemelten fejlesztett intézmények, és vannak elhanyagolt és hátrányos helyzetű felsőoktatási intézmények, amelyeknek szintén biztosítani kell e képzés növekedését.

Úgyszintén ehhez kapcsolódik az a kérdéskör is, hogy mennyiben sikerül a hallgatói létszám növelését megfelelő tanári körrel biztosítani, illetve ennek az oktatását, hiszen közismert, hogy a felsőoktatásban igen jelentős az elöregedés, és az utánpótlás a rendkívül rossz fizetések miatt rendkívül nehézkes. Tehát ez a kérdés is felmerül akkor, amikor a létszámot növeljük, ami egyébként kiemelkedő célkitűzés, és a megvalósítást feltétlenül támogatja a bizottság is.

A másik kérdéskör volt, amely vitát váltott ki, a kreditrendszer kérdése.

 

 

(10.00)

 

Mint ismeretes, a 2002-2003-as tanévtől általánossá válik a kreditrendszerre történő áttérés, mégis a kreditrendszerre történő áttérés is hoz magával olyan gondot, hogy egyrészt mennyire biztosítja a felsőoktatás egyértelműen a hallgatói mobilitást, tehát hogy az egyik főiskoláról a másikra vagy egyetemek közötti kredit figyelembevételével történő kölcsönös áramlás megtörténjen, ehhez infrastrukturális feltétel kell, és úgyszintén biztosítani kell hozzá a megfelelő minőségű és bizonyos értelemben egyeztetett oktatási tananyagot is, hiszen akkor a kreditpontokat rendívül nehéz lesz majd konvertálni vagy elfogadni. Mindenesetre ez egy nagy vitakör volt.

A harmadik vitatéma a fejlesztési célkitűzésekre vonatkozott, amely célkitűzések rendkívül impozánsak és látványosak, azonban felmerül az a kérdés - és ez hiányzik is az anyagból -, hogy ehhez a célkitűzéshez milyen eszközrendszert, milyen forrásrendszert rendelnek hozzá. Tehát akár a minőségbiztosítás, akár a versenyképesség biztosítása feltételezi, hogy a felsőoktatási intézmények megfelelő feltételekkel is rendelkezzenek, és az a bizonyos 42 milliárd forint, amit eddig erre biztosítottak, ez természetesen csak a felsőoktatási intézményeknek egy részét érintette.

Ahhoz, hogy a célkitűzéseket biztosítani tudják és meg tudják valósítani, ezeket a forrásokat bővíteni kell, mert az intézmények közötti esélyegyenlőtlenségből adódóan nem lesz egyenlő feltétele annak, hogy a célkitűzést mindenütt egyöntetűen meg lehessen valósítani.

Mindezek után a gazdasági bizottság egyhangúlag - szeretném megismételni - az általános vitára alkalmasnak ítélte a két tervezetet, és a gazdasági bizottság elfogadásra is javasolta.

Köszönöm szépen. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai