Készült: 2024.04.27.06:29:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

272. ülésnap (2005.11.28.), 228. felszólalás
Felszólaló Dr. Pósán László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka kétperces felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 2:24


Felszólalások:  Előző  228  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. PÓSÁN LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm, elnök asszony. Szabó képviselő úr azt mondta, nagyon helyesen, hogy az Alkotmánybíróságnak joga eldönteni, hogy valami alkotmányellenes-e vagy sem. Ezzel teljes mértékben egyetértek.

De, képviselő úr, a parlamenti viták során, pontosan azért van a vita is, hogy a közös bölcsesség alapján az ilyen típusú buktatókat a törvényhozás lehetőség szerint elkerülje. És az elmúlt évek során akárhányszor voltak oktatást érintő kérdések és ezen belül felsőoktatást érintő kérdések, bizony arra nézve, hogy hol vannak alkotmányos aggályok, nagyon sokszor megfogalmazódtak felvetések, anélkül, hogy ezeket a tárca érdemben vizsgálta volna, vagy ezeken érdemben elgondolkodott volna.

És csak engedtessék meg, hogy egyetlenegy dologra utaljak, az egyetemi-főiskolai autonómiát érintő problémára nagyon-nagyon sokszor, nagyon sok képviselőtársam is felhívta a figyelmet itt, a parlamentben. Önök ezt úgy seperték le az asztalról, hogy - idézőjelben - “örömö volt látni. Azt gondolom, hogy ebből a szempontból talán érdemes lett volna egy kicsit nyitottabb füllel járni-kelni a világban.

Sajnos a törvényszöveg nem ad megnyugtató magyarázatot és választ arra a kifogásra, amit a hallgatók vetnek fel, nevezetesen, hogy akik 2006 előtt kezdték el a tanulmányukat, velük mi a helyzet. Hiába mondják most itt önök, hogy felmenő rendszerben van - ez rendben van, de a törvényszöveg nem koherens, nem logikus és nem összefüggő ebből a szempontból. Teljes joggal merülhetnek fel problémák és aggályok ezzel kapcsolatban. A korábbi, nagyon-nagyon rossz tapasztalatokból okulva én azt hiszem, hogy ezt is minimum illett volna a minisztériumnak megszívlelnie.

És vannak olyan természetű problémák, amikre bizony - Szabó képviselő úrnak mondom - a hároméves képzési forma nem ad megnyugtató megoldást. Az, aki három éven keresztül tanul, mondjuk, matematikát, nem mondhatja el magáról, hogy ő matematikatanár, és nagyon sok ilyen példát lehet mondani. Mint ahogy komolyan problémás az is, hogy a 35 százalékban továbbmehetők kérdésébe beleértjük-e az osztatlan képzésben részt vevő orvosokat, jogászokat és így tovább, vagy pedig nem értjük bele. Mert ha beleértjük, tisztelt képviselőtársaim, akkor a 3+2-es képzési szerkezetben, akik effektíve, tényleg továbbmehetnek majd mesterképzésre, az nem 35 százalék lesz összesen, hanem annál is jóval kevesebb, mert az osztatlan képzésben részt vevő orvosok, egyebek elviszik ezt az arányt. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  228  Következő    Ülésnap adatai